شکایت مجلس از دولت بابت کیفیت خودروهای داخلی

نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران در نوزدهمین سالگرد خود یکی از بزرگترین رویدادهای صنعتی و تجاری کشور است. این نمایشگاه از ابتدا با هدف نمایش توانمندی ها و توانمندی های شرکت ها و سوق دادن آنها به بازارهای گسترده تر برگزار شد که فرصتی برای صنعتگران خلاق برای معرفی جدیدترین محصولات مدرن و آشنایی با قطعات یدکی خودروهای تولیدی در کشورهای دیگر است. کشورها. این نمایشگاه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران صنعت خودرو و قطعات یدکی کشور، روسای اتحادیه های مرتبط با صنعت قطعات یدکی خودرو و اعضای هیئت مدیره برگزار شد. مجلس. . این نمایشگاه به همت شرکت بازرگانی بین المللی Edro در زمینی به مساحت 42 هزار متر مربع و با حضور 600 شرکت داخلی و 469 شرکت خارجی از 9 کشور جهان و شرکت های داخلی و شرکت های خارجی از رومانی، انگلیس برگزار شد. چین، تایوان، اندونزی، کره جنوبی، ترکیه، عراق و هند.

عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت

صنعت خودرو باید دانش بنیان و صادرات محور باشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه حضور در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو گفت: امروز گزارش مفصلی را تقدیم مجلس کردم و لازم است خودروسازان به این گزارش توجه کنند.

عباس علی آبادی افزود: باید ایران را صنعتی کنیم چرا که توان تولید بیش از هر چیز دیگری در کشور وجود دارد. صنعت خودرو نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و ششمین صنعت بزرگ در اقتصاد جهانی محسوب می شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که 60 صنعت از خودرو استفاده می کنند.

وی گرایش به سمت صنعتی شدن را یک ضرورت دانست و گفت: وزارت امنیت به دنبال صنعت دانش صادرات محور است و از آن حمایت می کند و اگر این صنعت این دو مولفه را نداشته باشد از حمایت وزارت امنیت برخوردار نخواهد شد. “

وزیر صامت همچنین تاکید کرد: مهندسی – از مفهومی تا طراحی قطعات – باید در صنعت کشور تقویت شود، باید باور داشت آنچه مهم است مهندسی است.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان باید به زنجیره تامین توجه کنند، افزود: باید زنجیره تامین مطمئن برای خودروسازان ایجاد شود، خودروسازان باید شرایط مطمئنی داشته باشند در غیر این صورت تولید خوبی نخواهند داشت.

العبادی با بیان اینکه موضوع کمیت و کیفیت باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: شرکت های خودروسازی هنوز نتوانسته اند رضایت قابل قبولی از شهروندان و مسئولان در حوزه کیفی کسب کنند کیفیت و باید حل شود از 20 سالگی مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل شکایت دارند و این شکایت همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد صنعت خودرو با سایر صنایع مرتبط است، افزود: باید به قطعات اصلی خودرو در کشور توجه شود و مهندسی خودرو باید افزایش یابد. امروزه آنچه در خودروها مهم است مهندسی است.

وزیر صامت ادامه داد: تا پایان سال بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید می شود. اما انتقادات زیادی به این صنعت وارد است که یکی از مهم ترین آنها معطوف به مشکلات کیفی خودروهای تولید شده است.

وزیر امنیت در خصوص امکان و گستره تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در کشور تصریح کرد: باید رویکردی نوآورانه و صادرات محور به بازار خودرو داشته باشیم زیرا در غیر این صورت نه تنها بازارهای جهانی، بلکه بازارهای جهانی را نیز از دست خواهیم داد. بازارهای جهانی.” وزارت امنیت کیفیت پایین را پشتیبانی نمی کند.

علی قنبری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

تامین نقدینگی؛ بزرگترین مشکل پیش روی فعالان صنعت خودرو در بهار 1403 ه

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با روزنامه دنیای خودرو گفت: حضور فعالان صنعت خودرو در نمایشگاه های تخصصی فرصتی برای همکاری و ایجاد بازارهای جدید به غیر از شبکه تولید قطعه سازان ایجاد می کند. کارشناسان و فعالان این حوزه با اشاره به مشکلات جاری در زنجیره تامین خودرو خاطرنشان کردند: بزرگترین مشکل این صنعتگران در سه ماهه اول سال 1403 مشکل تامین نقدینگی بود.

این مشکل مستقیماً به سیاست قیمت گذاری سفارش مربوط می شود. اما افزایش بی رویه قیمت محصولات در بازار در ماه های پایانی سال 1402 هجری قمری منجر به سقوط قیمت خودرو و کاهش ناگهانی آن در ماه های اول سال 1403 هجری قمری شد. وی افزود: بازار خودرو از ابتدای سال گذشته منتظر واردات گسترده محصولات خارجی بوده است.

از سوی دیگر همه شرکت های داخلی قول دادند که عرضه خودرو را افزایش داده و عرضه بیش از تقاضا خواهد بود. در کنار این موارد، حباب قیمت خودرو که در ابتدای سال ایجاد شد نیز ترکید. با تثبیت نرخ ارز در ابتدای سال جاری، بازارهای پرسود اقتصادی مانند مسکن و طلا نیز وارد دوره رکود شدند.

این کارها در کنار هم کار می کرد تا اینکه قیمت خودرو در ماه های اول و میانی سال 1403 هجری قمری کاهش یافت و گاه ثابت ماند.

قنبری افزود: بازار ارز و خودرو در سال‌های اخیر به بازارهای موازی تبدیل شده‌اند و طبیعی است که در چنین شرایطی تنش در بازار دیگر منجر به تغییر قیمت شود دلار بین 50 تا 55 هزار تومان در کانال بود که سد محکمی در برابر افزایش قیمت خودروها بود و اجازه نمی داد در این بازار گران شوند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قیمت خودرو به دلایل مختلف تقریباً بدون تغییر باقی ماند، اما با افزایش اخبار منفی سیاسی در منطقه، جنگ با اسرائیل، عدم واردات خودرو و افزایش موقت قیمت دلار، قیمت خودرو کاهش یافت. ” بازار شروع به رشد کرد تا اینکه آن روزها به اوج قیمت‌ها رسیدیم.»

وی توضیح داد: البته در بهمن 1402 هجری شمسی برخلاف روال همه سال های گذشته و به دلیل افزایش شدید قیمت ها در دی ماه و کمبود خریدار، بازار از خریدار خالی شد و این روند در اسفندماه نیز ادامه یافت. تا سال 1402». انتخابات پارلمانی اما با توجه به واردات خودروهای نیمه اتوماتیک و سپری شدن انتخابات، انتظار می رفت که روند افزایشی دوباره آغاز شود.

قنبری ادامه داد: اما در سال 1403 هجری شمسی پس از سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، اتفاق مهمی بر خلاف انتظار رخ داد و با وجود کاهش قیمت دلار، بازار دچار رکود شدید شد. البته فعالان بازار خودرو معتقدند; کاهش عرضه خودرو نمی تواند بازار را شوکه کند و این روند احتمالا تا پایان دولت چهاردهم ادامه خواهد داشت. اما بر اساس آماری که چندی پیش منتشر شد، فروش محصولات خودروسازان در اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249625/%DA%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری