در حال حاضر خودروهای SUV همچنان مورد تقاضا هستند اما آلاینده هستند

در سال 2023، سهم SUV ها در فروش خودرو در سراسر جهان به 48 درصد خواهد رسید که یک رکورد جدید است. این به وضوح تغییر سلیقه مشتریان و انتخاب خودروهای بزرگتر و سنگین تر را نشان می دهد. دلایل مختلفی برای این روند وجود دارد، از جمله جذابیت بالای خودروهای SUV به عنوان نماد و همچنین فضای داخلی و چمدان بیشتر و البته استراتژی های بازاریابی و سودآوری خودروسازان.

جغرافیای SUV ها

در اقتصادهای پیشرفته، فروش SUV در سال گذشته به حدود 20 میلیون دستگاه رسید و برای اولین بار سهم بازار این خودروها از 50 درصد گذشت. علاقه به خودروهای SUV و خودروهای بزرگتر به کشورهای در حال توسعه و اقتصاد نیز رسیده است که سهم خودروهای مذکور از کل فروش به رقم بی سابقه ای رسیده است.

در حال حاضر از هر چهار خودروی موجود در جاده های جهان بیش از یک خودرو SUV هستند و البته اکثر آنها دارای موتور احتراق داخلی هستند. اگرچه تنها 5 درصد از SUV های موجود در جاده ها برقی هستند، اما آنها به دنبال سهم بیشتری از بازار خواهند بود، به طوری که در سال 2023، بیش از 55 درصد از کل خودروهای الکتریکی فروخته شده، SUV هستند.

اگر خودروهای شاسی بلند یک کشور بودند، پنجمین تولیدکننده بزرگ CO2 بودند! این خودروها 200 تا 300 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به خودروهای سایز متوسط ​​دارند و معمولاً حدود سه دهم متر مربع فضای بیشتری را اشغال می کنند.

از سوی دیگر میزان انتشار CO2 از خودروهای شاسی بلند حدود 20 درصد بیشتر است. روند رو به رشد خرید خودروهای سنگین تر و کم مصرف تر، تقاضا برای انرژی از جمله نفت و برق و همچنین مواد معدنی مورد نیاز برای تولید باتری را افزایش داده است.

در دو سال گذشته، مصرف نفت مربوط به خودروهای شاسی بلند بیش از 600 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این عدد نشان دهنده بیش از 25 درصد رشد سالانه تقاضای نفت است.

آلودگی مخالف این روند است

سال گذشته بیش از 360 میلیون خودروی شاسی بلند با تولید یک میلیارد تن دی اکسید کربن به سراسر جهان سفر کردند که این رقم نسبت به سال قبل حدود 100 میلیون تن افزایش نشان می دهد.

بیش از 20 درصد از رشد آلاینده مربوط به CO2 در سال گذشته مربوط به خودروهای شاسی بلند بوده است. چنین وسایل نقلیه ای نسبت به وسایل نقلیه کوچکتر به مواد بیشتری برای ساخت نیاز دارند.

در سال 2023، حدود 30 میلیون SUV با موتورهای احتراق داخلی به ناوگان جهانی اضافه می شود که تقریباً معادل تمام خودروهای الکتریکی در جاده ها است.

سال گذشته 500 خودروی برقی در سطح جهانی انتخاب شد که 60 درصد آنها در رده SUV قرار داشتند و این تعداد نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری را نشان می دهد. این روند جهانی، خودروسازان را تشویق می‌کند تا در آینده نزدیک، شاسی‌بلندهای هیبریدی و الکتریکی جدید را معرفی کنند.

در حال حاضر SUV ها 45 درصد از ناوگان خودروهای برقی جهان را تشکیل می دهند و اگر تقاضای زیاد برای خودروهای الکتریکی کوچک در شهرهای چین نبود، سهم خودروهای مورد بحث بسیار بیشتر می شد. در کشورهای با اقتصاد توسعه یافته، سهم شاسی بلندهای برقی در بازار چنین خودروهایی به 55 درصد می رسد که می توان آن را به نبود مدل های جمع و جور و ارزان تر نسبت داد.

تکنولوژی کافی نیست

علیرغم پیشرفت در کاهش مصرف سوخت و بهبود کارایی خودرو، علاقه خریداران به خودروهای سنگین‌تر و کم‌مصرف‌تر مانند شاسی‌بلندها، بهبودهایی را در کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در ناوگان خودروهای سواری جهانی جبران کرده است.

خودروهای بزرگتر به فلز بیشتری برای تولید نیاز دارند و همچنین سوالاتی را در مورد تأثیر آنها بر ایمنی سایر کاربران جاده و عابران پیاده ایجاد می کنند. علاوه بر همه اینها، SUV ها به فضاهای پارک بزرگتر و بزرگتری نیاز دارند و از این رو محدودیت های زیادی برای پارک آنها در شهرهای شلوغ وجود خواهد داشت.

برای پاسخ به چنین چالش هایی، کشورهایی مانند فرانسه، نروژ و ایرلند در حال بررسی چارچوب قانونی جدیدی برای کاهش تقاضا برای خودروهای شاسی بلند هستند. به عنوان مثال، هزینه پارک خودروهای بزرگ و SUV در شهرهایی مانند پاریس و لیون بالاتر است.

با وجود اقداماتی مانند تعیین استانداردهای مصرف سوخت بر اساس ابعاد خودرو، سرمایه گذاری در فناوری های باتری با عملکرد و دوام بهتر و کاهش استفاده از فلزات کمیاب، انتخاب خودروهای الکتریکی به جای مدل های احتراق داخلی، یک استراتژی کلیدی برای دستیابی به اهداف بین المللی انرژی و آب و هوا است. مواد خام برای آینده ضروری هستند، زیرا پایدار و تمیز هستند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249873/%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%81%D8%B9%D9%84%D8%A7-%D9%87%D9%85%DA%86%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%A2%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری