سرنوشت سفارش خودرو برای دولت سیزدهم کجاست؟

دولت سیزدهم به پایان کار خود نزدیک می شود، جایی که طبق فرمان هشت ماده ای ریاست جمهوری، قرار بود اصلاحات اساسی در بخش خودرو انجام دهد. اما بررسی رویدادها نشان می دهد که این امر به طور کامل اجرا نشده است. ابراهیم رئیسی در اسفند 1400 در سفری که به ایران خودرو داشت، دستور هشت ماده ای برای اجرای اصلاحات خودرویی صادر کرد.

افزایش 50 درصدی تولید (علاوه بر افزایش گارانتی خودرو)، استفاده از توانمندی های صنایع دفاعی و هوافضا و شرکت های دانش بنیان برای تولید خودروهای برقی، متصل و خودران، تکمیل و عرضه خودروهای ناتمام، آزادسازی واردات خودرو. و لغو تدریجی قرعه‌کشی خودرو و توقف واگذاری اجاره خودرو به دستگاه‌های دولتی، نوسازی سالانه 20 هزار خودروی تجاری فرسوده و واگذاری مدیریت دولتی خودروسازان به بخش خصوصی از محورهای این بخشنامه هشت ماده‌ای است.

در مجموع به نظر می رسد مفاد جزئی تری مانند «توقف واگذاری اجاره خودرو به دستگاه های دولتی»، «افزایش گارانتی خودرو»، «تکمیل خودروهای معیوب» و «حذف قرعه کشی» به میزان قابل قبولی اجرا شده است. در کشور. به عنوان مثال در دولت سیزدهم خودروسازان پس از صدور فرمان هشت ماده ای ریاست جمهوری گارانتی محصولات خود را افزایش دادند. یا مثلاً سیستم قرعه کشی خودرو به شکل گسترده قبلی حذف شده و فعلاً فقط به خودروهای وارداتی (به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا) محدود شده است. همچنین خودروهای ناتمام دیگر مانند گذشته رواج ندارند و خودروسازان همیشه محصولات خود را تقریباً به طور کامل تولید می کنند.

اما اطلاعات دقیقی درباره «استفاده از توان صنایع دفاعی و هوافضا و شرکت های دانش بنیان برای تولید خودروهای برقی، متصل و خودران» در دست نیست و مشخص نیست از ظرفیت مورد نیاز استفاده شده است یا خیر. البته طی یک سال گذشته خودروسازان به حدی در تولید محصولات برقی شتاب داده اند که شاید دانش صنایع دفاعی و هوافضا و دانش بنیان ها مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از مفاد بسیار مهم این مصوبه هشت ماده ای، آزادسازی واردات است که به ممنوعیت چهار ساله ورود خودرو به کشور پایان داد. پس از صدور این فرمان هشت ماده ای، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز ممنوعیت واردات خودرو را تا آغاز مجدد ورود خودرو به کشور تمدید نکرد. این البته در حالی است که آزادسازی واردات خودرو در آگرا مطابق انتظار افکار عمومی و حتی وعده های سیاسیون پیش نرفت. در واقع برخی مشکلات اجازه نداد واردات خودرو به سمتی برود که منجر به تنظیم بازار شد. البته طبق آمار گمرک ورود خودرو به کشور هم اکنون سرعت گرفته است; با این حال، تیراژ آن همچنان محدود است و هزاران نفر برای دریافت خودروهای ثبت نامی خود در صف انتظار هستند.

یکی دیگر از شرایط بسیار مهم در چرخ هشت ماده افزایش تولید تا 50 درصد است. هدف از این بند این بود که با آزادسازی واردات، با افزایش تولید، به تدریج بازار خودرو تنظیم شود، التهاب آن کاهش یابد و قیمت ها نیز کاهش یابد. آمارها حاکی از آن است که تولید خودرو در دولت سیزدهم سالانه روندی نسبتاً صعودی را شاهد بود، اما رشد 50 درصدی حاصل نشد.

وجود مشکلات و چالش هایی مانند کمبود نقدینگی، تحریم ها و قیمت گذاری های اجباری اجازه نداد خودروسازان جهش تولید تا 50 درصد را ثبت کنند. البته بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی، خودروسازان توانستند در سال 1401 هجری شمسی نسبت به سال 1400 با تولید 1348 هزار دستگاه، رشد 40 درصدی را به ثبت برسانند.

نباید فراموش کرد که خودروسازان خصوصی در دولت سیزدهم شاهد رشد چشمگیری بودند. با این حال، دیدگاه ها در مورد این داستان متفاوت است.

اما به نظر می رسد تنها بند اجرایی نشده مصوبه هشت ماده ای خودرو که تقریباً وارد فاز اجرایی نشده است، مربوط به «سپردن مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی» است. مدیریت دولتی شرکت های ایران خودرو و خودروسازی سایپا قرار بود حداکثر ظرف مدت 6 ماه (از زمان صدور دستور) به بخش غیردولتی واگذار شود. با وجود اقداماتی از جمله قرار گرفتن سهام خودروسازان در مسیر تعیین ارزش، امروز نیز با گذشت حدود 28 ماه از صدور این مصوبه 8 ماده ای، همچنان سایه مدیریت دولت بر دو محور اصلی کشور پررنگ است. خودروسازان.

کاهش 20 میلیون تومانی قیمت پژو پارس TU5

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد کاهش قیمت از 1 تا 20 میلیون تومان و افزایش قیمت از 1 تا 8 میلیون تومان بودند. پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1402) با 20 میلیون تومان کاهش به 880 میلیون تومان و تارا اتوماتیک V4 LX (1402) با 6 میلیون کاهش به 1.69 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر، رانا پلاس پانوراما (مدل 85) (1402) با 8 میلیون تومان افزایش به 680 میلیون تومان و پادرا پلاس دوبل (1403) با 5 میلیون تومان افزایش به 730 میلیون تومان و پژو رسید. 207 پانورامای اتوماتیک پیشرفته (1403) با قیمت 4 میلیون تومان به 1 میلیارد رسید و به 14 میلیون تومان رسید.

در بین خودروهای چینی نیز شاهد افزایش و کاهش 5 تا 15 میلیون تومانی قیمت بودیم. فینیکس اف ایکس پریمیوم (1403) با 15 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 170 میلیون تومان، فیدلیتی پرایم 7 نفره (حلقه 10 دستی) (1403) با 1 میلیارد و 965 میلیون تومان کاهش با 10 میلیون تومان و لاماری اما (1403) 2 میلیارد 5 میلیون تومان و 75 میلیون تومان قیمت گذاری شد. از سوی دیگر ارزش فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 15 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 20 میلیون تومان و قیمت هایما اس 5 جدید (1403) با 10 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 1 میلیارد تومان رسید. 515 میلیون تومان.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت ها بودیم. جایی که کیا K5 (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 4 میلیارد و 800 میلیون تومان، تویوتا لوین هیبریدی (2023) 50 میلیون تومان، 4 میلیارد تومان کاهش، فیات 500 (2023) با کاهش 50 میلیون تومانی 3 میلیارد و 200 میلیون تومان و هیوندای اکسنت (2023) 50 میلیون تومان و 2 میلیارد و 300 میلیون تومان خرید و فروش شد.

از سوی دیگر در بین خودروهای لوکس خارجی شاهد تغییر قیمت خاصی نبودیم و اکثر این خودروها با قیمت ثابت به فعالیت خود ادامه دادند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249577/%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری