موفقیت تولیدی و تجاری در عین حال در مجموعه ای عظیم و پیچیده به نام خودرو مستلزم هماهنگی بسیاری از صنایع، تدارکات و سازمان های بسیاری است که بهترین آنها را نمی توان در یک کشور تجربه کرد. اما در مقطعی از تاریخ، عناصر مختلف در یک کشور با یکدیگر همکاری کردند تا در نهایت محصولی با شهرت جهانی تولید کنند. بسیاری از کشورهای جهان در طول تاریخ صدها مدل خودروی مختلف تولید کردهاند، اما از دیدگاه ما مهمترین خودروهای هر کشوری به حساب میآیند.
امروزه حدود 200 کشور در سرتاسر جهان وجود دارد که اکثر آنها خودروساز نیستند. همچنین بسیاری از کشورهایی که کارخانه های خودروسازی دارند تنها خودروهایی از برندهای دیگر کشورها تولید می کنند.
به همین دلیل، ما فقط چند کشور بزرگ خودروسازی در کل دنیا داریم. در بین خودروهای ساخته شده در این کشورها، مدل های زیادی وجود داشت که از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار بودند و به همین دلیل انتخاب تنها یک خودرو از هر کشور کار آسانی نیست، اما سعی کردیم این کار را انجام دهیم.
چین: “دوره 3”
تا حدود یک دهه پیش، خودروسازان چینی به ساخت خودروهای ناایمن یا کپی برداری از رقبای خارجی شهرت داشتند، اما سدان Corus III به خوبی با این تصویر منفی مقابله کرد. کوروس 3 ماشین خوبی بود بدون اینکه کلاهبرداری کند. مهمتر از آن، کوروس 3 اولین خودروی چینی بود که موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از Euro ENCAP شد. این سدان چینی از تمام خودروهای تست شده توسط Euro NCAP در سال 2013 ایمن تر بود.
جمهوری چک: “اشکودا مورد علاقه”
Favorit خودروی بسیار مهمی است زیرا اشکودا را پس از چندین دهه مشکلات مالی به شرایط بهتری رساند. این یک هاچ بک دیفرانسیل جلو بود که از برتون الگوبرداری شده بود و با مدل های موتور عقب قدیمی که جایگزین شده بود بسیار متفاوت بود. در سال 1991، زمانی که Favorite به نیمه عمر خود رسید، گروه فولکس واگن سهام اشکودا را خریداری کرد. اولین خودروی اشکودا که زیر چتر فولکس واگن تولید شد، Felicia بود که جایگزین Fioret شد. این خودرو اساساً با ظاهر زیباتر و تجهیزات بیشتر مورد علاقه به روز شده بود. اما فلیسیا شروع یک حرکت بزرگ برای اشکودا بود.
فرانسه: “سیتروئن 2CV”
اگرچه 2CV از همان روز اول یک خودروی بسیار ابتدایی بود، اما در بازار هدف اصلی خود یعنی کسانی که توانایی خرید خودروهای دیگری را نداشتند، بسیار محبوب شد. سیتروئن این خودرو را قبل از جنگ جهانی دوم طراحی کرد اما پس از اشغال فرانسه 2CV را از آلمانی ها مخفی کرد و پس از جنگ در سال 1948 آن را روانه بازار کرد.2CV تا سال 1990 تولید می شد و با وجود اینکه رقبای زیادی مانند رنو 4 وجود داشت. این خودرو به یکی از محبوب ترین خودروهای فرانسوی تبدیل شد.
آلمان: “فولکس واگن بیتل”
بیتل که به درخواست هیتلر توسط فردیناند پورشه طراحی شد و پس از جنگ جهانی دوم توسط ارتش بریتانیا از فراموشی نجات یافت، برای مدتی ستون فقرات صنعت خودروسازی آلمان بود. بیتل یک خودروی ارزان، قابل اعتماد و تقریباً در همه جای دنیا محبوب بود. تولید این خودرو از فورد مدل T 1972 پیشی گرفت و در نهایت به بیش از 20 میلیون دستگاه رسید. بدون بیتل، امروز امپراتوری فولکس واگن وجود نداشت.
ایتالیا: “فیات 500”
فیات 500 در سال 1957 به عنوان جایگزینی برای توپولینو معرفی شد. کوچک و ساده بود، چیزی که ایتالیایی های کم درآمد می خواستند. در 18 سال، تقریباً 4 میلیون از 500 واحد تولید شد. البته ایتالیا سوپراسپرت های زیادی تولید کرده است، اما آیا هیچ کدام از آنها به اندازه 500 عشق و علاقه جهان را به خود جلب کرده است؟ شکی نیست که ظاهر زیبا و چشمگیر این خودرو یکی از دلایل مهم تداوم موفقیت آن بود که در 500 جدید در سال 2007 نیز تکرار شد.
ژاپن: تویوتا کرولا
تویوتا کرولا با فروش بیش از 50 میلیون دستگاه پرفروش ترین خودروی تاریخ جهان است. از دهه 1960، جمعیت جهان قادر به خرید یک کرولا در هر دهه بوده است که هیچ ارتباطی با نسخه قبلی به جز نام و لوگو ندارد. کرولا همچنین سال ها پرفروش ترین خودروی جهان بود. کرولا نه تنها یک خودرو بلکه یک پدیده است، داستان موفقیت بزرگ صنعت خودروسازی ژاپن.
رومانی: “داچیا ساندرو”
زمانی که داچیا مونتاژ رنو 8 را تحت لیسانس در سال 1968 آغاز کرد، هیچ کس انتظار نداشت که روزی این شرکت در خارج از رومانی شناخته شود. اما امروزه داچیا متعلق به رنو به یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی اروپا تبدیل شده و به تنهایی نشان می دهد که هنوز در دنیای مدرن جایی برای خودروهای ارزان قیمت و ساده وجود دارد. ساندرو در حال حاضر محبوب ترین خودرو در داچیا است. این خودرو در سال 2023 پس از تسلا مدل Y به دومین خودروی پرفروش اروپا تبدیل شد و بالاتر از نامهای معروفی مانند پژو 208 و فولکس واگن گلف قرار گرفت.
روسیه: “لادا 2101”
این خودرو که در سال 1970 معرفی شد، بر اساس فیات 124 1966 ساخته شده است، اگرچه به شدت برای بازار روسیه اصلاح شده است. در طی چندین دهه، مدل های مختلفی از لادا 2101 تولید شد که با لادا ریوا به اوج خود رسید. تولید این خودرو تا سال 2012 در روسیه و تا سال 2015 در مصر ادامه داشت. در اوایل دهه 1970، لادا در بازارهای غربی عرضه شد، اما به دلیل ناتوانی در همگام شدن با پیشرفت صنعت خودروی جهان، به سرعت در اروپا به یک شوخی تبدیل شد.
کره جنوبی: “هیوندای پونی”
پونی مطمئنا بهترین خودروی ساخته شده در کره جنوبی نیست و با وجود قطعات فنی قابل اعتماد میتسوبیشی و طراحی بیرونی ایتال دیزاین، زمانی که در سال 1975 معرفی شد، خودروی خاص و چشم نوازی نبود. با این حال، پونی اولین خودروی کره جنوبی بود که در بازارهای صادراتی از جمله آمریکای جنوبی، اروپا و کانادا فروخته شد. این آغاز حرکت بین المللی هیوندای بود که این شرکت را در کنار کیا به یک بازیگر جدی در صنعت خودروسازی جهانی تبدیل کرد.
اسپانیا: «صندلی 600»
Seat 600 در اصل فیات 600 تولید شده در بارسلون بود. اما به مهم ترین خودروی ساخت اسپانیا تبدیل شد. SEAT 600 به دلیل قیمت ارزانش در اسپانیا بسیار محبوب شد و در مقطعی یک لیست انتظار دو ساله برای آن وجود داشت. این خودرو همچنین 10000 شغل جدید در کارخانه SEAT ایجاد کرد. تولید SEAT 600 در اسپانیا یکی از عوامل رونقی به نام معجزه اسپانیایی شد که در اواخر دهه 1950 آغاز شد و اسپانیا را از انزوای اقتصادی و فقر خارج کرد.
سوئد: “ساب 92”
ساب در توسعه اولین خودروی خود از تجربیات و درس هایی که در مورد آیرودینامیک و استحکام ساختاری از صنعت هوانوردی آموخته استفاده کرد. هر دو مشکل در ساب 92 مشهود بود که در سال 1949 معرفی شد، مدت ها قبل از اینکه بقیه صنعت خودروسازی جهان متوجه شود. ساب از آغاز تا زمان مرگش به عنوان یک خودروساز نمادین شناخته می شد، اما شاید هیچ خودروی دیگری در تاریخ این شرکت سوئدی به اندازه 92 چشمگیر نباشد.
بریتانیا: “مینی”
جدا از طراحی خلاقانه، مینی در دهه 1960 در چهار زمینه به محبوبیت زیادی دست یافت. این به بخش مهمی از فرهنگ عامه تبدیل شد، افراد مشهور پشت فرمان دیده شدند، به رقیبی جدی در ورزش موتوری تبدیل شد و برای افرادی که یک ماشین کوچک روزانه می خواستند انتخاب معقولی بود. هیچ خودروی بریتانیایی و هیچ خودروی دیگری در جهان قادر به ترکیب این چهار ویژگی نیست.
ایالات متحده: فورد مدل T
فورد مدل T آنقدر خودرو مهم بود که در سال 1999 به عنوان خودروی قرن بیستم انتخاب شد. مدل T خودرویی بود که باعث شد مردم عادی در آمریکا و سپس مردم بسیاری از کشورهای جهان صاحب خودرو شوند. تا ماه مه 1927، بیش از 15 میلیون دستگاه از مدل T ساخته شد که هنوز هم یکی از بزرگترین اعداد در تاریخ صنعت خودروی جهانی محسوب می شود. فورد مدل T بدون شک مهم ترین خودروی تاریخ است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249650/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%AF