رشد تعداد موتورسیکلت های سنگین به دلیل افزایش قاچاق است!

با وجود گمانه زنی ها مبنی بر قانونی شدن تردد و پلاک این نوع موتورسیکلت ها، پلیس می گوید با توجه به اتفاقات گذشته و ملاحظات موجود، استفاده از این نوع موتورسیکلت دارای آثار امنیتی است که باید به نحو مقتضی به آن رسیدگی شود. فضای کارشناسان و نهادهای تصمیم‌گیر بر این باور است که شورای امنیت ملی می‌تواند بهترین جایگاه را در این زمینه داشته باشد.

علل آلودگی صوتی و اختلال در ترافیک؟

بر اساس دستورالعمل، موتورسیکلت های با سیستم محرکه بیش از 300 سی سی در دسته موتورهای سنگین قرار می گیرند. البته این قانون برای کشور ما در مورد حجم موتور متفاوت است اما منظور از موتور سنگین یا سبک ربطی به وزن آن ندارد و اندازه سیستم محرک آن بیش از یک معیار است.

این خودروها که به سرعت بالا و شگفت انگیز معروف هستند، نزدیک به پنج دهه است که وارد خیابان های سراسر جهان از جمله کشور ما شده اند و حتی در برخی فیلم های قدیمی رد موتورهای سنگین دیده می شود، اما به تدریج به تعداد آنها می رسد. افزایش. اندازه موتور، سرعت و سیستم خروجی هوا (اگزوز) موتورهای سنگین به عنوان عامل ایجاد آلودگی صوتی و اختلال در ترافیک شناخته شده اند و بنابراین موتورهای سنگین در لیست سیاه قوانین راهنمایی و رانندگی قرار گرفته اند. اما در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ماه‌های اخیر تعداد این موتورسیکلت‌ها به وضوح افزایش یافته است و اکنون شاهد حضور آن‌ها در بسیاری از معابر، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر هستیم. گاهی اوقات از ساعات اولیه شب تا پاسی از شب، ترافیک سنگین موتور به یک روال عادی تبدیل می شود که آرامش را بین مردم بر هم می زند.

سوال اینجاست که چرا تعداد موتورسیکلت های سنگین رو به افزایش است و آیا شاهد تغییر قوانین استفاده از این نوع موتورسیکلت ها هستیم؟

هنگام استفاده از موتورسیکلت های سنگین چه باید کرد و چه نباید کرد

معاون عملیات پلیس راهور فرجا درباره وضعیت موتورسیکلت های سنگین با اشاره به اینکه بیشتر موتورسیکلت های به اصطلاح سنگین استفاده شده از طریق قاچاق وارد کشور می شود، گفت: افزایش تعداد این موتورسیکلت ها به دلیل این است افزایش قاچاق

سردار محمدباقر سلیمی ادامه داد: بر اساس قانون و مصوبه شورای امنیت ملی و همچنین دستورالعمل پلیس، استفاده از موتورسیکلت با حجم موتور بیش از 250 سی سی در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. . ایران و در معابر عمومی شهری و غیر شهری و تا به امروز هیچ تغییری در این قانون ایجاد نشده است

وی توضیح داد: البته در این قانون پیش بینی شده است که استفاده از این موتورسیکلت ها برای یگان های حفاظتی، انتظامی، خدماتی و حتی یگان های حفاظت محیط زیست هیچ مانعی ندارد. تمامی این موسسات می توانند موتورسیکلت هایی با حجم موتور بیش از 250 سی سی را به صورت مستقیم وارد کرده و از آن در وظایف خود استفاده کنند.

السلیمی همچنین افزود: ورزشکاران حرفه ای نیز با مجوز وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسیکلت مجاز به استفاده از این وسایل نقلیه هستند. اما استفاده از موتورسیکلت های سنگین باید در محیط های ورزشی و پیست های مسابقه باشد و تردد در معابر عمومی و بزرگراه ها اکیدا ممنوع است.

موتورسیکلت های بدون گواهینامه تحویل مراجع قضایی می شوند

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی فرجه افزود: بر اساس دستورالعمل جاری راهنمایی و رانندگی به استثنای مراجع ذکر شده در قانون، هیچ فردی حق تردد با این گونه وسایل نقلیه در معابر عمومی را ندارد و رعایت این قانون نیز ضروری است. برای ورزشکاران.

پاسخ سردار سلیمی به این سوال که آیا امکان بازگرداندن موتورسیکلت های غیرمجاز به صاحبان آن وجود دارد: غیر ممکن است; کلیه موتورسیکلت هایی که فاقد گواهینامه فوق الذکر باشند تحویل مراجع قضایی و سپس در ملک تودیع و به هیچ وجه به مالک مسترد نخواهد شد.

وی در خصوص تردد موتورسیکلت های سنگین در بزرگراه ها افزود: این اقدام حتی برای ورزشکاران حرفه ای دارای مجوز نیز خلاف مقررات است و قطعا مشمول توقیف و مصادره اموال خواهد شد. هرگونه تخلف در سیستم راهنمایی و رانندگی حتی با داشتن گواهینامه از وزارت ورزش و جوانان تخلف محرز است و این نوع موتورسیکلت توقیف می شود.

معاون عملیات پلیس راهور وراجا یکی از مشکلات برخورد با موتورسیکلت های بزرگ را اقدامات خطرناک در حین تعقیب و گریز دانست و افزود: اکثر راکبان این موتورسیکلت ها با مشاهده پلیس اقدام به فرار می کنند. آنها می توانند در حین تعقیب و گریز جان شهروندان را به خطر بیندازند و این امر پلیس را محتاط می کند.

به گفته سردار سلیمی، پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده از این گونه خودروها را صرفاً از منظر ترافیکی مدنظر دارد، اما باید ابعاد بیشتری از این موضوع بررسی شود که از حیطه اختیارات و وظایف پلیس خارج است. بنابراین تغییر قوانین در زمینه موتورهای سنگین امری چند وجهی است و ابعاد آن باید توسط نهادهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان افزود: البته پلیس پیشنهادات کارشناسان در خصوص مدیریت و کنترل این مدل از خودروها را به نهادهای بالادستی منتقل کرد اما تصمیم گیری خارج از حوزه ترافیکی است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249704/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری