خودروسازان چینی خواستار مقابله با اقدامات اتحادیه اروپا شدند

بر اساس سیاست های اروپا، تعرفه گمرکی بیشتری برای حضور خودروهای چینی در قاره سبز اعمال می شود که البته می تواند دلیلی بر افزایش فرصت فروش این محصول و البته به این ترتیب مشتریان این محصولات باشد. ماشین ها. هزینه بیشتری به دولت های اروپایی خواهد داد، اما در سوی دیگر این جریان، سازندگان خودروهای برقی چین از دولت این کشور خواسته اند تا تعرفه 25 درصدی را برای خودروهای بزرگ اروپایی با موتورهای احتراق داخلی اعمال کند.

این پیشنهاد در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه واردات خودروهای الکتریکی به قاره همیشه سبز ارائه شد. لازم به ذکر است که چند روز پیش اتحادیه اروپا عوارض گمرکی جدید را حداکثر تا سقف 38.1 درصد اعلام کرد. این رسانه می‌گوید که درخواست اعمال تعرفه بر خودروهای اروپایی را در نشست غیرعلنی خودروسازان چینی با وزیر بازرگانی چین مطرح کرده است. نکته جالب اینجاست که در این نشست نمایندگانی از 6 خودروساز اروپایی، 4 برند چینی و همچنین برخی شرکت های تحقیقاتی و مشاوره ای در صنعت خودرو حضور داشتند.

اصالتی که فراموش شده است

در سال 2023 حدود 250000 خودروی احتراق داخلی با موتورهای 2.5 لیتری یا بیشتر وارد چین خواهند شد. اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که به دنبال افزایش عوارض گمرکی خودروهای الکتریکی چینی وارداتی به اتحادیه است. شرکت دولتی سایکموتور بیشترین آسیب را از این تعرفه ها می بیند و محصولات وارداتی آن به قاره اروپا با تعرفه 48.1 درصدی مواجه است. SAIC مالک برندهای MG و IM است. لازم به ذکر است که ام جی در ماه می پرفروش ترین برند چینی در آلمان بود.

در جلسه فوق، یک نماینده تجاری چین اتحادیه اروپا را متهم کرد که از تحقیقات خود به عنوان دستاویزی برای به دست آوردن اسرار تجاری برای برندهای چینی استفاده می کند. نکته دیگر این است که پیشنهاد اعمال تعرفه‌های بیشتر بر خودروهای احتراق داخلی اروپایی، قبل از تحقیقات اتحادیه اروپا توسط گلوبال تایمز، یک رسانه دولتی مطرح شده بود.

بر اساس بیانیه کمیسیون اروپا، هدف از اعمال تعرفه های جدید تضمین رقابت عادلانه است. چینی ها سهم خود را از بازار محصولات الکتریکی اتحادیه اروپا در سال 2023 به 8.2 درصد افزایش دادند، در حالی که این رقم در سال 2019 تنها 0.5 درصد بود. چینی ها همچنین برای تولید طولانی مدت خودروهای خود در اروپا آماده می شوند.

BYD در حال راه اندازی یک کارخانه تولید خودرو در مجارستان است و این کار را از سال 2025 آغاز خواهد کرد. شرکت چینی Lipmotor نیز از چند روز پیش تولید خود را در کارخانه لهستان آغاز کرد.

یکی دیگر از برندهای چینی گریت وال موتور به دنبال تاسیس کارخانه خودروسازی در اروپا است و در حال حاضر در حال بررسی راه اندازی کارخانه های خودروسازی در آلمان، جمهوری چک، لهستان و مجارستان است.

چری همچنین اعلام کرد که کارخانه خود را در بارسلون اسپانیا افتتاح خواهد کرد تا از تعرفه 31 درصدی اروپا جلوگیری کند. البته ممکن است برخی از شرکت های چینی مانند BYD با وجود اعمال چنین تعرفه هایی بتوانند هزینه های اضافی را متحمل شوند. این خودروساز با تعرفه 17.4 درصدی مواجه شد که کمترین تعرفه در بین سایر برندهای چینی است.

مخالفت با قدیمی ترین خودروسازان جهان

صدراعظم آلمان با طرح اتحادیه اروپا برای افزایش قابل توجه تعرفه ها بر سیاست داخلی در بحبوحه بحث در مورد تعرفه های تنبیهی بر خودروهای برقی چینی مخالفت کرده است.

مجله آلمانی فوکوس در مقاله ای نوشت: اولاف شولز، صدراعظم آلمان، در جریان بحث درباره عوارض گمرکی تنبیهی خودروهای برقی چینی با اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

روزنامه آلمانی Handelsblatt گزارش داد که شولز مدت‌هاست از طرح‌های اتحادیه اروپا در این زمینه انتقاد کرده و می‌خواهد تعرفه‌های بسیار کمتری را به عنوان یک پیشنهاد مصالحه اعمال کند.

صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در پارلمان آلمان گفت: من از نتایج این سیاست تجاری اتحادیه اروپا راضی نیستم. همه چیز باید به طور چشمگیری تغییر کند.

به نوشته روزنامه آلمانی هندلزبلات، شولتز از اتحادیه اروپا خواسته است تا تعرفه یکپارچه 15 درصدی بر تمام صادرات خودروهای چینی وضع کند. این میزان تنها اندکی بیشتر از تعرفه 10 درصدی است که اتحادیه اروپا قبلاً برای خودروهای چینی وضع کرده است، در حالی که کمیسیون اتحادیه اروپا می خواهد از 4 ژوئیه تعرفه های تنبیهی تا 38.1 درصد را برای خودروهای سه سازنده چینی اعمال کند که علاوه بر این به تعرفه های 10 درصدی خواهد بود.

خودروهای شرکت دولتی SAIC که محبوب ترین خودروی برقی چین، MG4 را به اروپا صادر می کند، مشمول تعرفه کل 48.1 درصدی خواهند بود. اولاف شولتز می خواهد این مبلغ را به کمتر از یک سوم کاهش دهد. این رویکرد شولز ممکن است ناشی از هشدارهای صنعت خودرو آلمان باشد.

فولکس واگن، مرسدس بنز و بی ام و یک سوم تا نیمی از فروش خود را در چین تولید می کنند. آنها می ترسند که دولت چین در واکنش به طرح های اتحادیه اروپا بر خودروهای آلمانی تعرفه وضع کند. این خودروسازان مدل های بزرگ سودآور خود را از اروپا به چین ارسال می کنند.

در ازای این پیشنهاد، شولتز از چین خواست همان تعرفه 15 درصدی را بر خودروهای اروپایی اعمال کند. این امر از آسیب رساندن به خودروسازان آلمانی جلوگیری می کند.

به دلیل انتخابات پیش رو، صدراعظم آلمان قطعاً می خواهد از کاهش بیشتر رشد اقتصادی جلوگیری کند. سیاستمداران سایر احزاب نیز می خواهند از تعرفه های تنبیهی اجتناب کنند یا آن را تضعیف کنند. طبیعتاً در این زمینه، شولتز به حمایت سایر کشورها نیاز دارد که کار ساده ای نیست زیرا سایر خودروسازان در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به آلمانی ها کمتر به بازار چین وابسته هستند.

از سوی دیگر، سیاستمداران سایر کشورهای اروپایی کمتر از شولز نگران انتخابات هستند. به گزارش Handelsblatt، اتحادیه اروپا با نگرانی به پیشنهاد شولز واکنش نشان داد.

این روزنامه به نقل از نماینده اتحادیه اروپا نوشت که شولز این چالش را نمی پذیرد. Handelsblatt می نویسد: اتحادیه اروپا ایده شولز را ساده لوحانه می داند. تحقیقات بروکسل نشان داده است که حمایت چین از خودروهای الکتریکی تا چه حد تولیدکنندگان اروپایی را تضعیف می کند.

اتحادیه اروپا می خواهد به جای ترس با این حمله قاطعانه برخورد کند. شولز در بوندستاگ اظهار داشت که از بروکسل به جای تعرفه های تنبیهی انتظار توافق های تجاری دارد. اتحادیه اروپا می گوید فقط در صورتی می توانید قرارداد ببندید که طرف مقابل نیز موافقت کند.

مذاکره در سطح مقامات ارشد

به گفته بروکسل، فشار شولز علیه این طرح اتحادیه اروپا بیشتر با رویکرد چین مطابقت دارد تا موضع قوی و متحد در میان کشورهای اروپایی. چین و اتحادیه اروپا هنوز برای دستیابی به توافق زمان دارند.

تعرفه های تنبیهی اتحادیه اروپا از نوامبر اجرایی می شود. اگر چین با اروپا کنار بیاید، می تواند از اجرای این تعرفه ها جلوگیری کند. البته باید گفت که اتحادیه اروپا موفق شد دو طرف را به گفت وگو وادار کند.

وزارت بازرگانی چین اخیرا تصمیم اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی به این کشور را محکوم کرده و بروکسل را به تحمیل خواسته‌های غیرمنطقی در جریان تحقیقات خود در مورد این خودروها متهم کرده است. در عین حال، خودروسازان اروپایی با ایجاد سرمایه گذاری مشترک با همتایان چینی خود تلاش می کنند تأثیر این تعرفه ها را محدود کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249717/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری