خروج نیروهای متخصص؛ یک مشکل جدی برای تولیدکنندگان قطعات یدکی

صنعت خودرو یکی از صنایعی است که نظر و تخصص سیاستمداران را به خود جلب می کند. تقریباً همه سیاستمداران و نمایندگان مجلس نظرات کارشناسی و غیر کارشناسی را در مورد این صنعت بیان کرده اند. این وضعیتی است که در صنایع دیگر ندیده ایم. هر روز نیست که شاهد تعداد معینی نظر و انتشار در مورد صنعت پتروشیمی یا برق باشیم، بلکه هر روز نظراتی در مورد صنعت خودرو و نحوه قیمت گذاری و فروش محصولات توسط سیاستمداران و نمایندگان مطرح می شود. این روند بسیاری از سازمان ها را بر آن داشته تا در مورد مدیریت این صنعت که ده ها هزار کارمند را استخدام می کند اظهار نظر کنند. صنعت خودرو و در نتیجه ساخت قطعات یدکی با مشکلات زیادی مواجه است و کار از دست وزیر ایمنی خارج شده است. حل مشکلات صنعت مستلزم اجماع ملی یا دستورالعملی برای ایجاد یک متولی واحد است. مشکلات تولید روز به روز بدتر می شود و حل آن تقریبا غیرممکن است. مشکلات صنعت خودرو و قطعات یدکی از کمبود نقدینگی و قیمت گذاری تجویزی تا کمبود نیروی متخصص ناشی شده است. موضوعی که حتی با آزادسازی قیمت خودرو هم قابل حل نیست. بنابراین دولت، مجلس و ده ها نهاد تصمیم گیر دیگر باید سازمان واحد تصمیم گیری و سیاست گذاری را در صنعت خودروسازی امروز ایجاد کنند.

در این زمینه با ابراهیم دوست زاده، فعال و تولیدکننده لوازم یدکی گفت وگو کردیم.

این روزها قطعه سازان در صدد رفع مشکلات مربوط به تولید هستند. چه جلساتی در این زمینه برگزار شد و آیا نتایجی از این جلسات حاصل شد؟

چند روز پیش با دکتر طلاربشتی رئیس کمیته صنایع شورا در خصوص مشکلات صنعت خودرو به ویژه زنجیره تامین گفت و گو کردیم. این مشکلات تکراری و راه حل های آنها نیز مکرر هستند. اما از آنها خواستیم که در اجرای این راهکارها کمک کنند. موضوع کمبود نقدینگی، قیمت گذاری تکلیفی، سیاست انقباضی بانک ها در خصوص تسهیلات اجرایی و حتی تمدید تسهیلات قبلی و بحث نیروی انسانی از جمله مواردی بود که در این جلسه پیگیری شد. پیش از این کمبود نیروی انسانی در مورد نیروهای متخصص احساس می شد، اما اکنون به تدریج در برخی از استانداری ها به مجریان خطوط تولید و نیروهای غیرمتخصص رسیده است. همچنین عدم تخصیص ارز در یکی دو هفته اخیر رخ داد و به بسیاری از سفارش ها ارز تخصیص نیافت. این موارد در جلسه ای با آقای طلاربشتی مطرح و راهکارهایی ارائه شد. هم مشکلات و هم راه حل ها تکرار می شوند. فقدان یک نهاد تصمیم گیرنده یک موضوع بسیار خاص در این بخش است. یک نفر باید آستین ها را بالا بزند، مسئولیت بپذیرد و تصمیم بگیرد. تعلل و تأخیر در تصمیم گیری ها، مشکلات کوچک را به بحران و ابربحران تبدیل می کند، زیرا در معرض گذر زمان است و راه حل آنها با تأخیر ارائه می شود.

با توجه به اینکه وزارت صمت اعلام کرد تیغ ما تیز است، ما امضا داریم و دیگران هم باید نظر بدهند، آیا در جلسه درباره اظهارات ایشان بحثی شده است؟

به نظر من وزیر در مورد حقایق پیرامونش سکوت کرد. او هیچ اظهار نظر اشتباهی نکرده و هر چه گفته درست است و در این صنعت دیده می شود. این موضوعات بالاخره وجود دارد. اما مجلس نمایندگان به عنوان یک نهاد قانونگذاری باید تمام تلاش خود را بکند و مراقبت از این صنعت را به یک نهاد و شخص بسپارد. ما در انجمن ملی قطعه سازان تخمین می زنیم که بیش از 20 نهاد سیاست گذاری و نظارت بر این صنعت نظارت دارند. حقیقت این است که اگر کلید یک خودرو را به دست دو راننده خبره بسپاریم، آن خودرو شش ماه دیگر نه باد داشت، نه روغن و نه لاستیک. اکنون بیش از 20 موسسه در حال تصمیم گیری برای سازمانی به این بزرگی هستند که نزدیک به 700000 نفر را استخدام می کند. هر کس صبح زود اولین بیانیه رسانه ای را بدهد سکاندار و نگهبان صنعت آن روز می شود. نمی توان انتظار داشت اتفاقات خوبی در این صنعت بیفتد. تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، فکر نمی کنم شاهد اتفاق خوبی برای این صنعت و شاید بدتر از آن باشیم. اگر مجلس می تواند کمک کند که قطعاً می تواند، باید این درخواست را داشته باشد و سکان این صنعت بزرگ را به یک نفر بسپارد. هر جا به خصوص در تولید و توزیع که مدیریت را به بخش دولتی دادیم با این مشکلات مواجه بودیم. دولت باید صنایع را هدایت، حمایت و نظارت کند و مستقیماً در آنها دخالت نکند. اگر درب روی این پاشنه بچرخد، نمی توان پیش بینی مثبتی برای صنعت داشت.

در یکی دو سال اخیر در دولت جدید، صنعت خودرو چگونه بوده و دولت در صنعت خودرو و قطعات یدکی در چه مسیری عمل کرده است؟

عملکرد صنعت خودرو در سال گذشته مثبت بود و معاملات آن اندکی افزایش یافت، اما این وضعیت به دلایل مختلف ثابت نبود. در یک ماه و نیم گذشته روند تولید رشد جزئی و نزولی نداشته است و بحران ها و مشکلات و در برخی موارد ابربحران، صنعت خودروسازی و قطعات یدکی کشور را در برگرفته است. اگر راهکاری فوری در این زمینه اتخاذ نشود، معاملات کمتر از قبل شده و مشکلات این صنعت روز به روز بیشتر می شود.

قیمت گذاری هدفمند همچنان در این صنعت وجود دارد و از سوی دیگر قیمت خودرو نیز افزایش یافته است. به نظر شما قیمت خودرو به سمت آزادسازی پیش می رود یا صرفا ریزش هایی است که از تورم باقی مانده است؟

نتیجه شورای رقابت مثبت است و روند خوبی است. شورای رقابت بازوی اجرایی دارد و سازمان پشتیبان است. سازمان حمایت باید با استفاده از ابزارهای مالی حسابرسی شده خودروسازان قیمت ها را محاسبه کند و شورای رقابت نیز این قیمت را رصد، تصویب و اعلام می کند. فرمول خوبی است و در این فرمول نه حقوق مصرف کننده ضایع می شود و نه حقوق تولیدکننده. از آنجایی که اسناد حسابرسی شده وجود دارد و از فاکتورهای رسمی استفاده می شود، هزینه های خودروسازان شفاف است. ضریب دستمزد تعیین شده توسط قانون کار نیز اضافه شده و افزایش دستمزد محاسبه می شود. روش محاسبه خوب است اما به نظر من در اعلام این نتیجه بررسی ها ملاحظات زیادی وجود دارد و بخشی از این تاخیر در اختیار شورای رقابت و بخشی نیز در اختیار سازمان حمایت است. بیش از 20 سازمان در اجرا و اعمال این تصمیمات نظارت و مداخله می کنند که منجر به کندی یا حتی پاسخ مثبت به این قیمت گذاری و این فرمول جدید شده است. اگر همین فرمول ذکر شده را رعایت کنیم، ضرر خودروسازان کمتر می شود. اما تاخیر در اعلام نتیجه بررسی های شورای رقابت و سازمان حمایت باعث شد اختلاف قیمت بازار و کارخانه به شدت افزایش یابد و محاسبات ما نشان می دهد در این چند سال بیش از صد میلیارد تومان اجاره بها شده است. توزیع شد و معلوم نیست به جیب چه کسی رفته است. قطعا کسانی هستند که از این وضعیت سود می برند و از آزادسازی قیمت ها و نزدیک شدن به قیمت های کارخانه و بازار سود می برند. این افراد ذینفع این فرمول اشتباه و قیمت گذاری نادرست هستند و مخالف این اصلاحات هستند.

در همان قالبی که آنها اتخاذ کردند، موضوع سیستم یکپارچه نیز مورد بحث قرار گرفته است. دولت می گوید باید جمع شود و بین دولت و هیئت رقابت سازش شود. این سیستم چقدر موثر است؟

حقیقت این است که این سیستم در حال حاضر تاثیر مثبتی نداشته است. امیدواریم 100 درصد دقیق اجرا شود تا بر فروش سامانه نظارت و کنترل شود. در حال حاضر تاثیر مثبتی نداشته و هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246345/%D8%B9%D8%B2%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری