توسعه صنعت خودرو در گرو تغییر مدل های مالی آن است

صنعت خودرو در انتظار تشکیل دولت چهاردهم است. دولت موضوع عدم دخالت در مدیریت صنعت خودرو را مطرح کرد و با قیمت گذاری دستوری مخالفت کرد. این دولت نیز برای واردات ارزی خودرو ابراز تمایل کرده و می خواهد خودرو را در سطح وسیع و توسط مردم وارد کند. این در حالی است که وعده های دولت در سال های اخیر به دلایل مختلف عملی نشده است و مهم ترین موضوع بحث قیمت گذاری دستوری است.

بسیاری از دولت ها مخالفت خود را با این روش قیمت گذاری اعلام کرده اند. اما هیچ یک از دولت های گذشته صنعت خودرو را رها نکردند و قیمت گذاری دستوری را در آن اعمال نکردند.

برخی کارشناسان معتقدند اجرای برنامه های دولت در صنعت خودرو نیز با روحیه و رویکردهای وزیر صنعت، معدن و تجارت در آن دولت پیوند خورده است. در این میان گمانه زنی ها و پیشنهاداتی درباره گزینه های وزارت حریم خصوصی در دولت چهاردهم مطرح شده و احتمال حضور عده ای در این سمت مطرح شده است.

یکی از این افراد سعید آل بوستانی است. وی سخنگوی رسمی سازمان صنایع و معادن در دهمین جلسه شورای اسلامی بوده و از اعضای هیات آموزشی رسمی دانشگاه با درجه استادی است.

من باید بگویم؛ البوستانی که بدون توجه به جناح بندی های سیاسی به عنوان نماینده مستقل در انتخابات شورای اسلامی دهم شرکت کرده بود، توانست در مرحله دوم انتخابات به مجلس دهم راه یابد و مقام اول الذواهبه، تربت الحیدریه را به خود اختصاص دهد. و المهاوالات. از این منظر، با او درباره نقش دولت در صنعت خودرو گفت‌وگو کردیم.

وضعیت کلی صنعت خودرو را در یک دهه گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این صنعت به پیشرفت و توسعه چشمگیری دست یافته است؟

اگر بخواهیم تحلیل درستی از صنعت خودرو داشته باشیم، باید جنبه های مالی و فناوری این صنعت را در ده سال گذشته بررسی کنیم. البته وقتی یک صنعت موفق باشد، به هر حال بخش فنی تا حدودی رشد خواهد کرد.

یعنی رشد طبیعی وجود دارد اما رشد تصاعدی و رشد بسیار زیاد از نظر فنی در صنعت خودرو دیده نمی شود. در حوزه اقتصادی و مالی، زیان انباشته به طور مداوم در حال افزایش است. این نشان می دهد که وضعیت مالی خودروسازان هم خوب نیست. در واقع این دو بحث به هم مرتبط هستند. وقتی یک صنعت نمی تواند حوزه مالی را تنظیم کند، نمی تواند کار بزرگی در حوزه فنی انجام دهد.

آیا این بدان معناست که رشد و توسعه صنعت خودرو از نظر کیفی با بحث مالی خودروسازان مرتبط است؟

آره؛ قطعا. توسعه صنعت خودرو به مسائل مالی این صنعت بستگی دارد. یعنی اگر امکان تغییر مدل های مالی آنها وجود نداشته باشد، اتفاقی که بتواند کیفیت را ارتقا دهد و فناوری های جدید در صنعت ایجاد کند، اتفاق نمی افتد. اگرچه در این صنعت افراد با صلاحیت بالایی وجود دارد، اما بخش مالی نقش غیرقابل انکاری در توسعه این صنعت خواهد داشت.

دلیل اصلی این وضعیت بد مالی و عقب ماندگی صنعت خودرو را خودروساز می دانید یا دولت و سیاست های آن در حوزه خودرو؟

من فکر می کنم دولت باید در سال های اخیر به وظیفه خود عمل می کرد اما انجام نداد. اگر به تاریخچه این صنعت نگاه کنیم، از آنجایی که شرکت های خودروسازی از صاحبان اصلی خود گرفته شده و واگذاری های زیادی صورت گرفته است، به نکات بسیار خوبی برمی خوریم. متذکر می شویم که دولت در واقع سهام زیادی در صنعت خودرو ندارد، به عنوان مثال، حدود 7 درصد از سهام شرکت ایران خودرو را در اختیار دارد. اما میزان مداخله آن بیش از 95 درصد است. این مداخله در گروه خودروسازی سایپا نیز مشهود است.

بنابراین مشکل اساسی حوزه عملکردی دولت هاست. وقتی در مفهوم دولت به دولت نگاه می کنیم به این معناست که مردم کارهایی را به دولت واگذار می کنند که به طور طبیعی نمی توانند انجام دهند.

مردم نیز به عنوان شهروند به کارهای روزمره خود می پردازند. اما به دولت ها اجازه داد تا کنترل صنعت خودروسازی یا پتروشیمی و فولاد را در دست بگیرند. حمایت تا چه حد باید از سوی تولیدکننده و تا چه حد از سوی مصرف کننده باشد، نظارت بر عملکرد همه اینها و در نهایت تنظیم مقررات وظیفه دولت است. بنابراین دولت باید در صنعتی مانند خودرو نقش نظارتی ایفا کند.

دولت چه زمانی یا چگونه می تواند نقش نظارتی ایفا کند؟

دولت زمانی می تواند تنظیم کننده باشد که کمترین دخالت را داشته باشد. وقتی دولت یک شرکت را اداره می کند، وارد بازی سهامداران می شود و عملا نمی تواند مقررات را اجرا کند و نقش عامل را بازی می کند. در برنامه بسیاری از افرادی که به وزارت حریم خصوصی فرستاده شده اند، این افراد می گویند که تولید را افزایش می دهیم.

تولید خودرو ربطی به این ندارد که دولت بخواهد در آن نقش ایفا کند. دولت باید از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حمایت کند. یعنی دولت باید نظارت و تنظیم بالا را انجام دهد و مقررات به معنای تنظیم بازار است نه به معنای قیمت گذاری.

اگر قرار است دولت از تولید داخلی حمایت کند، باید همین کار را بکند. اگر برای واردات خودرو لازم است از مصرف کننده حمایت شود، باید همین کار را انجام دهد. این نقشی است که دولت باید ایفا کند که در سال های اخیر اتفاق نیفتاده است و دولت به جای سهامدار تبدیل به یک کارآفرین شده است.

مدیرعامل و هیئت مدیره را دولت با 7 درصد سهام منصوب می کند. حتی مدیران عامل شرکت های قطعه ساز و شرکت های تابعه را نیز شناسایی می کند. در حالی که دولت باید از کارآفرینی خارج شود و فقط صاحب سهام شود. اگر دولت نتواند مانع دخالتش در همان 7 درصد سهام شود، باید آن را رها کند و سهام خود را به صفر برساند.

دولت های مختلف در مورد لغو قیمت گذاری دستوری صحبت کرده اند، اما در عمل نتوانسته اند کاری انجام دهند. چرا دولت ها در لغو قیمت گذاری اجباری خودرو کوتاهی می کنند؟ آیا از افزایش قیمت می ترسند؟

هر جا انحصار ایجاد کنید مجبورید قیمت گذاری کنید. مثلا در بخش لبنیات می گویند شیر کم چرب معمولی مشمول قیمت گذاری است. چون برای این شیر یارانه می دهند.

آنها به خوراک دام اساسی یارانه می دهند و بنابراین این نوع شیر مشمول قیمت گذاری اجباری می شود. این چرخه حمایت و قیمت گذاری در بسیاری از کالاها وجود دارد که در نهایت منجر به تداخل قیمت می شود.

در زمینه خودرو هم همینطور است. وقتی دولت دست از کار بکشد دیگر نیازی به قیمت گذاری نیست. چون دیگر به خودروسازان یارانه پرداخت نمی کند. راه های زیادی برای حمایت از صنعت وجود دارد. قیمت زدایی باید در دستور کار باشد، از طرفی مردم می توانند واردات داشته باشند. مشکل تامین ارز است. واردات خودرو با ارز به راحتی انجام می شود و مشکلی برای واردات ایجاد نمی کند.

در حال حاضر آیا دولت از خودروسازی که به قیمت گذاری دستوری می پردازد حمایت می کند؟

حمایت دولت از صنعت خودرو به صورت غیر مستقیم و سرزده انجام می شود. کل مصرف مواد خام برای صنعت خودرو شامل فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم، مس و لاستیک و همچنین نسخه های انرژی است که قیمت های یارانه ای پرداخت می کنند. مشکل قیمت مواد اولیه است.

از سوی دیگر، سیستم قیمت گذاری سازنده خودرو نباید قیمت گذاری به اضافه هزینه باشد. چون اگر کست پلاس باشد باید واردات خودرو هم آزاد شود. در کاست پلاس خودروساز می گوید فلان کالا تومان قیمت دارد و من آن را با 20 درصد سود می فروشم. اما دولت می گوید چون خودروساز متحمل هزینه های سربار می شود و کارکنان اضافی دارد، باید محصولات را به قیمت تعیین شده بفروشد.

معمولا دولت قیمت ها را به نفع مردم تعیین می کند، اگر دولت تنظیم کند و خودرو به درستی وارد شود، خودروساز هر قیمتی که بخواهد می تواند تعیین کند. اما در عین حال باید با محصولات خارجی رقابت کند.

یکی دیگر از خودروسازان می داند که آیا به 60000 نفر نیاز دارد یا اینکه آیا باید 20000 نفر را اصلاح کند. اینها شرایطی است که تا زمانی که اصلاح نشود، زیان انباشته سازنده خودرو روز به روز افزایش می یابد.

دولت چهاردهم در حال تشکیل است. وزیر جدید صلح باید چه رویکردی در قبال صنعت خودرو داشته باشد تا این مشکلات تکرار نشود؟

دولت باید خود را از صنعت خودرو جدا کند. یعنی مدیریت و قیمت گذاری در این صنعت وجود ندارد. دولت نباید «دولت کار» باشد، بلکه باید «دولت ناظر» باشد. دولت باید برنامه نظارتی اجرا کند و از صنعت خودرو خارج شود. با این مدل صنعت خودرو تغییر جهت داده و شاهد پیشرفت در صنعت خودرو خواهیم بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249952/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری