تلاش وزیر اقتصاد برای حفظ قیمت روانکار

قیمت پایه مواد اولیه روغن موتور و برخی محصولات پلاستیکی از شمول افزایش قیمت خارج شد. خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: شناسایی دقیق زنجیره موادی که محصول نهایی آن در حوزه روغن موتور است و در زندگی مردم اهمیت دارد، مشخص شد و مقرر شد قیمت ها از یک جهت تعدیل شود. یا دیگری، گویی محصول خود را با همان نرخ ارز 28500 عرضه می کنند.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه جدول اقتصادی شبکه خبر به تشریح تصویب قیمت خوراک و نرخ ارز صنایع توسط دولت پرداخت و گفت: مهمترین دلیل تغییر قیمت خوراک توسط دولت و تصمیم جدید. بر قیمت خوراک صنایع» فرمول قیمت گذاری صنایع با هدف جلوگیری از بسیاری از آسیب ها بود که سابقه فرآیند را به تولیدکنندگان و همچنین مصرف کننده نهایی منتقل می کند.

آقای احسان خاندوزی افزود: ده سال پیش یکی از مهمترین موضوعاتی که دولت و شورای اسلامی با آن مواجه بود و همواره در شوراهای مختلف مطرح بود، تعیین نرخ خوراک گاز صنایع مختلف بود؛ یعنی از آذرماه هر سال که طرحی می آید، قانون بودجه، بحث ها و بحث ها در این زمینه شروع می شود و این بحث ها و چالش ها در طول سال ادامه دارد. به همین دلیل برای خروج از حالت سردرگمی و غیرقابل پیش بینی و با مراجعه به قانون دائمی که مستلزم تعیین بهترین روش پیش‌بینی است، دولت در این زمینه تعیین تکلیف کرده است. در سال 94، وزارت نفت رسما فرمولی را اعلام کرد که قرار بود 10 سال طول بکشد و موضوع تقریباً فراتر رفت. چالش تا زمانی که به داستان جنگ اوکراین و روسیه رسیدیم و ناگهان قیمت کالاها و همچنین قیمت گاز در سراسر جهان افزایش یافت.

وزیر اقتصاد گفت: دولت سیزدهم در سال 1400 باید تصمیم می گرفت که با این شرایط خاص چگونه برخورد کند یا با همان فرمول قبلی ادامه دهد یا قیمت جدیدی تعیین کند.
در آن زمان فرمول بر اساس شرایط اروپا و آمریکای شمالی و همچنین کشور تعیین شد و به منظور کسب حمایت ویژه و ممتاز از صنایع دارای شرایط خاص، در سال 1400 تصویب شد که نوسان نرخ خوراک باید به 5 هزار تومان در هر متر مکعب گاز و بیشتر برسد، از این مقدار تجاوز نکنید تا اختلالی ایجاد نشود. و در قانون 1402 دولت بر اساس تبصره 14 موظف شد همان درآمد 270 هزار میلیارد تومانی را از چندین محل از جمله قیمت خوراک گاز برای حمایت پولی از مردم تامین کند.

وی گفت: در این زمینه بحث ها و گفتگوهای زیادی صورت گرفت و در نهایت بین وزارتخانه های نفت، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت به اجماع رسید که مبنای تصویب دولت است.
البته فرمول قبلی فرمولی قابل پیش بینی برای صنایع، صادرکنندگان و تولیدکنندگان بود. اما در تصمیم جدید سقف قیمتی برای صادرات گاز ایران در نظر گرفته شد تا فرمول در آن ثبات ایجاد کند و دولت باید هر 6 ماه یک بار قیمت را تغییر دهد و دوباره در قانون بودجه بنویسد. دائماً شوک ها و تردیدهای زیادی به تولیدکننده وارد می کند.

خاندوزی گفت: دولت ترجیح می داد این مصوبه باشد چرا که این مصوبه جزو قانون بودجه 1402 است که از ابتدای سال 1402 لازم الاجراست، اما کمیته تطبیق در شورای اسلامی مخالفت کرد و دید که دولت کار خواهد کرد. در آن.” از زمان صدور تصمیم یعنی پایان خرداد ماه امکان اجرای این تصمیم را دارد و سه ماهه اول سال به روش قبل اجرا شود و از پایان خرداد ماه می تواند این مصوبه را اجرا و در نظر گرفته شود که دولت هر چند در این مورد موافقت نکرد اما به دلیل اینکه برای ایجاد اختلاف نظر به جای اوایل فروردین، از ابتدای خردادماه این تصمیم اجرا شد.

وی گفت: برای حل مشکل مردم با بخشی از کالاهای اساسی یعنی زنجیره مواد و کالاهایی که محصول نهایی آن در حوزه نوشیدنی، روغن موتور، مواد شوینده و غیره است، بند ماده حكم كنترل قيمت اين رشته از مواد، هيچ برچسب قيمتي براي اين دسته از كالاها وجود ندارد. بنابراین نهادهای دولتی با اجرای فاز اول این طرح اجازه نخواهند داد که شاهد جهش قیمت باشیم، یعنی در مواد شوینده، گریس، نوشابه و … افزایش قیمت نداشته باشیم و در صورت افزایش قیمت آنها. ، ما این کار را انجام خواهیم داد. قیمت آنها به تدریج در حال کاهش است و کمیته سه جانبه در دولت فقط برای این منظور است. حتی در این زمینه با خود ذی نفعان مشورت شد تا قیمت را طبق وعده تعیین کنند تا بحث افزایش قیمت این کالاهای مهم در سبد خانوار مطرح نشود.

خاندوزی ادامه داد: مهمترین پیام مصوبه جدید دولت برای صنایع و همچنین بازار سرمایه قابل پیش بینی بودن اقتصاد است.

وی تاکید کرد: در تصمیم گیری دیدیم که باید دو هدف رشد تولید و کنترل تورم را دنبال کنیم و با تمرکز بر دیگری از یکی غافل نشویم.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245942/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری