مگاموتور در نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران که نوزدهمین دوره آن طی چهار روز گذشته (29 خرداد تا 1 تیرماه) برگزار شد، حضور فعال و فعالی داشت. یکی از مهمترین دستاوردهای این شرکت که در نوزدهمین نمایشگاه به نمایش درآمد موتور ME16 است. این موتور اولین موتور 16 سوپاپ است که توسط گروه خودروسازی سایپا ساخته شده است و برای استفاده با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در خودرو شاهین پلاس سایپا و با گیربکس 5 سرعته دستی در کادیلا (ایران 90) در نظر گرفته شده است. پارس خودرو.
موتور بعدی که مگاموتور در نمایشگاه قطعات یدکی به نمایش گذاشت، M15GSI با گیربکس CVT و دستی در خودروهای اطلس سایپا، کوئیک جی ایکس و سهند پارس خودرو بود.
از موتورهای دیگری که در غرفه مگاموتور به نمایش درآمد، می توان به موتورهای DAE اشاره کرد که در سه سایز 1600 سی سی، 2000 سی سی و 2500 سی سی وارد کشور شدند و خط تولید آنها توسط مگاموتور راه اندازی می شود.
مگاموتور همچنین در نوزدهمین نمایشگاه قطعات، گیربکس های جدید و به روز را به نمایش گذاشت که در ادامه به آن می پردازیم.
ویژگی های مگاموتور ME16
مگاموتور ME16 دارای حجم 1600 سی سی و فناوری VVT-i (تایمینگ متغیر سوپاپ) است که باعث کاهش مصرف سوخت می شود. تولید این موتور در مگاموتور با توجه به قابلیت ها و تاثیرگذاری آن بر محصولات سایپا، مزایای زیادی برای این طیف از خودروها خواهد داشت.
اولین مزیت تفاوت این موتور با سایر موتورهای موجود و مزیت آن نسبت به موتورهای موجود که دارای تکنولوژی قدیمی هستند می باشد.
دومین مزیت مهم و استراتژیک موتور ME16 قابلیت کاهش سوخت و همچنین توانایی کسب استاندارد یورو 6 و در عین حال قدرت بالای آن است که در شرایط فعلی نه تنها برای موتور بسیار حیاتی است. . صنعت خودرو کشور بلکه برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در شهرها.
سومین مزیت این موتور، خط تولید کاملا مجهز و رباتیک است که باعث کاهش خطا در فرآیند تولید می شود.
چهارمین مزیت موتور ME16 رفع مشکل کمبود نیروی محرکه محصولات سایپا با معرفی این موتور است.
مزیت پنجم نیز در همین راستا خواهد بود; زیرا نصب این موتور بر روی محصولات گروه سایپا از جمله شاهین پلاس و کادیلا باعث افزایش رضایت و استقبال مشتریان می شود.
ششمین مزیت تولید این موتور، تاثیر آن بر تیراژ تولید خودرو در گروه سایپا است. با تولید موتور جدید سایپا، تیراژ موتورهای این گروه خودرویی افزایش چشمگیری خواهد داشت که در رشد محصولات سایپا موثر خواهد بود.
هفتمین مزیت موتور ME16 جذب بیش از 90 درصدی آن است که باعث ایجاد فرصت های شغلی در داخل و کاهش وابستگی به ارز و ارز می شود.
هشتمین مزیت این موتور اطلاعات فنی آن است که در اختیار مگاموتور قرار گرفته و امکان توسعه محصول را برای این شرکت فراهم می کند.
نهمین مزیت موتور ME16 صادرات آن به دلیل برخورداری مگاموتور و گروه سایپا به عنوان یک محصول داخلی است. دهمین مزیت این موتور امکان معرفی خودروهای جدید با استفاده از آن است.
کراس اوور قدرت موتور M20 آریا
از جمله موتورهای کاملا جدید مگاموتور، موتور M20 در نظر گرفته شده برای کراس اوور سایپا آریا است. این موتور 16 سوپاپ تنفس طبیعی توسط میتسوبیشی با استفاده از فناوری تزریق سوخت مستقیم (GDI) ساخته شده و دارای زنجیر زمان بندی است و در سایت جدید مگاموتور مونتاژ خواهد شد.
موتور M20 می تواند 140 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه و 205 نیوتن متر گشتاور در 3000 دور در دقیقه در آریا ارائه دهد. این موتور مجهز به فناوری سوپاپ متغیر دوگانه (DVVT) است و مصرف کلی آن در حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر است. موتور M20 آریا که در حال حاضر در محصولات چانگان نیز مورد استفاده قرار می گیرد، مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE خواهد بود.
موتور M16K مناسب برای خودروهای هیبریدی
یکی دیگر از موتورهای 1600 سی سی موجود در غرفه مگاموتور، M16K است که علاوه بر قابلیت نصب بر روی محصولات پلت فرم X200 و SP100، محصول هیبریدی گروه خودروسازی سایپا نیز می باشد. حضور این موتور در غرفه مگاموتور یادداشتی از آینده نگری این شرکت است که همگام با برنامه های فناورانه گروه خودروسازی سایپا و در راستای حرکت عظیم صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید نیروی محرکه تولید می کند. تولید ماشین برقی
موتور M25 موتور جدید خودروهای نیمه سبک زامیاد
بزرگترین موتوری که مگاموتور به نمایشگاه لوازم یدکی آورد موتور 2500 سی سی M25 بود که قرار است در خودروهای نیمه سبک زامیاد از جمله وانت صحرا و وانت هامون استفاده شود.
موتور M15 به M15GSI ارتقا یافته است
موتور M15GSI که نسخه قبلی آن (M15) در محصولاتی مانند تایبا، تایبا 2، سینا و کویک استفاده می شد و به عنوان یک موتور کم مصرف و کم مصرف شناخته می شد، در فرآیند اصلاح، بهبود تغییرات گسترده ای را تجربه کرده است. و بهبودی که علاوه بر افزایش راندمان و بالا بردن سطح سوخت منجر به کاهش مصرف آن شده است.
در مرحله اول موتور M15 با کاهش اصطکاک داخل موتور با تغییر شکل منیفولد دود و VVT به M15i تبدیل شد. این موتور بعدها با ایجاد قابلیت تطبیق با سیستم توربوشارژر در خودروی شاهین مورد استفاده قرار گرفت.
گیربکس 5F18; از شاهین تا کادیلا
یکی از گیربکس های موجود در غرفه مگاموتور نسخه جدید گیربکس 5F18 بود. این گیربکس که نسخه پایه آن با سیستم کنترل کلاچ هیدرولیک در حال حاضر در شاهین دستی توربوشارژ استفاده می شود، با تغییراتی در ضریب دنده، پوسته گیربکس، پوسته کلاچ و … قرار است با موتور ME16 ترکیب شود. ماشین P90 باید از ماشین دستی پارس خودرو و شاهین پلاس (کادیلا) استفاده کنید.
گیربکس خانواده X200 CVT
گیربکس بعدی مگاموتور گیربکس CVT بود که برای نسخه های اتوماتیک سه خودروی اطلس، سهند و کوئیک استفاده می شود. لازم به ذکر است که گیربکس پنج سرعته دستی نصب شده بر روی نسخه های تایبا و تایبا 2 و گیربکس دستی ساینا و کوئیک نیز در غرفه مگاموتور موجود بود و در نسخه های دارای گیربکس دستی اطلس و سهند نیز استفاده خواهد شد.
گیربکس اتوماتیک جدید محصولات سایپا
اما گیربکس 6 سرعته اتوماتیکی که مگاموتور برای برخی از محصولات جدید سری سایپا در نظر گرفته است، گیربکسی است که توسط شرکت ژاپنی آیسین طراحی شده است که روی محصولاتی مانند شاهین پلاس، شاهین جوان و آریا نصب خواهد شد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249656/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86