این روزها بازار خودروهای SUV و کراس اوور شاهد هیجان و رقابت زیادی است. از خودروسازان گرفته تا مصرف کنندگان، توجه همگان معطوف به سگمنت رده بالا بوده است و همین مشکل به خودی خود باعث شده تا در این دسته از خودروها شاهد گستره نسبتا وسیعی از گزینه های مناسب برای خرید باشیم. البته گزینه های داشتن یک SUV واقعی با قابلیت های آفرود در بازار کشورمان محدود است. اما از سال 1400 شرکت Elia Cars با ارائه یک SUV آفرود سعی در موفقیت در این زمینه داشته است. این شرکت برای اولین بار در کشورمان یک SUV آفرود با بدنه مجزا در خط مونتاژ معرفی کرد. این محصول موفق خودروسازی ایلیا Daion Y7 نام دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.
طراحی جذاب و سبک شجاعانه
الیا یک خودروساز جوان و خوش نام در کشور است که فعالیت خود را با واردات محصولات بورگوارد آغاز کرد. دو سال پیش این شرکت محصولی از شرکت خودروسازی دایون با نام دایون Y5 را معرفی و روانه بازار کرد. طولی نکشید که Ilia Automobile نسخه قدرتمندتر Y5 را عرضه کرد و سپس نسخه Y7 را از ابتدای سال جاری روانه بازار کرد. می توان گفت دایون Y7 از نظر ظاهری همان مدل Y5 است اما تنها از نظر پیشرانه و امکانات رفاهی با Y5 تفاوت دارد.
از نظر ابعاد و اندازه، طول دایون Y7 4771 میلی متر، فاصله بین دو محور آن 2790 میلی متر، عرض این خودرو 1870 میلی متر و ارتفاع آن 1828 میلی متر است. بنابراین فضای کافی برای 7 سرنشین در کابین خودرو وجود دارد. این خودرو در نگاه اول مانند یک SUV قدرتمند به نظر می رسد. با نگاهی به نمای جانبی خودرو، شاهد استفاده از خطوط نرم در کنار سطوح منحنی و در نتیجه افزایش حجم در گلگیرهای جلو و عقب هستیم. در همین حال، رینگ های 17 اینچی به دایون Y7 استایلی تهاجمی بخشیده است.
ارتفاع 1828 میلی متری این وسیله نقلیه حس دیدن یک SUV آفرود را به مخاطب منتقل کرده است. استفاده از خطوط کرومی در زیر درها و دور خط کمربند نیز حس لوکس بودن را در این SUV تداعی می کند. برخلاف اکثر کراس اوورها که در نمای جلو چهره ای تهاجمی و تهاجمی دارند، دیون Y7 در این نمای چهره ای آرام و جذاب دارد. ناگفته نماند که این خودرو در نگاه اول شما را به یاد یک مدل پیک آپ مونتاژ شده در کشور می اندازد. در این خودرو شاهد چراغ ها، جلوپنجره بزرگ چهار طرفه و خطوط افقی کرومی هستیم که نشان دایون در جلوی جلوپنجره برجسته است.
در عین حال استفاده از خطوط نسبتاً تیز روی کاپوت این خودرو در جهت بهبود آیرودینامیک آن است. نکته بسیار مثبت در طراحی بیرونی Diyon Y7 ارتفاع آن است که زاویه نزدیک شدن و زاویه خروج را در سطح بسیار خوبی نگه می دارد.
این دو زاویه برای یک SUV خارج از جاده بسیار مهم هستند. زیرا هنگام رانندگی در جاده های صعب العبور و شیب دار، خودرو به لطف این دو جزء به راحتی حرکت می کند. از طرفی در نمای عقب شاهد طراحی زیبایی هستیم. چراغ های افقی نسبتا کشیده در این نما یادآور محصولات ژاپنی است و خط نسبتاً تیز آن که حجم خاصی را ایجاد می کند، شکل زیبایی به این SUV آفرود می دهد به طوری که برخلاف برخی کراس اوورهای چینی، طراحی خسته کننده ای ندارد.
دایون Y7 از طریق سیستم یکپارچه فروش خودرو داخلی عرضه می شود. قیمت این خودرو در نمایندگی های شرکت الیا موتورز 1.606 میلیارد تومان است.
طراحی داخلی ساده و در عین حال مدرن
با ورود به کابین دایون Y7، با همان سبک طراحی مدل پیکاپ مونتاژ شده در کشور مواجه می شویم. در واقع طراحان دایون یک کنترل پنل ساده طراحی کرده اند که تمامی ابزارهای مربوطه به خوبی در آن قرار گرفته اند. طراحی ساده Daion Y7 فضای داخلی خودرو را جادار جلوه می دهد. البته طراحان Dyon از مدرن بودن طراحی داخلی غافل نشدند.
طراحی صفحه نمایش لمسی 8 اینچی افقی در قسمت مرکزی داشبورد، وجود صفحه نمایش ابزار 4.3 اینچی و تنظیمات الکترونیکی پیشرفته برای سیستم تهویه مطبوع، حس مدرن بودن را به مسافران القا می کند. در عین حال استفاده از پلاستیک خشک در قسمت بالایی و مرکزی داشبورد باعث کاهش جزئی کیفیت مواد به کار رفته در کابین شد. اما تریم کروم مشکی پیانو به همراه چیدمان جذاب تنظیمات سیستم تهویه مطبوع در قسمت مرکزی داشبورد، فضای جذابی را برای سرنشینان ایجاد می کند.
طراحی دریچه های بزرگ سیستم تهویه مطبوع نیز به خوبی با نوع چیدمان داخلی هماهنگی دارد. از طرفی تمامی تنظیمات سیستم تهویه مطبوع در یک قاب کرومی و زیر دریچه های مرکزی تعبیه شده است تا جلوه زیبایی به کابین دیون Y7 ببخشد. فرمان سه نقطه ای با دنده های مشابه محصولات هیوندای نیز رانندگی این SUV را در خارج از جاده جذاب می کند.
استفاده از تودوزی چرمی با دوخت قرمز و تریم مشکی یکپارچه از دیگر موارد در کابین Dayton Y7 است. برای تامین روشنایی بهتر داخل کابین، سانروف نسبتا بزرگی در کابین این خودرو تعبیه شد.
دایون Y7 دارای هفت صندلی است و صندلی ردیف دوم با استفاده از یک اهرم مکانیکی به راحتی جمع می شود تا مسافران بتوانند به ردیف سوم نیز دسترسی داشته باشند.
نکته بسیار مهم در این زمینه طراحی دریچه های افقی در بالای ستون های C و D خودرو است که به صورت مورب بالای سر سرنشینان ردیف دوم و سوم تعبیه شده تا گردش هوای خوبی برای سرنشینان آرمگان حاصل شود. از طرفی در ردیف دوم در کنار خروجی 12 ولت دکمه چرخشی تعبیه شده است تا بتوان سرعت فن سیستم تهویه مطبوع را به صورت جداگانه برای سرنشینان عقب تنظیم کرد. این خودرو به لطف نسل جدید صدا خفه کن، کابینی آرام و به دور از صداهای بیش از حد در هنگام رانندگی دارد.
ضربان قلب به شدت
زیر چهره عضلانی دیتون Y7 یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری توربوشارژ ساخته شده توسط میتسوبیشی قرار دارد. این موتور چهار سیلندر خطی 4K22D4T نام دارد و به 16 سوپاپ در سر سیلندر، روی دو میل بادامک DOHC مجهز شده است.
این موتور به لطف نصب سیستم توربوشارژر 2.4 لیتری و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها می تواند حداکثر قدرت 215 اسب بخار و 320 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
این موتور می تواند قدرت و گشتاور بالایی تولید کند و با توجه به گشتاور 320 نیوتن متری این آفرود چینی، شاهد قدرت و کشش خوبی در این خودرو هستیم. ناگفته نماند که گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک می تواند قدرت و گشتاور تولیدی را به هر چهار چرخ منتقل کند.
یکی دیگر از نقاط قوت دیون Y7 سیستم چهارچرخ محرک (4WD) است که با هماهنگی سیستم قفل دیفرانسیل و سلکتور عملکرد بالایی را در هنگام حرکت در جاده هایی که نیاز به گشتاور بیشتری دارند را برای راننده فراهم می کند. سه حالت عادی، اسپرت و دستی (دستی) نیز تعبیه شده است تا لذت رانندگی این خودرو به اوج خود برسد.
بد نیست بدانید که عملکرد گیربکس 6 سرعته به دلیل استفاده از برنامه نویسی به روز TCU و استفاده از صفحات تعویض دنده نسل جدید روان و بدون تاخیر و سردرگمی است که یکی دیگر از نکات مثبت Y7 Dion است.
یک فن دمنده نیز در جلوی موتور و یک فن دیگر در جلوی رادیاتور خودرو تعبیه شده است. این نوع مکانیزم خنک کننده باعث می شود که تنش حرارتی موتور به حداقل برسد و در زمان توقف در ترافیک طولانی مشکلی از نظر دمای کار موتور پیش نیاید.
از طرفی از آنجایی که این خودرو دارای موتور 2.4 لیتری توربوشارژر است، قدرت و گشتاور کمتری نسبت به حجم این موتور به دست می آید. این به وضوح نشان می دهد که Dion Y7 دارای کاهش ارزش است.
امکانات رفاهی و ایمنی
Dayon Y7 از امکانات رفاهی بیشتری نسبت به Dayon Y5 برخوردار است. بر این اساس چهار گزینه سنسور نور، سنسور باران، نشانگر فشار باد لاستیک TPMS و ESP در این خودرو تعبیه شده است.
اما مهم ترین آپشن های دیون Y7 عبارتند از: سیستم ترمز دیسکی چهار چرخ، سیستم ترمز ABS و EBD، کروز کنترل، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، ایزوفیکس (صندلی ایمنی کودک)، تسمه سه نقطه ای برای سه ردیف. دو ایربگ سیستم هشدار از کمربند ایمنی چراغ اتوماتیک نشانگر تعویض دنده یا GSI سانروف برقی چراغ روز کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان سیستم تهویه اتوماتیک و مجزا برای سرنشینان عقب 12 خروجی ولتاژ و روکش صندلی چرمی مردانه صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت تنظیم می شود.
لازم به ذکر است که نسخه پلاس Dayon Y7 بنا به درخواست مشتری موجود است و دارای دوربین 360 درجه، سیستم هشدار نقاط کور و سنسورهای پارک جلو و عقب است.
در قسمت تزئینات داخلی نسخه پلاس دیون Y7، امکان جایگزینی دکوراسیون مشکی پیانو با طرحی از چوب یا فیبر کربن وجود دارد.
کیفیت سواری و هندلینگ
دایون Y7 به عنوان یک SUV با بدنه مجزا شناخته می شود که به آن قابلیت آفرود می دهد. طبیعتاً اکثر وانت بارها از چنین شاسی استفاده می کنند. اما کیفیت سواری آن چندان خوب نیست.
دیون Y7 با توجه به ساختار دو شاخه جناغی در جلو و سیستم Fayolink (پنج پیوندی) در عقب، سواری خوبی دارد. البته سایز لاستیک 70/245 نیز در این زمینه موثر است. به خاطر داشته باشید که سایز رینگ ها 17 اینچ است و این سایز رینگ در دراز مدت کمتر به سیستم تعلیق آسیب می رساند.
در عین حال لبه ها به گونه ای طراحی شده اند که میزان ارتعاشات وارده به ساختار بدنه را کاهش داده و در نهایت عمر قطعات تعلیق را افزایش دهند. در مورد فرمان نیز می توان گفت که به دلیل مرکز ثقل نسبتاً بالا، خودرو تمایل کمی به بیش فرمانی دارد که در مورد بسیاری از SUV ها صدق می کند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246956/%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-Y%DB%B7-%D8%A7%D8%B3-%DB%8C%D9%88%D9%88%DB%8C-%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DB%8C