وی در خصوص اینکه آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پیش بینی شده است، توضیح داد: «زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس انجام میشود؛ به این معنی که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و غیره محاسبه خواهد شد.»
وی ادامه داد: «مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود.»
به گزارش 9 صبح؛ منوچهر منطقی درباره آئیننامه واردات خودرو افزود: «پیش از این فقط خودروهایی وارد کشور میشد که افراد متمول میتوانستند از آنها استفاده کنند، اما وزارت صمت با برنامه ریزی و بررسی بازار، خلاهای موجود در این حوزه را احصا کرده است.»
وی گفت: «مشوق هایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ بهطور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش مییابد یا از اسقاط معاف میشوند.»
وی درباره برنامه خودروسازان درباره تولید خودروهای جایگزین سمند و تیبا، گفت: «دو خودروساز بزرگ کشور در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آنها به بازار عرضه میشود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.»
منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64690999/%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C
معاون وزیر صمت ادامه داد: «سپس مشوقهایی برای کاهش مولفههای مذکور پیشبینی میشود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به دست آید.»
منطقی اضافهکرد: «این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی میتوان به تامین خودروهای مورد نیاز خانواده های کم درآمد کرد، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.»
منطقی تصریح کرد: «برای تحقق این اهداف، در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستورکار قرار خواهد گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند، البته خودروهای گران قیمت تر نیز وارد میشوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز میکنیم که به بخشی که بیشترین مساله را دارد رسیدگی کنیم.»