دلایل کاهش تقاضا برای گاز طبیعی فشرده

رئیس اتحادیه جایگاه‌های سوخت اعلام کرد: در حال حاضر تعداد جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده در کشور کافی است و کمبودی در این زمینه نداریم.

جایگاه های فعلی ظرفیت ارائه خدمات تا 40 میلیون مترمکعب را دارند، بنابراین کاهش تقاضا برای این سوخت به دلیل کم بودن جایگاه های سوخت نیست. تعداد جایگاه ها نسبت به میزان سوخت توزیع شده زیاد است، اما مشکل در شرکت های خودروسازی است که به دلیل افزایش تمایل به این سوخت، مانع ایجاد کردند.

همایون صالحی افزود: در حال حاضر هر متر مکعب مصرف CNG منجر به کاهش مصرف یک لیتر بنزین می شود و در صورت استفاده از ظرفیت کامل جایگاه های CNG فعلی، مصرف بنزین 40 میلیون لیتر کاهش می یابد. از سوی دیگر، مخازن سوخت تاکسی ها به پایان چرخه عمر خود نزدیک می شوند و برای ایجاد این تغییر باید بودجه ای برای آن اختصاص داده شود.

رئیس انجمن صنفی CNG گفت: سازمان P&B برای اجرای طرح تعویض رایگان مخازن تاکسی فرسوده و تاریخ مصرف گذشته باید منابع مالی لازم را تخصیص دهد تا باک های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته تاکسی در کمترین زمان ممکن تعویض شوند. زمان ممکن.»

جوهری گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی اقتصاد در خصوص اصلاح مصوبه طرح حمایت از تولید خودروهای دوگانه سوز، تبدیل کارخانجات خودروهای بنزینی به کارخانه های گاز طبیعی فشرده و کمک به هوشمندسازی. جایگاه های عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده بر اساس ماده 12 قانون، موانع تولید رقابتی را رفع و باک های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته تاکسی را جایگزین می کند تا ظرفیت ایجاد شده در بخش مصرف حفظ شود.

وی افزود: با تصویب شورای عالی اقتصاد از محل اجرای این طرح، باک های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته تاکسی ها به صورت رایگان تعویض می شود که کمک موثری به نوسازی باک های فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد کرد. زیرا تعداد زیادی از تاکسی داران به دلیل هزینه بالای تعویض باک، حاضر به تعویض باک های قدیمی خود با مخازن جدید و استاندارد نشدند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: اجرای این ظرفیت قانونی مناسب در انتظار تخصیص منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه و در انتظار اقدام این سازمان است.

وی ادامه داد: مدیر پروژه عدم پرداخت به موقع منابع مالی طرح توسط سازمان برنامه و بودجه را دلیل عدم پیشرفت و موفقیت این پروژه اعلام می کند و انتظار می رود برنامه و سازمان بودجه در پرداخت به موقع درخواست های مدیرعامل و مجری طرح با سرعت بیشتری اقدام خواهد کرد.

جوهری تصریح کرد: اکنون برای شروع طرح تعویض رایگان باک های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته تاکسی، سازمان P&B باید منابع مالی لازم را تخصیص دهد تا باک های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته تاکسی ها در کمترین زمان ممکن تعویض شوند. “

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین حوادث انفجار تانک در سال های اخیر مربوط به کامیون های کوچک بوده است، انتظار می رفت جایگزینی رایگان مخازن فرسوده و تاریخ مصرف گذشته کامیون های کوچک نیز در آخرین نسخه مصوبه لحاظ شود، اما متاسفانه این اقدام اجرا نشد.» برای اصلاح این موضوع برای امکان تعویض رایگان مخازن فرسوده و تاریخ مصرف گذشته برای کلیه خودروهای دوگانه سوز، درخواست تجدید نظر این تصمیم را داریم.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246403/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-CNG

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری