شرکت نوین ماهان (NBCA) که بهعنوان سرمایهگذاری مشترک بین صنعت خودرو کرمان و مپنا به منظور بهبود برقیسازی صنعتی خودروها راهاندازی شده بود، در بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی خودرو شیراز 1403 از محصول جدید هیبریدی مبتنی بر کراس اوور NBCA ET5 رونمایی کرد.
شرکت نوین ماهان که اولین مونتاژکننده خودروهای تمام برقی در ایران محسوب می شود، با معرفی خودروی هیبریدی نبکا HT-i تصمیم گرفته است تا طیف محصولات خود را به انواع خودروهای برقی گسترش دهد. چرا که یکی از رسالت های اصلی نوین ماهان توسعه فرهنگ حمل و نقل پایدار است.
این شرکت با تامین خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت های لازم سعی در کاهش آلودگی های ناشی از سوخت های فسیلی دارد. نوین ماهان علاوه بر صنعت خودروهای برقی در زمینه ساخت و ساخت ایستگاه های شارژ و ایجاد بستری برای استفاده از خودروهای پاک نیز فعالیت خواهد کرد.
در مقایسه با خودروهای بنزینی معمولی، خودروهای برقی از نظر بهره وری انرژی، عملکرد، راحتی و نگهداری بهتر هستند و استفاده از آنها منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.
مشخصات فنی پلاگین هیبریدی «نبکا HT-i».
نبکا HT-i هیبریدی از یک موتور بنزینی تنفس طبیعی متصل به موتور الکتریکی همزمان/مگنت دائمی استفاده می کند و در واقع موتور بنزینی عمدتاً وظیفه شارژ باتری لیتیوم یونی (NCM) 21.68 کیلووات ساعتی را بر عهده دارد. حداکثر قدرت موتور بنزینی هیبریدی نبکا 110 اسب بخار و 135 نیوتن متر است. اما قدرت اصلی این خودرو توسط یک موتور الکتریکی با قدرت 286 اسب بخار و حداکثر گشتاور 300 نیوتن متر تامین می شود که از طریق یک گیربکس اتوماتیک از نوع E-CVT، محور چرخ های جلو را می چرخاند.
باتری هیبریدی نبکا را می توان از منبع خارجی نیز شارژ کرد. در نتیجه، می توان آن را با برق خانگی و یک شارژر معمولی یا ایستگاه های شارژ سریع تغذیه کرد.
در مورد زمان لازم برای شارژ کامل باتری، گفته می شود که کمتر از 40 دقیقه طول می کشد تا ظرفیت باتری از طریق شارژ سریع از 20 به 70 درصد برسد. اما همین میزان شارژ با برق خانگی حدود 3 ساعت طول می کشد.
نبکا هیبریدی می تواند مسافت تقریباً 115 کیلومتری را کاملاً با نیروی الکتریکی بدون روشن کردن موتور بنزینی طی کند. اما زمانی که موتور بنزینی به پیست می رسد، محدوده حرکتی این خودرو با مخزن سوخت 60 لیتری حدود 1167 کیلومتر و مصرف ترکیبی آن 5.8 تا 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است.
این خودرو به سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز مجهز است و می تواند از این طریق حدود 30 درصد انرژی را بازیابی کند. نبکا HT-i تقریباً 1820 کیلوگرم وزن دارد و اگر فقط از موتور بنزینی تنفس طبیعی استفاده می کرد، باید به مدل های 6 سیلندر یا 8 سیلندر مجهز می شد تا شتاب 0 تا 100 در 8.2 ثانیه داشته باشد، اما خوشبختانه ، با توجه به موتور پلاگین هیبریدی، نیازی به حجم موتور بزرگ ندارد و می توانند با همان نیروی محرکه به شتاب یکسانی دست یابند.
طراحی زیبا و جذاب پلاگین هیبریدی “Nebka HT-i”.
در طراحی نسخه هیبریدی نبکا HT-i نسبت به مدل تمام برقی آن، شاهد تحولاتی مانند تغییر ظاهر چهره به ویژه جلوپنجره جلو و شکل چراغ ها علاوه بر تفاوت در فضای داخلی هستیم. دکوراسیونی که باعث شده این تفاوت ها در مقایسه با نسخه تمام برقی زیباتر و جذاب تر به نظر برسد و حس بهتری را به بیننده منتقل کند. من باید بگویم؛ حجم صندوق عقب این خودرو تقریباً 467 لیتر است.
امکانات ایمنی و راحتی در نسخه هیبریدی “NBCA”
در نسخه فول آپشن، نسخه هیبریدی نیپکا، تجهیزات نسبتاً سطح بالا و متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد که از مهم ترین آنها می توان به سنسور فشار باد لاستیک، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، کمک حفظ بین خطوط، سیگنال خوان رادار، سیستم هشدار برخورد از جلو و کروز کنترل زیر کنسول، کنترل کشش و پایداری، دوربین 360 درجه، هشدار نقطه کور، دوربین عقب، هشدار خواب آلودگی راننده، سنسور نور، چراغ های جلو، سیستم از پیش گرم شده باتری، ورود بدون کلید، فشار. استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف پانورامیک، تنظیم صندلی راننده برقی در 8 جهت و غیره.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249581/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%A8%DA%A9%D8%A7-HT-i-%D9%BE%D9%84%D8%A7%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF