تلاش برای کاهش وزن باتری خودروهای الکتریکی

گروه Stellantis قصد دارد فاصله وزنی بین خودروهای بنزینی و مدل های الکتریکی را با شیمی باتری جدید کاهش دهد.

طبق یک گزارش جدید، Stellantis قصد دارد وزن باتری خودروهای الکتریکی آینده خود را به نصف کاهش دهد تا آنها را با خودروهای بنزینی مقایسه کند. این گروه برای رسیدن به هدف خود با چندین شرکت فناوری باتری کار می کند و در حال بررسی مواد شیمیایی مناسب است.

در افتتاحیه مرکز جدید فناوری باتری Mirafiori در تورین ایتالیا، ند کوریک، رئیس مهندسی Stellantis به Autocar گفت که باتری‌های امروزی بسیار سنگین هستند و باتری‌های سبک وزن و بسته‌بندی سلولی کارآمد در آینده حیاتی هستند.

باتری‌های لیتیوم یون امروزی یکی از سنگین‌ترین اجزای خودروهای الکتریکی هستند و سنگینی آن‌ها می‌تواند بر عملکرد، کارایی و ایمنی تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، وزن باتری GMC Hummer EV به تنهایی 2818 پوند است که تقریباً برابر با یک هوندا سیویک است.

پیش از این در سال 2023، Stellantis در شرکت باتری‌سازی Lyten مستقر در کالیفرنیا سرمایه‌گذاری کرد که در حال توسعه باتری‌های سبک وزن لیتیوم-گوگرد است. این شرکت مستقر در سن خوزه ادعا می کند که فناوری آن دارای هزینه کمتر مواد، کاهش وزن 60 درصدی و مقاومت در برابر فرار حرارتی است.

این شرکت همچنین از حذف نیکل، منگنز، کبالت و گرافیت خبر داد. کبالت اثرات منفی کاملاً مستندی بر انسان و محیط زیست دارد و بسیاری از شرکت‌ها از آن رویگردان هستند.

Stellantis همچنین باتری های سدیم یونی را به عنوان جایگزین احتمالی ذکر کرد. CATL نسل اول باتری یون سدیم را توسعه داده است که ادعا می کند دارای چگالی انرژی بالا، ظرفیت شارژ سریع و پایداری حرارتی بهبود یافته است. بر اساس گزارش ها، خودروساز دولتی چینی چری اولین خودروسازی است که از باتری های سدیم-D (یون سدیم) CATL استفاده می کند.

Stellantis، شرکت مادر برندهایی مانند آلفارومئو، رم تراکس، سیتروئن، پژو، جیپ، دوج، کرایسلر و فیات، هفته گذشته از امکانات فناوری باتری 43 میلیون دلاری خود در تورین رونمایی کرد.

این گروه همچنین در حال همکاری با مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) و شرکت باتری TotalEnergies Saft برای توسعه باتری است که عملکردهای اینورتر و شارژر را در واحد ادغام می کند تا فضا را آزاد کند، هزینه را کاهش دهد و برد را بهبود بخشد. این فناوری جدید سیستم باتری هوشمند یکپارچه (IBIS) نام دارد و Stellantis چندین سفارش برای آن ثبت کرده است.

آزمایش‌های بی‌شماری فناوری باتری در سراسر جهان با هدف مشترک کاهش هزینه‌ها، بهبود چگالی انرژی و افزایش برد رانندگی در حال انجام است. چند سال باید منتظر بمانیم تا بفهمیم آیا یک یا چند راه حل وجود دارد که می تواند مشکل دائمی اضطراب محدوده را حل کند؟

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246056/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%88%D8%B2%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری