سرنوشت واردات خودرو در دولت پزشکی

امنیت و آسایش مصرف کننده از دروازه تولید می گذرد و مردم فریب شعارها و وعده های رویایی مانند واردات خودروهای برقی که زیرساخت های آن در کشور وجود ندارد را نمی خورد.

ایران خودرو و سایپا پتانسیل تولید خودروهای باکیفیت را دارند مشروط بر اینکه خصوصی شوند و مسئولان دولتی در تولید و فروش خودرو دخالت نکنند. یکی از هولناک ترین کارهایی که دولت سیزدهم انجام داد و قبلا هم به آن اشاره شد این بود که سامانه فروش خودرو را راه اندازی کرد و مردم را اسیر دلالان کرد.

در دو سال گذشته واردات خودروهای نو و کارکرده کم و بیش آزاد شده و انتظار می رود دولت چهاردهم به همین منوال ادامه دهد. دست اندرکاران خودروهای وارداتی نیز مقررات مربوط به «واردات در مقابل تولید» را توزیع رانت در بازار خودروهای وارداتی می دانند.

این تصور غلط در کشور وجود دارد که واردات ضد تولید است. واردات به هیچ وجه مخالف تولید نیست، زیرا نرخ واردات برای تنظیم و رقابتی کردن بازار مناسب است.

تجربه تاریخی نشان می دهد که حدود 5 تا 10 درصد به تثبیت قیمت خودرو و ایجاد بازار رقابتی کمک می کند. این موضوع ایجاب می کند که دولت از موانع غیرتعرفه ای، مجوزها و دخالت در سیستم واردات پرهیز کند و بتواند با تعرفه های معقول بازار خودرو را کنترل کند.

دشمنان تولید در حال نابودی صنعت خودرو و قطعات یدکی هستند. منطقی است که واردات در کنار تولید اتفاق بیفتد و واردات جلوی تولید را نگیرد و تولید دشمن واردات نباشد بلکه مکمل یکدیگر باشند.

برای تامین رفاه مصرف کنندگان در صنعت خودرو، دولت جدید باید چرخه تولید خودرو را در کشور آغاز کند و خودروهای باکیفیت را در اختیار مردم قرار دهد. در دولت سیزدهم سامانه یکپارچه فروش خودرو راه اندازی شد که در بحث فروش نیز دخالت کرد. این به معنای مشارکت حداکثری در بازار است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249871/%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری