شیرآلات صنعتی محصولات بازرگانی سیال کنترل | kasrasaran

شرکت پتروسا شیرهای بشقابی با زاویه و نوع Y را برای افت فشار کم فرا … شرکت پتروسا شیرهای توپی را که بصورت شناور یا نصب ترونیون تهیه می ش … صنعت مارکت به معنی بازار صنایع که در تهیه مواد و محصولات از طریق بیش از 15 انبار در خاورمیانه ، 20 تولید کننده صنعتی در ایران و چندین تولید کننده در سراسر جهان کار می کنند. شیرهای توپی با انتهای فلنجی و جوشی از سایز اسمی ۲/۱ تا ۲۰ اینچ و شیرهای توپی با انتهای رزوه‌ای و سوکتی از سایز اسمی ۴/۱ تا ۲ اینچ بر طبق استاندارد ۶۰۸ API در کلاس کاری ۱۵۰ و ۳۰۰ و ۶۰۰ و ۸۰۰ موجود می‌باشند. با توجه به مشخصات سیال باید شیر های صنعتی را انتخاب کرد که بتوانند در مقابل سائیدگی  (Erosion) و خورندگی (Corosion) و سایر مشخصات سیال مقاومت کنند.

شیر سوزنی نوعی شیر صنعتی دستی است که برای تنظیم جریان سیال ورودی به کار می‌رود. طراحی نیدل ولو مشابه گلاب ولو است با این تفاوت که به جای دیسک از سوزن (پیستون) استفاده شده است. در حالتی که شیر در موقعیت باز است، دیسک کاملا از مسیر عبور سیال خارج می‌شود؛ بنابراین شیر هیچ گونه مقاومتی برای عبور سیال ایجاد نمی‌کند در نتیجه سیال با افت فشار بسیار کمی از گیت ولو خارج می‌شود. علاوه بر نشتی داخلی، شیرها اغلب از ناحیه کنار استم نیز دچار نشتی می‌گردند. برای آب‌بندی شیرها از ناحیه استم، معمولاً از نوعی الیاف از جنس پنبه نسوز و گرافیت که Packing خوانده می‌شود، استفاده می‌گردد. این پکینگ‌ها به صورت حلقه‌هایی برش داده می‌شود و در داخل شیاری در کنار استم قرار داده شده و توسط مجموعه گلند فشرده می‌گردد.

  • شیر صنعتی است که به وسیله‌ی دو قطعه‌ی موازی یا گوه‌ای که در بین نشیمن‌گاه قرار می‌گیرد باز و بسته می‌شود.
  • شیرهای دروازه‌ای بر اساس ساقه و نوع دیسک، در هر کدام به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه ذکر می‌گردند.
  • شیرهای سوزنی از ابعاد ۱/۴ اینچ تا ۲ اینچ طراحی می‌شوند و با فشارهای کاری متفاوتی قابل نصب در سیستم‌ها هستند.
  • این شیر طوری طراحی شده كه باعث تغییر جهت جریان سیال كه از شیر عبور می كند می شود ودر حقیقت حركت یك دیسك كه در مسیر جریان واقع می شود عمل باز و بسته نمودن (یا نیمه بازو نیمه بسته بودن) را انجام می دهد.

گاهی شیرهای Plug قفل می شوند و نیاز به نیروی زیادی برای شیرآلات صنعتی کرج باز شدن دارند. با استفاده از سیت های با اصطکاک های پایین مانند تلفون یا با روغن کاری یا با استفاده از گیربکس این مشکلات نیز حل می شوند. شیرهای یک‌طرفه معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شوند که باید از برگشت جریان در آن‌ها جلوگیری شود و عمدتاً در پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی کاربرد دارند. بسیار شبیه شیرهای دروازه‌ای هستند اما معمولا از آن‌ها کوچکتر و جمع و جورتر می‌باشند. معمولاً برای دوغاب‌ها (Slurries) یا پودرها (Powders) در سرویس‌های قطع و وصل به کار می‌روند.

انواع شیرآلات صنعتی از نظر نوع ساخت و عملکرد به دسته های زیر تقسیم میگردد:

شیرآلات صنعتی محصولات بازرگانی سیال کنترل | kasrasaran

تنها شیرهای فشاری که یک سیت (Seat) مرکزی دارند، به طور کامل بسته می شوند و انواع شیرآلات صنعتی دیگر آن حداکثر تا محدوده 80 درصد شیر بسته می شوند. شیر صنعتی که دارای مجرای کوچکی می‌باشد و هم‌چنین پلاگ مخروطی و سوزنی‌شکل دارد. این مدل از شیرها اجازه عبور حجم دقیق و محاسبه شده‌ای از جریان را می‌دهند و معمولاً در کاربردهای اندازه‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شیرآلات ارتفاع کمی دارند و به منظور قطع و وصل کامل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرند.اگرچه قیمت این شیرآلات صنعتی مناسب است اما هزینه تعمیرات آن‌ها بسیار بالاست. دیسک قسمتی متحرک یکی از اجزای شیرهای صنعتی است که در واقع عامل قطع و وصل شدن جریان است. دیسک ها با یکدیگر متفاوت هستند و می توانند به صورت صفحه ای، کروی، استوانه‌ای، و… باشند؛ حرکت دیسک نیز می تواند بصورت چرخشی یا خطی باشد.

یکی از انواع تجهیزات در صنعت مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد، شیرآلات است. شیرآلات می‌توانند در قسمت‌های بالادستی، میان دستی و پایین دستی نصب شوند. این تجهیزات انواع مختلفی دارند و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب، به معرفی انواع شیرآلات صنعتی، استاندارد، کاربردها و دیگر موارد مرتبط با آن، خواهیم پرداخت. شیرآلات دارای مشخصات فنی مختلفی مانند جنس بدنه، نوع عملکرد(دستی یا اتوماتیک)، کاربرد و شکل ظاهری هستند.

محصولات منتخب

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری