رمپ های فرار می توانند نجات دهنده باشند اگر…

هنگامی که در جاده ها به خصوص در کوهستان رانندگی می کنید، ممکن است متوجه جاده های فرعی شوید که دارای شیب زیاد هستند اما کاملاً بن بست هستند. این جاده های فرعی برای توقف کامیون ها و خودروهایی که ترمز ندارند در نظر گرفته شده است. این رمپ ها یا راه های فرار برای بسیاری از افراد در شرایط اضطراری تفاوت بین مرگ و زندگی است. در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

توقف اضطراری یک وسیله نقلیه ترمز سنگین

این رمپ ها یا مسیرهای فرار که به رمپ های فرار نیز معروف هستند برای کامیون ها، اتوبوس ها و وسایل نقلیه سنگین طراحی شده اند. زمانی که راننده یک وسیله نقلیه سنگین نمی تواند از ترمز استفاده کند و اصطلاحاً ترمز خودرو قطع می شود، راننده می تواند خودرو را به سمت این شیب ها هدایت کند تا از تصادف جلوگیری کند.

کامیون ها یا تراکتورهایی با وزن حدود 36 تا 40 تن در بزرگراه ها و جاده ها حرکت می کنند و این وزن به تراکتور شتاب زیادی در جاده می دهد و توقف آن را در مواقع اضطراری دشوار می کند. علاوه بر این، هنگامی که یک تراکتور در حال حرکت به سمت پایین شیب است، وزن بار آن باعث می شود که وسیله نقلیه سریعتر از یک وسیله نقلیه مسافربری معمولی شتاب بگیرد.

هنگامی که راننده کامیون در سراشیبی قرار دارد، در واقع باید سرعت خود را کاهش داده و دنده را پایین بیاورد. ترمزهای تراکتور ممکن است به اندازه کافی قوی نباشند که خودرو را از یک تپه کم کند، حتی با وجود بار سنگینی که حمل می کند. از طرفی اگر راننده نتواند سرعت کشنده را کنترل کند، محیط خطرناکی را برای سایر رانندگان در جاده ایجاد می کند که ممکن است صدمات جبران ناپذیری به خودروها و سرنشینان آنها وارد کند.

سطح شیب دار یا شیب مسیر فرار به توقف کامیون اضطراری یا وسیله نقلیه سنگینی که ترمزها را قطع کرده است کمک می کند. اولین رمپ های فرار کامیون در سال 1960 ساخته شد و از آن زمان به جزء اصلی سیستم های جاده ای در سراسر جهان تبدیل شده است. این رمپ های فرار طرح های مختلفی دارند.

اکثر رمپ های فرار از ماسه ساخته شده اند زیرا باعث اصطکاک بیش از حد برای جلوگیری از یدک کش می شود. برخی از رمپ های فرار از مش سیم ساخته شده اند. رمپ فرار باید دارای شیب و شیب رو به بالا باشد که از نیروی گرانش برای کاهش سرعت ترمز خودروها استفاده کند. البته در برخی موارد می توان از رمپ های فرار صاف و صاف نیز استفاده کرد.

فاجعه در سواد کوهستانی؛ 5 کشته و 29 زخمی

در ساخت پله های فرار نیز رعایت اصول دیگری ضروری است. به عنوان نمونه چندی پیش شهردار دماوند با بیان اینکه رمپ فرار در ورودی شهر دماوند برای جلوگیری از تصادف کامیون ها بی فایده است، گفت: تا امروز یک و نیم میلیارد تومان هزینه کرده ایم تا بتوانیم از تصادفات کامیون ها جلوگیری کنیم. رمپ فرار را بسازید و بخش کوچکی از کار باقی می ماند که در آینده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از نظر مهندسی فقط می خواهیم رمپ فرار بسازیم یا به کارایی رمپ فرار هم اهمیت می دهیم؟ اگر یک کامیون روی سطح شیب دار فراری که در حال ساخت است سقوط کند، به معنای واقعی کلمه به تیر برق و درختان برخورد می کند.

سال گذشته نیز دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند پس از وقوع چندین فقره حادثه در ناحیه گیلاوند در جلسه شورای عمومی حقوقی وارد عمل شد و بر تسریع در ساخت رمپ فرار کامیون در ورودی شهر دماوند تاکید کرد. متاسفانه برخی از رانندگان که نحوه استفاده از این راه های فرار را نمی دانند و یا معتقدند این تصادفات بسیار نادر است، از راه های فرار ایجاد شده در جاده ها به عنوان محلی برای پارک خودرو و حتی استراحت و صرف غذا در کنار خانواده استفاده می کنند که بسیار است. شرم آور. خطرناکه.خطرناکه

در همین راستا متاسفانه اتوبوس حامل زائران گلستانی در حال بازگشت از کربلا اواخر هفته گذشته با 9 دستگاه خودروی دیگر در سوادکوه برخورد کرد که بر اثر آن 5 نفر کشته و 29 نفر مجروح شدند.

اتوبوس مورد نظر حامل زائران 44 گلستانی بوده است. زائرین سه شنبه شب از کربلای معلی بازگشتند و از طریق مرز مهران وارد کشور شدند. پس از عبور از شهرهای مختلف به سوادکوه رسیدند و از خانه دور نبودند که سیستم ترمز اتوبوس دچار اختلال شد. اگرچه راننده سعی کرد خودرو را کنترل کند اما موفق نشد تا اینکه با 9 خودرو برخورد کرد و وارد بخش فرار اضطراری جاده شد و در آنجا متوقف شد.

در پی این حادثه هولناک تیم های امدادی در محل حاضر شدند. بررسی ها نشان داد در این حادثه حداقل 5 نفر جان خود را از دست داده و 29 نفر نیز مجروح شدند. ابعاد این حادثه منجر به تشکیل جلسه غیرعادی مدیریت بحران شد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که تعدادی از خودروهای آسیب دیده در مسیر فرار مذکور متوقف و سرنشینان آنها در حال استراحت بوده اند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245939/%D8%B1%D9%85%D9%BE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DA%AF%D8%B1

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری