تلاش چین برای بازگرداندن تعرفه واردات به ترکیه

چند روز پیش، دولت ترکیه در تصمیمی جنجالی برای حمایت از صنایع داخلی خود، تعرفه 40 درصدی بر خودروهای وارداتی از چین وضع کرد. از سوی دیگر وزیر بازرگانی چین از ترکیه خواست تا فورا این تعرفه های تبعیض آمیز علیه محصولات چینی را حذف کند.

چینی‌ها می‌گویند که تصمیم ترکیه برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و این سیاست‌های تغییر یافته نه تنها به منافع دو طرف و مصرف‌کنندگان ترکیه آسیب می‌زند، بلکه نگرانی شرکت‌های چینی را نسبت به فضای کسب‌وکار در ترکیه افزایش می‌دهد و اعتماد آنها را کاهش می‌دهد. سرمایه گذاری. در این کشور.

ترکیه فقط تعرفه های اضافی را برای خودروهای سواری ساخت چین وضع کرده است، بنابراین محصولات چینی در مقایسه با سایر اعضای سازمان تجارت جهانی انتخاب نامطلوبی خواهند بود.

وزیر بازرگانی چین اعلام کرد که چنین اقدامی تبعیض علیه خودروهای چینی است و اصل رفتار سازنده با کشور مربوطه را به شدت نقض می کند. بنابراین، وزیر بازرگانی چین از ترکیه خواست تا فورا تعرفه های تبعیض آمیز فوق را حذف کند.

وی همچنین گفت که اقدامات لازم را برای حفاظت از منافع و حقوق شرکت های چینی انجام خواهد داد. لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین چند روز پیش اعلام کرد که تصمیم ترکیه برای وضع عوارض گمرکی جدید بر خودروهای چینی با قوانین سازمان تجارت جهانی مطابقت ندارد و بر روابط دوجانبه بین دو کشور تأثیر منفی می گذارد. چین و ترکیه

تغییرات جهانی

خبرنگاران از لین جیان در مورد افزایش تعداد کشورهایی از جمله مکزیک و برزیل که بر محصولات چینی تعرفه اعمال می کنند، پرسیدند. و همکاری تجاری این دو نیز پایدار و در حال توسعه هستند.

در حالی که لین سوالات خبرنگاران در مورد تعرفه ها را به ادارات مربوطه ارجاع داد، گفت: همکاری اقتصادی و تجاری چین و این کشورها در راستای منافع و انتظارات اساسی طرفین است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ترکیه اعلام کرد برای حمایت از خودروسازان داخلی، طی چند روز آینده تعرفه 40 درصدی بر خودروهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد. این تعرفه ها حداقل 7 هزار دلار برای هر خودرو خواهد بود.

وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم در این زمینه با هدف بهبود کسری تجاری این کشور و تلاش برای سرمایه گذاری و تولید بیشتر اتخاذ شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ترکیه در سال 2023 برای حمایت از تولید داخلی خود، تعرفه خودروهای الکتریکی وارداتی از چین را نیز افزایش خواهد داد. کارشناسان می گویند که تصمیم ترکیه علیه خودروهای چینی کمکی به صنعت داخلی و مصرف کنندگان ترکیه نخواهد کرد.

گوی دونگ‌سو، مدیر انجمن خودروهای مسافری چین، گفت که یکی از دلایل اصلی تعرفه‌های اضافی بر خودروهای چینی کسری تجاری بزرگ ترکیه و رکود اقتصادی مداوم است. ترکیه به دنبال توسعه صنعت خودروهای الکتریکی است و رقابت با خودروسازان چینی را یک چالش مهم می داند.

مخالفت خودروسازان غیر چینی

اروپایی ها نیز در تلاش برای اعلام و اجرای تعرفه های بیشتر هستند، اما صنعت داخلی از این تصمیم حمایت نمی کند. خودروسازان در قاره سبز به شدت به بازار چین متکی هستند و در صورت افزایش تعرفه گمرکی برای واردات خودروهای چینی به اروپا، با اقدامات متقابل کشورهای شرقی مواجه خواهند شد که در نتیجه دامنه آن برای آنها تنگ خواهد شد.

چین ظاهرا تهدید کرده است که در صورت اعمال تعرفه، اقدامات مشابهی را علیه اروپا انجام خواهد داد. برای خودروسازان اروپایی، چین نه تنها یک پلت فرم فروش و یک بازار بزرگ است، بلکه محل تولید برخی از محصولات آنها مانند BMW iX3، Citroen C5X یا Dacia Spring است. بنابراین تصمیم اتحادیه اروپا می تواند بر تولید و حتی فروش این محصولات اروپایی مقیم چین تاثیر بگذارد.

HSBC معتقد است که خودروسازان آلمانی حدود 20 تا 30 درصد از سود خود را از بازار چین به دست می آورند. در همین راستا مدیران بلندپایه مرسدس بنز، بی ام و و فولکس واگن هشدارهای نامطلوب خود را به مقامات سیاسی اعلام کردند.

الیور زپس، مدیرعامل گروه BMW به رسانه ها گفت که دنیای تجارت به حمایت خارجی نیاز ندارد و درگیری در نبرد اقتصادی منجر به خودکشی می شود.

اولیور بلوم، رئیس فولکس واگن گفت خطر محدودیت زیاد است و می تواند به اروپا آسیب برساند. کارلوس تاوارس، کارگردان Stellantis نیز مقابله با چین را تله ای برای پیروان آن می دانست.

خوشبختانه برای چین، اروپا از نظر اقتصادی به اندازه ایالات متحده مقاومت نخواهد کرد و ممکن است با تعرفه فعلی 10 درصد قانع شود. با این حال، تحلیلگران انتظار دارند خودروسازان چینی 10 تا 25 درصد تعرفه اضافی به این بلوک بپردازند.

مدیر گروه تحقیقاتی خودروسازی اشمیت می گوید رویارویی آمریکا با چین در این زمینه یک گام دفاعی آشکار است. اما انجام مجدد این کار توسط اروپا به معنای نسبی گرایی است.

وی می‌گوید: اگر تعرفه واردات محصولات چینی به بازار اروپا 25 درصد بماند، این به معنای تسویه رقابت با برگ برنده چینی‌ها یعنی کاهش 30 درصدی هزینه‌های تولید است.

با وجود تشدید تنش اقتصادی، به نظر شما اروپا محتاطانه عمل خواهد کرد یا بازی سیاسی-اقتصادی مانند آمریکا را آغاز خواهد کرد؟ آیا این هجوم به کشور ما هم خواهد رسید؟

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249799/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری