شورای رقابت مخالف تغییر نحوه فروش خودرو است

با توجه به شرایطی که بازار خودرو در چند ماه گذشته شاهد روند نزولی محسوسی بود و به تعادل نسبی رسید، اما از اواسط هفته گذشته روند قیمت خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد به یکباره تغییر کرد تا اینکه دیروز شاهد توقف کاهش قیمت خودروهای خارجی بودیم.

روند افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژ که از هفته گذشته آغاز شده، باعث شده تا باز هم حاشیه سود بر روی قیمت خودروهای داخلی در کارخانه توسط هیات رقابت افزایش یابد. در شرایط کنونی با در نظر گرفتن رفع موانع به نظر می رسد اقتصاد کشور نیازمند تلاش برای واردات خودروهای فرسوده است تا اکثر مشکلات این حوزه حل شود.

بر همین اساس، سیپهر داجوی توکلی، مدیر روابط عمومی هیات رقابت، درباره حواشی ایجاد شده در رابطه با افزایش قیمت خودروهای داخلی در کارخانه از سوی هیات رقابت گفت: طبق دستورالعمل هیات رقابت، قیمت ها باید افزایش یابد. هر 3 ماه یکبار بررسی می شود اما در شرایطی که حساسیت های زیادی در بازار خودرو وجود دارد قیمت ها به صورت هفتگی یا حتی روزانه بررسی می شود تا در صورت افزایش صورت های مالی خودروسازان تغییرات قیمتی رخ دهد این در حالی است که اطلاعات جدیدی در خصوص آن اعلام نشده است. اعلام صورت‌های مالی جدید شورای رقابت.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت درباره این موضوع صحبت می کند که آیا باز هم خودروها از طریق سامانه یکپارچه به بازار عرضه می شوند؟ وی افزود: هرگونه تغییر در نحوه فروش خودرو مستلزم تغییر دستورالعمل است. در حال حاضر و تا این لحظه و با توجه به شرایط بازار هیچ تغییری در دستورالعمل ایجاد نشده است. این در حالی است که طبق مصوبه شماره 543 شورای رقابت، تغییر و اصلاح آیین نامه وظیفه این شورا است. بر این اساس ممکن است شرایط بازار به گونه ای پیش برود که شاهد بازار رقابتی باشیم و همه شرکت ها بتوانند به تنهایی بفروشند و دیگر نیازی به شورای رقابت نباشد و این شورا دیگر در خودرو دخالت نکند. امور کشور.»

داگوی توکلی در خاتمه درباره خودروهای وارداتی گفت: شورای رقابت در نظر دارد در گام نخست بازار را با ورود خودروهای وارداتی به کشور رقابتی کند تا شرایط بازار خودرو از انحصاری که در حال حاضر مختص داخلی است خارج شود. و ماشین های چینی. بر این اساس شورای رقابت جز پس از ورود خودروهای وارداتی نمی تواند اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت بازار خودرو انجام دهد و نقشی در ورود خودروها و تجارت مربوط به واردات خودرو ندارد. البته شاهد بودیم که دولت تمام تلاش خود را برای تسریع در ورود خودروهای وارداتی به بازار کشور انجام می دهد و به زودی طرح واردات خودروهای خارجی به پایان می رسد.

BMW 740Li بیشترین تغییر قیمت را در بین خارجی ها تجربه کرد

دیروز بالاخره پس از چندین ماه کاهش مداوم قیمت در بین خودروهای خارجی، ناگهان شاهد توقف این روند نزولی بودیم. این تصادف باعث شد تا قیمت خودروهای خارجی در بازار بین 50 تا 500 میلیون تومان تغییر کند. این در حالی است که بی ام و 740Li دیروز با افزایش 500 میلیون تومانی به بالاترین رشد قیمت در بازار دست یافت و به کانال 16 میلیارد تومان بازگشت.
خودروهای داخلی روز گذشته با افزایش قیمت از 1 به 8 میلیون تومان مواجه شدند. تارا اتوماتیک (1402) با 8 میلیون تومان افزایش به 763 میلیون تومان، کارون (1402) با 800 میلیون تومان افزایش به 5 میلیون تومان و ساینا اتوماتیک (1402) با افزایش 400 میلیون تومانی به 3 میلیون تومان رسید.

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت برخی مدل ها از 5 به 25 میلیون تومان بودیم. Fidelity Prime 5 نفره (1402) با 25 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 535 میلیون تومان، Fidelity Prime 7 نفره (1402) 20 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 575 میلیون تومانی هایما S7 Plus ( 1402) 15 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 380 میلیون تومان و فونیکس تیگو 8 پرو مکس (1402) با 10 میلیون تومان افزایش 2 میلیارد و 520 میلیون تومان ارزش گذاری شد.

از سوی دیگر در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت برخی مدل ها بودیم. کیا سورنتو GT لاین با 50 میلیون تومان افزایش 5 میلیارد و 200 میلیون تومان، کیا اسپورتیج جی تی لاین 50 میلیون تومان با افزایش 4 میلیارد و 150 میلیون تومان و کیا اپتیما هیبریدی 50 میلیون تومان افزایش یافت. ، افزایش 5 میلیارد و 550 میلیون تومانی. تویوتا CH-R هیبریدی 50 میلیون تومان با 4.8 میلیارد تومان افزایش، رنو کولئوس 50 میلیون تومان افزایش 4200 میلیون تومانی و رنو تالیسمان 50 میلیون تومان با افزایش 3250 میلیون تومانی دریافت کردند.

همچنین در گروه خودروهای لوکس خارجی شاهد افزایش 100 تا 500 میلیون تومانی قیمت برخی خودروها بودیم. ارزش کل BMW 730Li با 500 میلیون تومان افزایش به 16 میلیارد تومان، بی ام و 530i با 10 میلیارد و 300 میلیون تومان افزایش 300 میلیون تومان، پورشه ماکان با 200 میلیون افزایش به 11 میلیارد تومان رسید. ولوو XC90 به 15 میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش یافت و 100 میلیون تومان.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245979/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری