صنعت خودرو و بسیاری از صنایع دیگر امسال با چالش بزرگی به نام ثبت سفارش و تخصیص ارز روبرو هستند. در سال موسوم به جهش تولید، وزارت حراست و البته بانک مرکزی با سیاست های کاهش تورم ارزی به دنبال ایجاد محدودیت در حوزه تولید هستند. با توجه به دستورالعمل نحوه اجرا و تایید ثبت سفارش ارز واحدهای تولیدی و تجاری و میزان سهمیه ارزی 1403 محدودیت های متعددی در مسیر تولید ایجاد می شود.
به این ترتیب در سالی که به گفته خود وزیر صمت قرار است در حوزه تولید 27 درصد رشد داشته باشیم، طبق شنیده ها مخالفت هایی با افزایش ثبت سفارش تولیدکنندگان و ثبت نام وجود دارد. سفارشات تولید کنندگان واردات مواد اولیه لازم برای تولید حداکثر تا سقف 20 درصد مجاز خواهد بود. البته این افزایش 20 درصدی منوط به ارائه پروانه بهره برداری است. به این ترتیب اگر شرکتی در سال جاری قصد افزایش 50 درصدی تولید خود را داشته باشد با محدودیتی به نام رکورد تقاضا مواجه می شود که در بهترین شرایط می تواند تنها 20 درصد بیشتر از سال گذشته ثبت کند. این روند چشم انداز خوبی برای صنعت خودروسازی کشور نمی دهد و احتمال کاهش شدید تولید در ماه های آینده وجود دارد.
موضوع کاهش سهمیه ارزی خودروسازان نیز از مواردی است که احتمالا امسال بر روند تولید سایه افکنده است. در این زمینه با احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت وگو کردیم.
دلایل کاهش تولید در سال جاری چیست؟
متأسفانه سه مشکل عمده در روش تولید وجود دارد که یکی از آنها تامین ارز است. سال گذشته در شرایطی که با انجمن سازندگان موتور اتفاق نظر وجود نداشت، وزارت ایمنی دستورالعملی 17 صفحه ای تهیه کرد. در پاسخ نامه ای به وزیر نوشتیم و در آن اشاره کردیم که طبق قانون باید با انجمن ها مشورت شود. این دستورالعمل نحوه اجرا و تایید ثبت سفارش ارز واحدهای تولیدی تجاری و سهمیه ارزی سال 1403 هجری شمسی را مشخص می کند. بر اساس مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، تولیدکنندگان دستورالعمل ها موظف به همکاری با انجمن های تخصصی از جمله این انجمن بودند، اما این اقدام منجر به اعمال دستورالعمل های فوق الذکر شده است مشکلات متعددی پیش روی این صنعت بوده و از اثرات آن کاهش تولید در فروردین ماه جاری نسبت به فروردین ماه سال گذشته بوده است.
بر اساس گزارش خودروسازان کدال، چه مواردی در این دستورالعمل گنجانده شده است که منجر به کاهش روند تولید شده است؟
در این دستورالعمل آمده بود که شرکت ها باید برنامه های خود را در سامانه جامع بازرگانی ثبت کنند و قبل از ثبت نام، موافقت مدیرکل استانداری را کسب کنند. این شرکت ها مدت ها درگیر عدم تصویب افزایش تولید توسط مدیر کل استانداری بودند.
پس از آن مطلع شدیم که به مدیران کل استانداری ها ابلاغ شده که افزایش بیش از 20 درصدی را نپذیرند. از طرفی شعار کلی جهش در تولید است اما محدودیتی اعمال می شود که بیش از 20 درصد تصویب نشود.
شرکت ها طرح تولید را با مشکلات عدیده ای اعلام کردند و به دلیل تبادل ارز نیز با مشکل مواجه شدند. ناگهان نرخ ارز را پایین آوردند و نرخ هر خودرو را 9500 دلار اعلام کردند. در این حالت، نرخ تبدیل خودروهای CKD از 12000 تا 18000 دلار متغیر است. ما بار دیگر در نامه ای به وزیر صلح نسبت به کاهش ارزش یک شبه این خودروها اعتراض کردیم و اعلام کردیم که نمی توانیم به طور ناگهانی سطح داخلی سازی را بالا ببریم. به خصوص برای کارگران CKD که گردش مالی کمتری دارند. همچنین در جدولی برخی از مشکلات موجود و راهکارهای آن را به وزیر ارائه کردیم.
آیا می توان نرخ ارز را برای همه خودروهای تولید داخل به یک اندازه کاهش داد؟
در جلسه ای که با برخی از مدیران عامل شرکت های خودروسازی در خصوص بررسی دستورالعمل نحوه اجرا و تهیه ثبت سفارش ارزی واحدهای تولیدی تجاری داشتیم، متوجه مغایرت دستورالعمل های مذکور شدیم. آنچه مسلم است؛ مصرف خودروهای با شیب تند به ویژه خودروهای با تیراژ پایین را نمی توان در مدت زمان کوتاهی کاهش داد. به عنوان مثال، تخصیص 9500 دلار CKD برای همه خودروسازان یا 16000 دلار CKD برای تمام کامیون های برند چینی و کره ای غیرحرفه ای است و لازم است حداقل 30 درصد ارز بیشتر از چینی برای محصولاتی که قطعات آنها از کشورهای دیگر وارد می شود، تخصیص داده شود. -منابع چینی مانند اروپا و کره را پیدا می کنید
درخواست کردیم تمهیداتی اندیشیده شود تا شرکت هایی که نرخ ارز آنها بالاتر از نرخ ارز در جدول پیشنهادی این انجمن است، برای تکمیل نرخ ارز خود، مجاز به خرید ارز از صادرات دیگران باشند.
در این نامه به وزیر پیشنهاد دادم که قیمت پروازها را که در این دستورالعمل 9500 دلار است به 15000 دلار برسانند. خودروهای برقی و هیبریدی با قیمت بیش از 15 هزار دلار نیز باید اجازه خرید ارز از صادرات را داشته باشند.
موضوع زمان ثبت سفارش و همچنین مهلت تامین نقدینگی موضوع شکایت تولیدکنندگان بود. آیا این روند تغییر خواهد کرد؟
ما درخواست کردیم که سفارشات به مدت یک سال اعتبار داشته باشند. این موضوع در اختیار وزارتخانه است. اما مدت زمان ثبت درخواست را به دو یا سه ماه رسانده اند که اعتبار خود را از دست می دهد و باید دوباره این روند تکرار شود. همچنین درخواست کردیم مدت اعتبار تخصیص ارز از یک ماه به سه ماه افزایش یابد.
با توجه به نامشخص بودن زمان تخصیص و حذف سکه پس از ثبت سفارش، تامین نقدینگی در مدت زمان کوتاهی مثلا 20 روزه قابل مدیریت نیست. ضمناً در نامه ای به وزیر درخواست کردیم برای شرکت های تولیدی فعال، 50 درصد ظرفیت مازاد مجوز برای محصولات جدید تعیین شود.
برای شرکت های جدید نیز باید ۲۵ درصد هزینه مجوز پرداخت شود. طبق این دستورالعمل به تازه واردان ارز داده شد اما به بنگاه های موجود ارز داده نشد و از آنها خواستیم این مشکل را اصلاح کنند. همچنین درخواست پرداخت 5 درصد از کل سهمیه لوازم یدکی را داشتیم.
وزیر صامت از رشد ۲۷ درصدی تولید خودرو در سال جاری خبر داد. آیا با این شرایط می توان به این هدف دست یافت؟
متأسفانه در این سه ماه این دستورالعمل ها بی نتیجه ماند و به همین دلیل تولید کاهش یافت. در حال حاضر سه ماه از سال گذشته و مقداری سکه در دسترس قرار گرفته است، اما این مبلغ با ثبت سفارشات سال گذشته گره خورده است. یعنی هیچ کدام از سفارش های امسال با سکه عرضه نشد. به همین دلیل احتمالا طی یکی دو ماه آینده با کاهش تولید مواجه خواهیم شد. تولید در حال انجام است و سفارشات باید به طور منظم ثبت شوند. عرضه ارز همگی به تخصیص ارز در سال گذشته مرتبط بود. پرونده های تخصیص ارز امسال هنوز ارائه نشده است. این بزرگترین مشکل ماست.
به نظر می رسد بحث حذف قیمت گذاری نیز از دستور کار خارج شده است…
از آقای وزیر شکایت می کنیم. حالا که شورای رقابت قیمت گذاری را به وزارت حراست واگذار کرده و سازمان حمایت قیمت ها را شناسایی کرده است، چرا قیمت ها به ما اعلام نمی شود؟ خودروسازان ضرر می کنند و یکی از دلایلی که ممکن است به زودی با کمبود تولید مواجه شویم، کنترل قیمت هاست. چون ضرر می کنیم و نمی توانیم به قطعه سازان پول بدهیم. آنها بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان از خودروسازان بالغ طلب دارند و ضعیف هستند و نمی توانند قطعات یدکی را در اختیار خودروسازان قرار دهند.
اینکه ما مشکل تخصیص ارز داریم و تخصیص ارز پارسال را امسال انجام دادند، خلأ ایجاد می کند و ممکن است برخی قطعات خارجی دیر وارد کشور شود. بنابراین همه این موارد ممکن است باعث تولید ناقص شود. اینها مشکلاتی است که وزیر باید بداند. اگر این روال را ادامه دهیم قطعا به تولید سال آینده نخواهیم رسید.
آیا در این دستورالعمل آمده است که بیش از 20 درصد نباید ثبت شود؟
در این دستورالعمل ها نوشته نشده است. اما مطلع شدیم که به شرکت ها گفته اند باید طرح تولید را در سامانه توسعه کسب و کار ثبت کنند و پس از تایید مدیرکل استانداری ثبت می شود. با خبر شدیم مدیران کل استانداری ها موافقت خود را با افزایش 20 درصدی اعلام کرده اند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249691/%D8%B3%D9%82%D9%81-%DB%B2%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88