روند کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد تشدید شده است

این در حالی است که آیین نامه ها یا آیین نامه هایی که مدت ها پیش در شورای دولت مانده بود نیز به سرعت در حال انتشار است. بر این اساس، یکی از لایحه‌هایی که طی روزهای گذشته با هدف رفع محدودیت‌های واردات خودرو به مجلس ارسال شد، موضوع انتقال فناوری در ازای واردات خودرو است.

اواسط خردادماه علی بهادری جهرمی، سخنگوی رسمی دولت تایید کرد که «به منظور حمایت از واردات خودروهای روز دنیا، تسهیلاتی در این زمینه انجام شده و برخی شرایط سختگیرانه برای امکان واردات خودروها اصلاح خواهد شد. بیشتر از آنها.” اتومبیل ها.”

وی در ادامه تاکید کرد: در عین حال منابعی برای شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری و فناوری های مرتبط با صنعت خودرو پیش بینی می شود.

اگرچه بهادری جهرمی توضیح بیشتری درباره کنترل‌های جدید برای تسهیل واردات خودرو ارائه نکرد، اما برخی انتظارات حاکی از تسریع واردات با توجه به ماده‌ای در قانون تنظیم‌کننده صنعت خودرو بود.

در این ماده قانونی، انتقال فناوری و فناوری به عنوان یکی از الزامات واردات خودرو تعریف شده است. بنابراین واردکننده خودرو برای ورود به هر خودرو باید هزینه های انتقال فناوری را آن هم از روش های مختلف بپردازد.

در حال حاضر، به نظر می رسد تولیدکنندگان بخش خصوصی کشور تعهد کمی به انتقال فناوری و فناوری خودرو دارند. این به شرطی است که واردکنندگانی که لزوماً تولیدکننده نیستند و فقط خودرو وارد می کنند باید به هر طریقی فناوری را انتقال دهند. اما اکنون این اجماع به دلیل واردات خودرو پایان یافته است. بنابراین خود شرکت های خودروسازی که در شرایط فعلی در کنار تولید، واردات هم دارند، به دلیل گسترش تحریم ها قادر به انتقال فناوری نیستند.

تجربه بسیاری از کشورهایی که اکنون دارای برندهای معتبر خودرو هستند نشان می دهد که انتقال فناوری هرگز از طریق واردات خالص از سوی واردکننده خودرو صورت نگرفته است.

آنچه در کشورهای دیگر اتفاق افتاد نشان می‌دهد که فرآیند انتقال فناوری به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. این در شرایطی است که سرمایه گذاری یا خرید فناوری اصلی ترین چیز است. به این ترتیب صاحب فناوری آن را تحویل می دهد یا در ازای دریافت هزینه، حق استفاده از آن را به خریدار می دهد.

این نوع انتقال فناوری بیشتر در چین دیده می شود. بنابراین چینی ها با خرید پلتفرم های قابل اعتماد از خودروسازان اروپایی، ژاپنی و حتی آمریکایی سعی در توسعه صنعت خودرو کردند.

اما مسیر دیگر در این حوزه نوعی تبادل فناوری است. به این روش جوینت ونچر یا همکاری مشترک می گویند. در روش فوق، فناوری در قالب قراردادهای همکاری مشترک یا پروژه های مشترک انتقال می یابد. در این زمینه، شرکت های چینی قراردادهای سرمایه گذاری مشترک زیادی دارند.

واضح است که این کشور ابتدا زمینه را برای سرمایه گذاری فکری و مالی خارجی فراهم کرد، سپس شرایط را برای راه اندازی خطوط تولید بزرگترین و معتبرترین برندهای خارجی فراهم کرد و سپس به سمت تولید محصول مشترک رفت. گام بعدی چینی ها انتقال کامل فناوری برای تولید محصولات داخلی و بومی با آخرین استانداردهای جهانی بود.

در این بخش نیز چینی ها بر اساس جامعه هدف و با شناخت دقیق از بازارهای مختلف محصولات تولید کردند. محصولاتی که تمامی طبقات و طیف های جامعه را پوشش می داد و بازار بزرگی را برای محصولات این کشور حتی در اروپا ایجاد می کرد. اما آنچه در کشور ما در قالب یک جوینت ونچر اتفاق افتاد چیزی جز واگذاری بازار خودرو به دیگر خودروسازان نبود. بدون انتقال تکنولوژی یا فناوری.

افت 100 میلیون تومانی قیمت فیات 500 (2023)

خودروهای داخلی در روز گذشته با افت قیمتی بین 1 تا 15 میلیون تومان مواجه شدند. تارا اتوماتیک V4 LX (1402) با 15 میلیون تومان کاهش به 983 میلیون تومان، دانا پلاس اتوماتیک (85 دستگاه) (1403) با 15 میلیون تومان کاهش به 975 میلیون تومان و پژو 207 پانوراما (85 دستگاه) (140) رسید. ) با 15 میلیون تومان کاهش به 975 میلیون تومان رسید. 9 میلیون تومان به 790 میلیون تومان (85 دستگاه) (1403)، کاهش 8 میلیون تومانی به 945 میلیون تومان، سورن پلاس کامل (85 دستگاه) (1403) با 7 میلیون تومان به 733 میلیون تومان و شاهین اتومات (1403) رسید. ) 6 میلیون تومان کاهش می یابد و به 816 میلیون تومان می رسد.

همچنین در بین خودروهای چینی نیز شاهد افت قیمتی 1 تا 20 میلیون تومانی بودیم. جایی که چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با 20 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 690 میلیون تومان، هایما S7 پلاس (1403) با 15 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 655 میلیون تومان، فونیکس FX Premium (1403) 10 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 240. 1 میلیون تومان ارزش فیدلیتی پرایم 5 نفره (حلقه 10 بازو) (1403) یک میلیارد و 970 میلیون تومان کاهش 5 میلیون تومانی برآورد شد. و تجهیزات ام وی ام X22 پرو (1403) یک میلیارد و 970 میلیون تومان ارزش گذاری شد. 963 میلیون تومان کاهش 2 میلیون تومانی.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد کاهش 50 و 100 میلیون تومانی قیمت بودیم. قیمت فیات 500 (2023) با 100 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد تومان، قیمت کیا سلتوس (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 300 میلیون تومان، تویوتا لوین هیبریدی (2023) کاهش یافت. 50 میلیون و جتا VS5 (2023) به 3 میلیارد و 650 میلیون تومان کاهش یافت و به 2 میلیارد و 450 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر خودروهای لوکس خارجی در بازار متاثر از خودروهای وارداتی هستند و با ثبات قیمتی نسبت به گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249914/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری