عوامل ترویج استفاده از گاز طبیعی فشرده

خودروسازان با استفاده از فناوری های قدیمی و نادیده گرفتن تعهدات خود در تولید خودروهای باکیفیت و استفاده از گاز طبیعی فشرده، مصرف و واردات بنزین را افزایش داده اند. این وضعیت نه تنها به اقتصاد ملی آسیب می رساند، بلکه فرصت های بهبود محیط زیست را نیز از بین می برد.

احسان عظیمی راد نماینده مردم مشهد و کلات در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تیزا گفت: خودروسازان در ایران از فناوری های قدیمی و توسعه نیافته برای تولید خودروهای خود استفاده می کنند. این وضعیت به دلیل انحصاری است که در بازار خودرو وجود دارد، جایی که مردم مجبور به صف کشیدن و خرید خودروهایی هستند که با کیفیت و تکنولوژی پایین تولید می شوند. به همین دلیل خودروسازان نیازی به تغییر و بهبود روند تولید خود نمی بینند و ادامه تولید با همان روند فعلی برایشان سودآور است. این مشکل باعث می شود خودروسازان تغییر، توسعه و تولید خودروهای کامل با فناوری پیشرفته نداشته باشند.

آزمراد تاکید کرد: این خودروهای پرمصرف با فناوری قدیمی باعث شد کشور با مشکل ناهماهنگی عرضه بنزین مواجه شود. ایران قبلا صادرکننده بنزین بود اما اکنون واردکننده بنزین شده است. این وضعیت برای مردم گران تمام شده است، زیرا هزینه اضافی واردات بنزین از منابع ملی تامین می شود که می توانست در زمینه های دیگر مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این شرایط لزوم ورود شورای اسلامی برای دفاع از حقوق مردم و الزام خودروسازان به تغییر و بهبود فرآیندهای تولید بیش از پیش شده است.

نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: همچنین خودروسازان به تعهدات خود در زمینه تولید خودرو با گاز طبیعی فشرده عمل نکرده اند. خودروهای با سوخت CNG آلودگی زیست محیطی کمتری دارند و مقرون به صرفه تر هستند. ایران از آنجایی که منابع گازی فراوانی دارد، می تواند از این فرصت استفاده کرده و به سمت تولید و استفاده از گاز طبیعی فشرده روی آورد.

استخراج و پالایش CNG هزینه کمتری نسبت به بنزین دارد و می تواند به کاهش هزینه سوخت و بهبود وضعیت زیست محیطی کشور کمک شایانی کند. وی ادامه داد: با توجه به این مسائل لازم است برای نظارت بر صنعت خودرو وارد مجلس شد و خواستار اجرای تغییرات شد.

مجلس می تواند با تصویب قوانین و مقررات مناسب، خودروسازان را مجبور به تولید خودروهای باکیفیت با فناوری پیشرفته تر و دفاع از حقوق مردم کند. این اقدام نه تنها به بهبود وضعیت صنعت خودرو کمک می کند، بلکه می تواند به حفظ منابع ملی و بهبود وضعیت اقتصادی و زیست محیطی کشور منجر شود.

عظیمراد در پایان افزود: در مجموع می توان گفت که شورای اسلامی می تواند نقش حیاتی در تحول صنعت خودرو و حفظ منابع ملی داشته باشد. خودروسازان با استفاده از فناوری های قدیمی و نادیده گرفتن تعهدات خود در تولید خودروهای باکیفیت و استفاده از گاز طبیعی فشرده، موجب افزایش مصرف و واردات بنزین شده اند. این وضعیت نه تنها به اقتصاد ملی آسیب می رساند، بلکه فرصت های بهبود محیط زیست را نیز از بین می برد. با ورود موثر به مجلس و تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر، ممکن است خودروسازان ملزم به بهبود کیفیت محصول و استفاده از سوخت‌های پاک‌تر شوند که به حفظ منابع ملی و کاهش آلایندگی کمک زیادی می‌کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249877/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-CNG-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری