خودروهای برقی را در کمتر از 10 دقیقه شارژ کنید

محققان آزمایشگاهی در تنسی یک الکترولیت جدید برای شارژ فوق سریع ساخته اند. زمان شارژ طولانی و دسترسی محدود به شارژرهای سریع می تواند برای خریداران خودروهای برقی امروزی مشکل ایجاد کند. اما پیشرفت تکنولوژی اغلب سریع است و پیش‌بینی اینکه چقدر تا پیشرفت بزرگ بعدی فاصله داریم دشوار است. با این حال، دانشمندان باتری در آزمایشگاه ملی Oak Ridge ORNL ممکن است راه حلی برای سرعت بخشیدن به شارژ داشته باشند.

کاغذ ORNL یک باتری لیتیوم یون جدید را نشان می دهد که نه تنها می تواند 80 درصد در 10 دقیقه شارژ شود، بلکه قابلیت شارژ سریع را برای 1500 چرخه حفظ می کند.

شارژ و دشارژ باتری زمانی اتفاق می افتد که یون ها بین الکترودهای مثبت و منفی از طریق محیطی به نام الکترولیت حرکت کنند. رسیدن به 1500 چرخه شارژ اتفاق جدیدی نیست.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در سال 2019 توییت کرد که ماژول های باتری مدل 3 برای 1500 چرخه یا بین 300000 تا 500000 مایل طراحی شده اند.

تیم ORNL ادعا می کند که نوع جدیدی از الکترولیت را توسعه داده است که شارژ سریع را در مدت زمان طولانی امکان پذیر می کند.

این تیم «فرمول‌بندی‌های جدیدی از نمک‌های لیتیوم با حلال‌های گازی برای تشکیل الکترولیت» را برای بهبود جریان‌های یونی در طول زمان و توانایی مقاومت در برابر گرمای تولید شده توسط جریان‌ها در طول شارژ سریع ایجاد کردند.

Zhijia Du از ORNL گفت: “ما متوجه شدیم که این فرمول الکترولیت جدید، هدف DOE برای شارژ سریع باتری را سه برابر می کند.” الکترولیت با کارایی بالا از “لیتیوم بیس (فلوروسولفونیل) ایمید (LiFSI)، لیتیوم هگزافلورو فسفات (LiPF6) و کربنات ها” در سلول های کیسه ای 2A تشکیل شده است.

ظاهراً این فرمول پایداری الکتروشیمیایی عالی را در نرخ های شارژ بالای 6 درجه سانتیگراد نشان می دهد که به یک ششم ساعت یا 10 دقیقه ترجمه می شود. با این حال، مشخص نیست که گنجاندن این ماده شیمیایی در باتری ماشین الکتریکی چقدر هزینه دارد، ظرفیت باتری بالقوه چقدر خواهد بود و آیا می توان آن را جهانی کرد.

گزارش‌های قبلی نشان می‌دهد که شارژ سریع بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد. اما نتایج جدید تفاوت قابل توجهی در تخریب باتری بین خودروهای برقی که به طور منظم سریع شارژ می شوند و خودروهایی که فقط گاهی اوقات سریع شارژ می شوند را نشان نمی دهد.

به نظر می رسد برخی از شرکت های خودروسازی در مراحل پیشرفته توسعه باتری هستند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246356/%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%98-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DB%B1%DB%B0-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82%D9%87

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری