اظهارات برخی از فعالان صنعت لوازم یدکی و همچنین اسناد بورسی حکایت از افزایش روزافزون خودروهای معیوب در کف کارخانه ها دارد. این پدیده دردسرساز از سال 90 گریبانگیر صنعت خودروسازی کشور شده و در کنار تحریم های اولیه بیش از یک دهه است که بر صنعت خودرو سایه افکنده است. اما از سال 1401 با ورود نهادهای بازرسی و قضایی، خودروهای انباری از پارکینگ خودروسازان خارج و وارد بازار شدند. البته اکنون گزارش شده است که از ابتدای سال جاری روند انبارهای خودرو به دلیل نقص قطعات دوباره در خودروسازان شروع به رشد کرده است.
به گزارش اخبار خودرو و بر اساس آمار ارائه شده توسط سامانه CODAL، خودروسازان کشور در فروردین ماه با کاهش 19 درصدی تولید و در اردیبهشت ماه نیز تجارت خودرو 17 درصد کاهش یافت.
دلیل کاهش تولید، تداوم و تشدید قیمت گذاری دستوری از یک سو و کمبود نقدینگی شرکت های خودروسازی از سوی دیگر است. از اواخر فروردین سال گذشته که شورای رقابت قیمت ها را تا 49 درصد افزایش داد و تا امروز قیمت خودرو ثابت مانده است. این به این دلیل است که تورم خودروسازان در این 14 ماه بسیار افزایش یافته است.
این خودروساز شروع به تولید محصولاتی کرد که درآمدی جز زیان انباشته نداشت.
بر اساس اظهارات رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی، زیان انباشته خودروسازان در سال جاری بالغ بر 210 هزار میلیارد تومان بوده است و دلیل روشن آن عدم تعدیل قیمت خودرو از سوی سیاست گذار خودرو است.
از سوی دیگر کمبود نقدینگی نیز باعث افزایش بدهی خودروسازان به صنعت قطعات یدکی شده است. عدم پرداخت بدهی ها کمبود نقدینگی را بر صنعت قطعات یدکی کشور تحمیل کرد که به محدودیت سرعتی برای تامین قطعات یدکی در خطوط تولید تبدیل شد. اما یکی دیگر از مشکلاتی که امسال به دیگر چالش های خودرویی اضافه شد، کمبود عرضه ارز در زنجیره خودروسازی کشور است. از یک سو خودروسازان مدعی هستند که دولت روند تخصیص ارز به صنعت خودرو را کند کرده است و از سوی دیگر فعالان صنعت لوازم یدکی نیز مدعی هستند که در سه ماه گذشته عرضه ارز برای واردات مواد اولیه صنعت قطعات یدکی تقریبا به صفر رسیده است.
کارشناسان معتقدند تولید محصولات معیوب واقعیتی است که به خطوط تولید کشور بازگشته است. در پایان سال گذشته بین 2000 تا 3000 خودرو روی زمین مانده بود زیرا در حال حاضر این روند به 10000 خودرو رسیده و در حال شتاب گرفتن است.
از سوی دیگر طبق گمرکات کل کشور در بهار امسال بالغ بر 6926 دستگاه خودرو به ارزش 137 میلیون دلار وارد کشور شده است.
بر اساس آمار گمرک ایران در سه ماهه اول سال 1403 هجری قمری بالغ بر 6926 دستگاه خودرو به ارزش 137 میلیون دلار ترخیص شده است.
عمده خودروهای سواری وارداتی به کشور از نظر تعداد و ارزش، ساخت شرکت ایرانیان معین خودرو با یک هزار و 694 دستگاه خودرو به ارزش 38 میلیون دلار بوده که سهم 24.46 درصدی تعداد و 27.77 درصدی از ارزش کل را شامل می شود. اتومبیل ها
کرمان موتور، سایپا، مادریس خودرو و بهمن موتور نیز با بیشترین واردات خودرو در بهار امسال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند. شایان ذکر است که در بهار سال گذشته تنها 284 دستگاه خودرو وارد کشور شده است.
کاهش 300 میلیون تومانی مرسدس بنز E200
خودروهای داخلی روز گذشته با افزایش قیمت از 1 به 18 میلیون تومان مواجه شدند. شاهین (بدون سانروف) (1403) با 18 میلیون تومان افزایش به 680 میلیون تومان، پژو 206 پانوراما (1402) با 7 میلیون تومان افزایش به 645 میلیون تومان و تارا اتومات (مدل 85) (1403) با 5 افزایش قیمت. میلیون تومان پژو 207 پانوراما اتوماتیک به 645 میلیون تومان ارتقاء (1403) 5 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 6 میلیون تومان پارسال (شیر برقی 1403) افزایش 677 میلیون تومانی و. پژو 207 تیپ 5 (1402) 3 میلیون تومان افزایش 662 میلیون تومانی.
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 4 به 20 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 20 میلیون تومان افزایش به 3 میلیارد تومان، قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با افزایش 15 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 10 میلیون تومان رسید. ام وی ام X55 پرو (1403) با 15 میلیون تومان افزایش 15 میلیون تومان و 535 میلیون تومان، العماری اما (1403) با افزایش 10 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 95 میلیون تومان رسید و جک S3 (1403). با 5 میلیون تومان به یک میلیارد و 235 میلیون تومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت ها بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (2023) 50 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 150 میلیون تومان، تویوتا لوین هیبرید (2023) 50 میلیون تومان، کاهش 3 میلیارد و 800 میلیون تومان، جتا VS7 (2023) 50 میلیون تومان است. کاهش 2 میلیارد و 800 میلیون تومانی و جتا VS5 (2023) به 2 میلیارد و 600 میلیون تومان کاهش 50 میلیون تومانی.
در بین خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد کاهش 200 و 300 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. ارزش مرسدس بنز E200 با 300 میلیون تومان کاهش به 17 میلیارد تومان، بی ام و سری 3 (330i) با 200 میلیون کاهش به 6.5 میلیارد تومان و لکسوس RX200 fsport توربو به 18 میلیارد کاهش یافت. و 300 میلیون تومان در 200 میلیون تومان. .
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249698/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DB%B3%DB%B6-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87