دلیل اصلی آن کمبود لاستیک در بازار بانک مرکزی است

وی در گفت و گو با «دنیای خودرو» در پاسخ به گزارش روز گذشته این روزنامه درباره علت تعطیلی شرکت های تایر فروش گفت: بدون شک یکی از مشکلات اصلی صنعت تایر در کشور اجباری بودن آن است. قیمت گذاری از سوی دولت برای این صنعت و اصرار مسئولان بر تولید زیان ده اما آنچه دلیل کاهش تولید تایرسازان و نتیجه عدم فروش لاستیک در شبکه فروش است، شکست بانک مرکزی نسبت به تخصیص به موقع ارز برای خرید مواد اولیه وارداتی اقدام کند.

وی به کمبود شدید مواد اولیه در سه کارخانه تایرسازی تحت مدیریت خود یعنی یزدتایر، آرتافیل تایر و سبلان الرازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آرتافیل تایر تنها با 24 درصد ظرفیت خود فعالیت می کند و یزدتایر. فقط 60 است.» درصد به دلیل کمبود مواد اولیه به دلیل عدم تخصیص ظرفیت ارزی عملیاتی. سبلان الرازی نیز تنها با 50 درصد ظرفیت خود فعال است. این مسائل باعث شد که گروه صنعتی الرازی در فروش به موقع لاستیک ها کوتاهی کند.

به گفته رئیس انجمن زنجیره ارزش لاستیک، سایر شرکت های تایر مانند کرتیره و گروه صنعتی برز نیز برای تامین ارز مورد نیاز و خرید مواد اولیه وارداتی با مشکل مواجه بودند و به همین دلیل نتوانستند سبد فروش شهریورماه را اعلام کنند. گنجی تاکید کرد: انبارهای تمامی شرکت‌های تایرسازی خالی از لاستیک است و با توجه به اهمیت گردش مالی در کارخانه‌های تایرسازی، هیچ تولیدکننده‌ای تمایلی به ذخیره‌سازی کالا ندارد تا دولت را برای دریافت مجوز افزایش قیمت تحت فشار قرار دهد.

رئیس انجمن زنجیره ارزش لاستیک مشکل اصلی در بحث تخصیص ارز را عدم همکاری بانک مرکزی با صنعت تایر دانست و ادامه داد: با وجود پیگیری های مکرر وزارتخانه و تایید مدیران این وزارتخانه مبنی بر نشاط صنعت تایر، متأسفانه بانک مرکزی با این صنعت همکاری مناسبی ندارد.» در حال حاضر سه کارخانه تایرسازی متعلق به گروه صنعتی الرازی وجود دارد که 15 میلیون دلار معوقه برای دریافت از سیستم بانکی دارند؛ 15 میلیون دلار، خرید مواد اولیه برای این سه کارخانه به مدت دو ماه ضروری است و هر روز تاخیر در پرداخت آنها منجر به تعطیلی بخشی از کارخانه می شود.

گنجی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی صنعت تایر در کشور تامین ارز دولتی و حتی نیمی از آن است، افزود: اگر ارز آزاد برای محصول موجود باشد و قیمت گذاری اجباری تایر نیز حذف شود، صنعت و بازار مشکلی نخواهد داشت، تعادل برقرار می شود و بازار با کمبود کالا مواجه نمی شود.» با توجه به نیمه تعطیلی کارخانه ها.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245984/%D9%85%D9%82%D8%B5%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری