خسارات مالی و لغو گارانتی خودرو؛ نتیجه اعتماد به آمبولانس های مختلف!

در سال‌های اخیر با افزایش تولید خودرو در کشور و همچنین افزایش تقاضا برای خدمات خودرویی، شرکت‌های مختلف کمک‌رسان خودرو تقلبی در کشور گسترش یافته و زمینه سوء استفاده از اعتماد مشتریان و رانندگان سرگردان را فراهم کرده است. در بسیاری از موارد، منبعی برای تهدیدات مالی و حتی تهدیدی برای زندگی است. تعداد وسایل نقلیه اضطراری بدون علامت در جاده ها، بزرگراه ها و شهرها در میان بی توجهی آژانس های نظارتی همچنان در حال افزایش است. در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

سرقت در پوشش آمبولانس!

دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش گفت: متأسفانه خودروهای اورژانسی مختلف در ارائه خدمات از قطعات یدکی غیر اصل استفاده می کنند و گاهی دیده می شود که قطعات یدکی کارکرده را به صورت نو به مشتریان می فروشند. این نکته را در نظر داشته باشید که این افراد معمولا قیمت های بالاتری را برای خدمات و قطعات از مشتری دریافت می کنند و اصلا مشخص نیست که صلاحیت فنی لازم برای ارائه خدمات را داشته باشند.

عباسعلی قایاشی تاکید کرد: به طور قطع نمی توان گفت که تمام قطعات مورد استفاده در خودروهای اورژانس مختلف غیر اصل و تقلبی است، اما شواهد نشان می دهد که درصد بالایی از این قطعات اصل نیستند. با توجه به اینکه رانندگان سرگردان معمولاً با وسایل نقلیه اورژانس تماس می گیرند، عملاً مشتری به هر طریقی می خواهد ماشین خود را تعمیر کند، اما بعد متوجه می شود که قطعه یا تقلبی است یا کار می کند. در نظر داشته باشید که قیمتی که این آمبولانس ها تبلیغ می کنند بسیار بالاست.

دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش همچنین گفت: مردم سعی کنند در مواقع اضطراری با خودروهای اورژانس رسمی و مطمئن تماس بگیرند، امداد ایران خودرو، امداد خودرو سایپا، امداد خودرو کانن از جمله کمک های رسمی هستند که مردم می توانند خدمات آنها را ارائه دهند. شرکت‌های تولید و مونتاژ خودرو خدمات اضطراری خاص خود را دارند که مردم می‌توانند مستقیماً با آنها تماس بگیرند.»

عباسعلی قایاشی با اشاره به اینکه در برخی موارد برخی خودروهای اورژانس به اشتباه خود را نماینده یک شرکت خاص معرفی کرده اند، گفت: این حادثه علاوه بر خسارات مالی موجب ابطال گارانتی خودروها شد که در گذشته حتی شرکت‌هایی که کارت گارانتی می‌فروشند.» وقتی رسانه‌ها به این مسائل نمی‌پردازند و مسئول این اداره یعنی وزارت حریم خصوصی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد، این اتفاق می‌افتد، رسانه ملی باید در این موضوع دخالت کند. اما متأسفانه در این زمینه با ما همکاری نکردند.همانطور که شنیده اید متاسفانه در سال های اخیر افرادی به عنوان کمک از برخی از صاحبان خود سرقت کرده اند و از طرفی بحث ریختن گازوئیل روی راه ها نیز مطرح شده است، اگر سازوکار مناسبی در این زمینه نداشته باشیم، باز هم چنین اتفاقاتی رخ می دهد، در این زمینه وزارت حریم خصوصی به عنوان متولی و رسانه ها به عنوان عامل آگاهی می توانند موثر باشند.

صدور فاکتورهای نجومی

رئیس اتحادیه تعمیرات خودرو تهران نیز در این باره گفت: خودروهای اورژانس مختلف در بزرگراه ها و جاده ها در مسیر خودروهای خراب پارک شده در گوشه، سبز می شوند و یک فرد مستاصل نیز باید به آنها اعتماد کند.

علی رضا نیکین افزود: با توجه به ناآشنایی بیشتر مالکان خودرو با مشکلات فنی، معمولاً به سخنان و توصیه های این امدادگران خودرو اعتماد کرده و با یدک کشی خودرو خود به مراکز مورد نظر خود موافقت می کنند. دلیل اکثر شکایات واصله به انجمن تعمیرات خودرو تهران همین است، زیرا در بسیاری از موارد منجر به عدم تعویض قبوض گزاف تعمیر خودرو یا تعویض نشدن قطعاتی می شود که باید تعویض می شدند.

وی ضمن توصیه به عدم اعتماد مردم به این گونه خودروها گفت: برخورد با این متخلفان در دستور کار قرار گرفته است.

ناوگان امدادی شرکت های خودروسازی داخلی با علامت اختصاری مشخص با کد امدادی، شماره تماس و چراغ راهنما مشخص شده و قبل از رسیدن امدادگر مشخصات خودروی امدادی و کد امدادی از طریق پیامک برای امدادگر ارسال می شود.

هشدار مقامات قضایی

چندی پیش معاون رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به آمار اسفناک خودروهای امدادی غیرمجاز در این استان گفت: در خصوص تعمیرات غیرضروری و تحمیل خسارت، دریافت وجوه خارج از محدوده تعرفه که موجب نارضایتی می شود. و درگیری و حتی «جرایمی مانند آزار و اذیت، سرقت و … رخ می دهد و در پوشش این گونه فعالیت های غیرمجاز شاهد تشکیل پرونده های متعدد قضایی بوده ایم».

وی با اعلام اینکه استاندارد کار مجوز کار و فعالیت صادر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت است و مردم باید با ارائه شناسنامه آن سازمان با تاکید بر احتیاط خودروهای اورژانس غیرمجاز، از پلیس آگاهی خواست. اجبار برای شناسایی و جلوگیری از تردد و فعالیت این افراد و خودروهایی که آزادانه فعالیت می کنند حتی با … برچسب زدن اما بدون پشتوانه قانونی. سلال آواقی همچنین از مخابرات خواست تا تمامی شماره‌های وسایل نقلیه اضطراری غیرمجاز که پس از تماس مردم ارائه می‌شود را از سامانه حذف کند و تنها مجوز تصرف قانونی را ملاک درخواست جدید قرار دهد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245986/%D8%AE%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری