جای صابون شورای رقابت روی بدنه «داینا پلاس توربو اتوماتیک» و «تارا اتوماتیک»!

۷۰ هزار محصول خودروساز اعم از جدید و نسبتا جدید در ماه‌های اخیر به دلیل تاخیر در قیمت‌گذاری و اعلام قیمت از سوی شورای رقابت و همچنین شکایت از کمبود آپشن‌ها که سازمان استاندارد نمونه‌ای از آن می‌داند، مجبور به ذخیره‌سازی شدند. کیفیت و استاندارد بودن، تا اینکه بالاخره اعلام شد.قیمت آنها برای این محصولات. با اعلام قیمت های شورای رقابت، آنچه که واکنش مردم را برانگیخت، تفاوت زیاد قیمت محصولات هم رده بود. در واقع اذهان عمومی با این سوال مواجه شد که خودروهایی که از نظر شرکت داخلی (ایران خودرو یا سایپا)، سگمنت، کلاس خودرو، ابعاد بدنه و سطح آپشن شباهت زیادی به یکدیگر دارند، چگونه می توانند چنین چیزی را داشته باشند. تفاوت واضح قیمت ها پس از اعلام شورای رقابت و حتی عجیب تر، چرا قیمت اعلام شده برای خودروهایی که از نظر مشخصات فنی نسبت به سایر خودروها در نظر گرفته می شوند بالاتر از سایر محصولات است؟

ماجرای عجیب قیمت کشتی های شاخص در ایران خودرو

به عنوان مثال خودروهای خوب و پرطرفداری مانند دناپلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک که از مطرح ترین خودروهای ایران خودرو محسوب می شوند و با برخی از محصولات داخلی و همچنین سدان های تولید انبوه چینی رقابت می کنند، با قیمتی معادل 100 میلیون تومان شناسایی و معرفی شدند. 545 میلیون تومان و 490. به ترتیب یک میلیون تومان. این در حالی است که قیمت کالای نسبتا مشابه داخلی ۶۱۴ میلیون تومان و کالای نسبتا مشابه چینی (بدون سانروف) ۷۶۷ میلیون تومان از سوی هیات رقابت اعلام شده و اختلاف قیمت منفی برای کالاهای پیشرو در ایران وجود دارد. . خودرو با وجود برتری نسبی لاستیک های توربو و اتوماتیک دینامیس اتوماتیک در قسمت نیروی محرکه. یعنی دو خودرویی که قدرت رانندگی بهتری نسبت به نمونه داخلی و آپشن های رفاهی بیشتری نسبت به نمونه چینی دارند و در بین متقاضیان محبوبیت بیشتری دارند، قیمت ارزان تری دارند.

ابهام در متغیرهای فرمول تعیین قیمت

در این بین مشخص نیست که متغیرهای مشخص در قیمت گذاری چیست و آیا کاهش هزینه بومی سازی دلیلی برای ارزان فروشی خودروساز و واگذاری سود به سهامداران است؟ از آنجایی که شرکت های خودروسازی استراتژی های متفاوتی برای تولید محصولات خود دارند، هزینه های آنها نیز متفاوت است. بر این اساس حتی هزینه کمتر تولید خودرو با داخلی سازی که در صورت های مالی منعکس شده است دلیلی بر ارزان فروشی آن نیست. زیرا در تعیین قیمت محصولات باید مقوله خودکفایی و تعمیق تولید داخلی را نیز در نظر گرفت و اهداف توسعه خودروسازان را مد نظر قرار داد تا آینده این صنعت به خطر نیفتد و سرمایه گذاری شود. به خطر نیفتد فضای تحقیق و توسعه رزرو شده

شغل لیسانس؛ قیمت گذاری اجزای پایانی خط!

اما مهمترین سوالی که کارشناسان در خصوص قیمت های اعلامی شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی مطرح می کنند این است که کارشناسان در نحوه قیمت گذاری برای این شورا کجا فعالیت می کنند و این موضوع که آیا محصولات برخی خودروسازان با دقت کارشناسان قیمت گذاری شده است؟ نمونه ای از این کار کارشناسی را پیش از این در قیمت گذاری محصولات خودروسازان خصوصی دیده بودیم که فونیکس اف ایکس و تیگو 8 پرو که هر دو محصول بسیار خوبی برای مدیران خودرو هستند، با قیمت های تقریبا مساوی در منطقه 1.5 میلیارد تومان قیمت گذاری شدند. . سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا هزینه تولید این خودروها در صورت داشتن قیمت فروش یکسان است؟ البته این مهم است که آیا نرخ های تعیین شده واقعاً به هزینه تولید بستگی دارد یا خیر. هیچ کس نمی داند و همین قیمت انتخاب شده با استفاده از فرمول های پنهان نیز نشان می دهد که کار کارشناسان آخرین چیزی است که بر روند قیمت گذاری در شورای رقابت تأثیر می گذارد.

واکنش ها به قیمت های خاص محصولات ایران خودرو

پذیرش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو در فاز اول سامانه یکپارچه فروش خودرو، تکمیل ظرفیت کامل تولید این خودروساز بود و به همین دلیل امکان حضور در فاز دوم وجود نداشت. بر این اساس، با توجه به کیفیت محصولات ایران خودرو و خدمات پس از فروش درجه یک این خودروساز، می توان انتظار داشت که تقاضا برای محصولات این خودروساز ادامه داشته باشد. این در حالی است که پس از اعلام قیمت جدید برخی خودروها اعم از داخلی یا مونتاژی از سوی شورای رقابت، برخی از ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه فروش خودرو، علیرغم صبر و حوصله خود در این روند چند ماهه، از خرید منصرف شدند. اما این موج خروج شامل محصولات ایران خودرو نشد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246383/%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A7-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A8%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری