آزاد شدن واردات خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم سوالات زیادی را در ذهن خریداران و فروشندگان خودرو ایجاد کرده است. مثلا،؛ آیا با این تصمیم خودرو در ایران ارزان می شود؟
اما طی چند سال گذشته با انتشار هرگونه خبر مثبت یا منفی در مورد صنعت خودرو شاهد نوسان قیمت این دسته از محصولات بوده ایم. حال این سوال پیش می آید؛ با وجود اینکه کارشناسان وزارت صمت در دولت سیزدهم از تاثیرات این شوک درمانی بر بازار آگاهی کامل دارند، چرا همچنان به شایعه آزادسازی واردات ادامه می دهند؟
پویا عباسیان کارشناس تجارت بین الملل در گفت و گو با خبرنگار دنیای خودرو با اشاره به آغاز واردات خودروهای نو و کارکرده به ایران پس از سال ها گفت: پخش هرگونه خبری به منظور شایعه سازی یا ایجاد امیدهای واهی در بازار خودرو در نهایت تاثیر خوبی خواهد داشت. در بازار خودرو وجود نخواهد داشت.»
وی افزود: برخی نیز خرید خودرو را به تعویق انداخته اند و منتظرند تا نتیجه طرح را در بازار خودرو ببینند که برای درک بهتر این موضوع باید به عوامل مختلفی توجه کرد که مهمترین آنها این سوال است: مشکلی که این روزها حل شده است که مانع از آزادسازی واردات شده است؟” خودرو در سه سال گذشته؟ اگر شرایط به همین منوال است چرا نخست وزیر چنین پیامی به بازار داد با دانستن اینکه هر گونه شوکی به بازار خودرو، دومینوها را دوباره به حرکت در می آورد و پس از کاهش موقت تاثیر رکود، تاثیر فزاینده ای بر قیمت خودرو خواهد داشت؟
یکی از راهکارهایی که دولت برای کنترل تقاضا و مدیریت بازار در نظر گرفته، خبر درمانی است که با انتقادات فراوان کارشناسان مواجه شده است. به نظر شما آزادسازی واردات خودرو بدون توجه به شرایط ارزی کشور چه پیامدهایی بر صنعت و بازار خودرو خواهد داشت؟
از آنجایی که عرضه خودروهای وارداتی معمولاً منجر به افزایش رقابت در بازار می شود، متقاضیان واقعی را از بازار حذف می کند و این افراد انتظارات جدیدی از ورود خودروهای جدید و متنوع دارند. اما متاسفانه با مشخص شدن حقیقت، بازار به مسیر خود باز می گردد و ممکن است شرایط بدتر از گذشته شود و عطش متقاضیان خرید خودرو دوچندان شود.
یکی از اتفاقاتی که برخی کارشناسان آن را محتمل می دانند، آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد تجاری به سرزمین اصلی است. اگر این محصولات به بازار خودرو کشور معرفی شوند چه تاثیراتی بر بازار خودرو خواهند داشت؟
شاید پس از انتشار خبر واردات خودروهای خارجی همه منتظر کاهش قیمت خودروهای داخلی بودند. اما اتفاقی که افتاد چیز دیگری بود و تنها قیمت خودروهای خارجی چینی و غیر چینی در بازار شاهد پسرفت بود. حال اگر تایید شود که این آیین نامه اجرایی نمی شود، این عقب نشینی به منزله عقب نشینی کمان بازار و پرتاب پیکان قیمت به جلو خواهد بود. اما اگر خودرو به صورت علمی و کارشناسی وارد شود، مشتریان گزینه های بیشتری برای انتخاب خواهند داشت. طبیعتا این مشکل منجر به کاهش قیمت می شود. همانطور که بازار متنوع تر می شود، تولیدکنندگان محلی نیز برای حفظ سهم خود در بازار باید کیفیت را بهبود بخشند و قیمت ها را کاهش دهند.
عوامل مختلفی می تواند بر قیمت خودرو تأثیر بگذارد. به نظر شما چه عواملی بیشترین تاثیر را بر بازار و صنعت خودرو دارد و این حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد؟
مطمئناً اولین محرک بازارهای کشور نرخ ارز است. قیمت خودروهای وارداتی به شدت تحت تاثیر نرخ ارز است. اگر نرخ ارز ثابت نباشد یا افزایش یابد، ممکن است قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش یابد. دومین عامل موثر در قیمت محصولات خودرو در بازار کشور، تعرفه گمرکی است. نسبت و نرخ این تعرفه ها می تواند تاثیر بسزایی در قیمت نهایی خودروها داشته باشد.
کاهش تعرفه ها می تواند منجر به کاهش قیمت ها شود، در حالی که افزایش تعرفه ها می تواند منجر به افزایش قیمت شود. یکی دیگر از عواملی که بیشترین تاثیر را بر قیمت محصولات دارد، هزینه های حمل و نقل و توزیع است.
با توجه به دوری ایران از کشورهای صاحب نام خودروساز دنیا، هزینه های حمل و نقل و توزیع تاثیر بسزایی در قیمت نهایی خودروها دارد. اگر این هزینه ها کاهش یابد، قیمت خودرو نیز کاهش می یابد. با این حال، تقاضای بازار نیز نقش مهمی در تعیین قیمت دارد. اگر تقاضا برای خودروهای وارداتی افزایش یابد، احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد.
بسیاری از کارشناسان صنعت و بازار خودرو معتقدند واردات خودرو می تواند صنعت خودروسازی داخلی را به سمت پیشرفت سوق دهد. به نظر شما واردات خودرو چه تاثیری بر خودروسازی داخلی دارد؟
ورود خودروهای دست دوم وارداتی ممکن است تاثیرات قابل توجهی بر صنعت خودروسازی داخلی داشته باشد. شرکتهای داخلی ممکن است با کاهش فروش مدلهای گرانتر خود مواجه شوند، بهخصوص اگر نتوانند از نظر کیفیت و قیمت با خودروهای وارداتی رقابت کنند. این مشکل می تواند منجر به تعمیرات و بهبود کیفیت محصولات داخلی شود.
آیا اگر به اندازه کافی خودرو وارد شود و عرضه محصولات بر اساس تقاضای کشور مدیریت شود، آیا بازار خودروی ایران عاری از تقاضای کاذب خواهد بود؟
شاید بهترین گزینه برای مدیریت قیمت خودرو در کشور صدور مجوز واردات خودروهای فرسوده از برندهای معروف بین المللی باشد. جالب است بدانید این گزینه برای طرح آزادسازی واردات خودرو همیشه روی میز بود. اما تصمیم گیرندگان هر بار به دلیلی آن را رها می کنند. در حالی که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این طرح می تواند به برون رفت از شرایط سختی که بازار خودرو تجربه می کند کمک کند. پیشبینی دقیق تأثیر آزادسازی واردات خودرو بر بازار ایران دشوار است، زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال، با توجه به تجربه سایر کشورها، می توان گفت که قیمت ها در کوتاه مدت احتمالا کاهش خواهد یافت. در بلندمدت با ارتقای کیفیت و افزایش رقابت، بازار خودرو ایران به سمت ثبات و توسعه پیش خواهد رفت.
از آنجایی که بازار خودرو کشور در چند سال گذشته شاهد بیم ها و امیدهای زیادی بوده است، نسبت به تصمیمات و بخشنامه های دولت واکنش مناسبی نشان نمی دهد. به نظر شما راه حل ایجاد اعتماد بین بازار، خودروسازی و کارشناسان وزارت حراست چیست؟
راه اندازی واردات خودرو به ایران فرصت بسیار خوبی برای بهبود و توسعه بازار خودروی کشور است. این اقدام می تواند منجر به کاهش قیمت، افزایش تنوع و بهبود کیفیت خودروها شود. با این حال، برای دستیابی به این اهداف، نیازمند سیاست های حمایتی و مدیریت صحیح بازار هستیم. با توجه به عوامل مختلف، انتظار میرود بازار خودرو ایران در آینده نزدیک شاهد تحولات اساسی باشد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250028/%D8%B9%D9%82%D8%A8-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%DB%8C%D8%B1-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7