دیدگاه دولت مانع بزرگی بر سر راه تهیه نقشه راه برای آینده صنعت خودرو است.

در زیر علی رضا قربان نژاد کارشناس و فعال صنعت خودرو به بیان دیدگاه های خود می پردازد.

برنامه های توسعه شرکت های خودروسازی تا چه اندازه در دستیابی به اهداف کلی صنعت خودرو موثر تلقی می شود؟

روی کاغذ ممکن است مسیری برای آینده خودروسازان پیش بینی شود، اما در عمل به نظر می رسد یا نقشه راهی وجود ندارد و یا در صورت وجود، تلاش جدی برای اجرای آن صورت نگرفته است که بیشتر از دیدگاه مدیریت دولت است. از این مجتمع ها با توجه به تقاضای زیاد در جامعه به دلیل مشکلات اساسی اقتصاد کلان، خودروسازان نگران رشد تیراژ خودرو و افزایش کمی هستند و دغدغه ارتقای کیفیت را ندارند. این مشکل باعث شد که کارایی لازم حاصل نشود.

یکی از الزامات هر مجتمع تولیدی تامین سرمایه در گردش و نقدینگی است به طوری که اگر واحدهای صنعتی نتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. برای تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت خودرو چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

از آنجایی که خودروسازان به دلیل هزینه های بالای تولید نقدینگی ندارند، همواره متکی به کمک های دولتی یا تسهیلات بانکی هستند و از آنجایی که کارمزد این تسهیلات بالاست و در برخی موارد شرکت های خودروسازی نمی توانند اقساط را به موقع پرداخت کنند، در نتیجه علاوه بر آن، علاوه بر سود بانکی، باید جریمه هایی نیز بپردازند که روز به روز در حال افزایش است.

تا زمانی که مشکل نقدینگی خودروسازان حل نشود، بسیاری از مشکلات در این حوزه باقی خواهد ماند و همه این مشکلات به یک دور باطل تبدیل شده است زیرا خودروسازان به دنبال افزایش تیراژ تولید و در نتیجه افزایش تعداد هستند. از کارکنان در نتیجه هزینه های تولید افزایش می یابد و نمی توان به کیفیت توجه کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249870/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری