تولید قطعات یدکی کشور در سال جاری با چالش صرفه جویی ارزی مواجه شد. اما تولیدکنندگان با تکیه بر توانایی های خود نه تنها کمبود تولید را تجربه کردند، بلکه برخی افزایش تولید را نیز تجربه کردند. شرکت تحقیقات صنعت مدرن که متخصص در ساخت انواع لامپ های خودرو است، یکی از شرکت هایی است که با وجود مشکلات و چالش های تولید، امسال شاهد رشد 10 تا 15 درصدی تولید خود بوده است. این شرکت که تقریبا تمامی محصولات ایران خودرو را پوشش می دهد، طراحی و تولید لامپ های ریرا محصول جدید ایران خودرو را در سال جاری در دستور کار قرار داده است. شرکت تحقیقات صنعت مدرن بیش از 2.5 میلیون دلار برای طراحی و تولید این محصول سرمایه گذاری کرده است.
در این زمینه با علی چنگی مدیرعامل شرکت تحقیقات صنعت نوین تولید کننده انواع چراغ خودرو گفت وگویی انجام داده ایم. وی طبیعتا از عملکرد دولت در برخورد با صنعت مهم خودرو انتقاد کرد و خواستار تغییر این نگرش و نگاه عمیق به صنعت خودرو شد.
تولید امسال چگونه پیش می رود؟ آیا شاهد روند رو به رشدی در این بخش هستیم؟
همانطور که در گذشته صنعت خودرو به فعالیت خود ادامه می دهد، تولید قطعات یدکی نیز ادامه دارد و ما تابع شرایط و رفتار خودروسازان بزرگ هستیم. اکنون، کم و بیش، ما با همان راهنما و 10-15 درصد بالاتر کار می کنیم. امسال نیز روند قبلی تولید ادامه یافت.
آیا این بدان معناست که تولید کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است؟
آره؛ در تحقیقات اخیر صنعت، تولید را 10 درصد افزایش داده ایم. امیدواریم شاهد تداوم این رشد در بقیه سال باشیم.
مواد اولیه و ارز چگونه تامین می شود؟
از بهمن ماه سال گذشته مشغول ثبت سفارش و تامین ارز هستیم. اما در مواقع لزوم خودروسازان قراردادی ما کمک می کنند، ثبت سفارش و ارز ارائه می کنند. اما باید گفت که در این مسیر با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می کنیم.
به نظر شما ادامه این روند باعث کاهش تولید می شود؟
قطعا با این وضعیت با کاهش تولید مواجه خواهیم شد. البته در کاهش تولید شکی نیست. بلکه در مورد ضربه زدن به فرهنگ تولید است. متاسفانه کشور به سمت سال های 75 و 76 می رود که صندوق بانک مرکزی به دلیل واردات زیاد خالی بود!
از نظر تولید، آیا امسال محصول جدیدی از صنعت مدرن وارد بازار می شود؟
با ایران خودرو پروژه ری را به اتمام رساندیم که در شرف تولید انبوه است و طی چند روز آینده افزایش تولید به تدریج محقق می شود و به تراکم تولید می رسد. مقادیر. تمامی سیستم های روشنایی این محصول توسط صنعت مدرن ارائه شده است و معتقدم پروژه موفقی در تاریخ صنعت خودرو کشور خواهد بود. این خودرو جدید است و احتمالا با استقبال خوبی در بازار مواجه خواهد شد.
چه خودروهای دیگری به مجموعه محصولات شرکت شما اضافه شده است؟
با توجه به کنسل شدن خودروهایی مانند پارس، خودروهای جدیدی مانند شاهین و سورن پلاس را به مجموعه محصولات خود اضافه کرده ایم. سایر محصولاتی که در راه تولید انبوه هستند با تلاش ما سرعت بیشتری خواهند گرفت.
شرکت صنعت مدرنا تمامی طراحی های چراغ های رایرا را انجام داده است؟
صد در صد این کار با صنعت مدرن انجام شده است. از چراغ های جلو و عقب گرفته تا سیستم روشنایی کامل این خودرو.
چقدر روی چراغ های رایرا سرمایه گذاری شده است؟
برآورد دقیقی برای آن وجود ندارد. اما بیش از 2 میلیارد دلار نیروی کار خارجی و 500 هزار دلار کار خانگی داریم که حداقل سرمایه این پروژه را به 2.5 میلیارد دلار می رساند.
چند دستگاه برای این خودرو در نظر گرفته شده است؟
این موضوع به تصمیم سازنده خودرو بستگی دارد. ما آمادگی داریم 100% هر آنچه سازنده خودرو بخواهد عرضه کنیم.
آیا برنامه ای برای تولید لامپ های مونتاژ خودرو نیز دارید؟
با برخی از خودروسازان این بخش صحبت کرده ایم و در حال حاضر در حال تحویل لامپ های J4 به گروه صنعتی کرمان موتور هستیم و طرح های جدیدی برای آنها طراحی کرده ایم. دو سه پروژه جدید با آنها داریم و همکاری را تکمیل کرده ایم. امیدواریم با کرمان موتور حرف های خوبی برای گفتن داشته باشیم. فعلا فقط با کرمان موتور کار می کنیم.
شرایط فعلی بازار چگونه است؟ آیا قصد عرضه بازار را هم دارید؟
بازار مثل قبل خوب است. بیش از 25 میلیون خودرو داریم که نیمی از آن خودروهای فرسوده است. این ماشین های مصرفی مصرف قطعات بالایی دارند. یعنی حجم بازار 25 میلیون دستگاه ضربدر 6 است. یعنی روزانه 150 میلیون چراغ در کشور جابجا می شود و اگر هر خودرویی هر دو یا سه سال یک بار به چراغ نیاز داشته باشد، بازار بزرگی ایجاد می کند.
با توجه به اینکه بیش از 20 درصد از حجم تولید ایران خودرو در اختیار پژو پارس بود، حذف این خودرو چه تاثیری بر تولید ایران خودرو دارد؟
آمار تولید این خودرو به 207، تارا و سورن پلاس منتقل شد. البته با حذف پارس، آمار تولید کاهش نخواهد یافت. در عوض، آنها تولید را بر روی خودروهای دیگری مانند سورن متمرکز خواهند کرد. از این نظر، آمار کلی تغییر چندانی نخواهد داشت. ممکن است تولید برای مدت کوتاهی کاهش یابد.
شرکت صنعت مدرن تا چه زمانی به پژو پارس روشنایی می دهد؟
ما تا آخرین روزی که این وسیله نقلیه تولید شد، چراغ های کارخانه تولید کردیم. تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد و حداقل تا 15 سال آینده این لامپ ها را در بازار تولید خواهیم کرد. در تهیه این محصول مشکلی نخواهیم داشت.
ما در آستانه تغییر دولت هستیم. عملکرد سه سال گذشته در وزارت امنیت را چگونه ارزیابی می کنید و انتظار دارید تیم بعدی چه چالش هایی را حل کند؟
ما همه چیز را از دید خودرو می بینیم. زمانی که وزیر سابق در مجلس برکنار شد، سوالات زیادی مطرح شد که بیشتر آنها مربوط به خودرو بود. بنابراین باید گفت وزیر سابق به دلیل مشکلات خودرو در مجلس نمایندگان رای نیاورد. در صنعت، هیچ کس به نحوه تولید کیف و کفش اهمیت نمی دهد. اما بیشتر انتقادها متوجه صنعت خودرو است.
با این حال، با وجود رشد فضای مجازی، اطلاعات، جلسات و گفتگوها، اهمیت صنعت حمل و نقل آنچنان که باید درک نشده است. چه در مجلس و چه در دولت. امیدوارم به این حوزه بیشتر توجه شود و نظرات تخصصی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و از کارخانه ها بازدید شود. صنعت خودرو همچنان بحث برانگیز است. اما متأسفانه هیچکس وارد این صنعت نمی شود و بیشتر آنها سطحی به این موضوع می پردازند و با تمرکز بر 5 درصد این صنعت به نتیجه کلی می رسند!
مهمترین مسئله در صنعت خودرو که به آن توجه نمی شود چیست؟
بی اطلاعی و عدم آگاهی مسئولان از این صنعت بزرگترین مشکل است. متأسفانه مسئولان شناخت کافی از این صنعت ندارند و این صنعت برای برخی از آنها تبدیل به یک سرگرمی شده و مدام از آن انتقاد می کنند. این در حالی است که برای رسیدن به نتیجه مثبت باید مسائل این صنعت در فضایی مشخص مطرح شود و نظرات صنعتگران نیز شنیده شود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249634/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B2%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA