تسلا در سکوت رشد می کند

گیگا شانگهای در اواخر سال 2019 پس از شروع ساخت و ساز در 7 ژانویه با سرعتی بی سابقه راه اندازی شد و کارخانه در ابتدا فقط مدل 3 را تولید کرد. اما در پایان سال 2020 مدل Y را نیز وارد خط تولید کرد. طی 33 ماه، گیگا شانگهای یک میلیونمین خودروی خود را در آگوست 2022 تولید کرد و تنها 13 ماه بعد به تولید دو میلیونمین خودروی خود رسید. برای مقایسه، مجموع تولید تمام کارخانه های تسلا در حال حاضر حدود 5 میلیون دستگاه است، به این معنی که گیگا شانگهای دو پنجم کل خودروهای تسلا را تا به امروز تولید کرده است.

این کارخانه که ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو را دارد، بزرگترین سایت تولید خودروهای تمام برقی در کل جهان محسوب می شود. تسلا ظرفیت تولید فعلی این کارخانه را ۷۵۰ هزار دستگاه در سال اعلام کرده است. اما داده ها نشان می دهد که تولید واقعی گیگا شانگهای بسیار بالاتر است. زیرا در 12 ماه گذشته بیش از 935 هزار دستگاه از محصولات این کارخانه به چین فروخته یا صادر شده است.

تسلا اولین خودروساز خارجی بود که اجازه یافت به جای سرمایه گذاری مشترک 50 تا 50، یک سایت تولیدی با مالکیت کامل در چین راه اندازی کند. در حال حاضر، تولید مدل Y در جیگاشانهای حدود دو برابر مدل 3 است. اما این کارخانه به تازگی تولید فیس لیفت مدل 3 را آغاز کرده است.

گیگابایت شانگهای ابتدا بر تامین نیازهای بازار چین تمرکز کرد. اما بعدها به قطب اصلی صادرات تسلا تبدیل شد و محصولات آن ابتدا در بازارهای اطراف و سپس در اروپا و کانادا به فروش رفت.

صادرات این کارخانه تا پایان تیرماه گذشته از مرز 215 هزار دستگاه گذشت و پیش بینی می شود این افزایش همچنان ادامه داشته باشد. با این حال، سوال اصلی این است که آیا GigaShanghai محصولات جدید تسلا را نیز در آینده تولید خواهد کرد یا فقط به مدل 3 و Y محدود خواهد شد؟

پیشرفت در محصولات ارزان تر

6 سال پس از عرضه تسلا مدل 3، این خودروی برقی محبوب به روز شده است. علاوه بر طراحی بیرونی جدید، مدل 3 جدید شاهد به‌روزرسانی‌هایی در فضای داخلی و مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های دیگر است که محدوده خودرو را افزایش می‌دهد.

در ظاهر، همانطور که از یک فیس لیفت میان مدت انتظار می رفت، بزرگترین تغییرات در جلو و عقب ایجاد شده است. در قسمت جلویی خودرو، چراغ‌های باریک‌تری را می‌بینیم که چراغ‌های روشنایی روز در بالای سپر به‌روز شده با خطوط جدید و ورودی هوا در پایین قرار گرفته‌اند. چراغ های LED جدید در پشت آن دیده می شود. تسلا همچنین رینگ های 18 و 19 اینچی جدیدی را برای مدل 3 در نظر گرفته است.

به روز رسانی های داخلی سدان الکتریکی تسلا مهم تر از تغییرات بیرونی است. در اینجا فلسفه ساده انگارانه همچنان حفظ شده است. اما تسلا داشبورد جدیدی با نورپردازی و گسترش تا درها طراحی کرد.

علاوه بر این، برای مدل 3، فرمان های جدید و یک فرمان جدید طراحی شد که شامل دکمه فرمان است. این بدان معناست که تسلا جوی استیک را حذف کرده و انتخابگر دنده را به صفحه لمسی منتقل کرده است که می تواند یک تصمیم بحث برانگیز باشد. یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی برای سرنشینان صندلی عقب در دسترس است که امکان کنترل سیستم تهویه و دسترسی به روش های مختلف سرگرمی را فراهم می کند.

اندازه صفحه نمایش جلو از 15 اینچ به 15.4 اینچ افزایش یافته و اکنون حاشیه های باریک تری دارد. در همین حال، خریداران می توانند یک سیستم صوتی بهبودیافته با 17 بلندگو را سفارش دهند. بهبود صندلی ها، افزودن تهویه به صندلی های جلو و افزایش ظرفیت محفظه بار از 561 به 594 لیتر از دیگر تغییرات داخلی این سدان برقی است.

تسلا هنوز مشخصات فیس لیفت مدل 3 را برای بازار ایالات متحده منتشر نکرده است. اما می دانیم که دامنه آن در اروپا 11-12٪ افزایش یافته است. این بدان معناست که برد نسخه پایه سیستم استاندارد دیفرانسیل عقب طبق استانداردهای WLTP به 555 کیلومتر می رسد. در حالی که این عدد برای نسخه دوربرد 677 کیلومتر خواهد بود.

شتاب صفر تا 100 نسخه استاندارد در 6.1 ثانیه و نسخه دو موتوره 4.4 ثانیه است. تسلا مشخصات نسخه بهبودیافته مدل 3 پرفورمنس را اعلام نکرد. هنوز مشخص نیست که تسلا باتری ها را برای افزایش برد مدل 3 تغییر داده است یا خیر. اما می دانیم که ضریب درگ از 0.23 به 0.219 کاهش یافته است که بدون شک به افزایش شعاع حرکت خودرو کمک می کند.

سوپرشارژرها به یک تجارت جدید تبدیل شده اند

تحلیلگران وال استریت تخمین می زنند که ارزش شبکه سوپرشارژر تسلا به 3 تا 6 درصد از درآمد آن یا بین 10 تا 20 میلیارد دلار تبدیل می شود. چند سال پیش، تسلا در یک پست وبلاگی گفت که شبکه سوپرشارژ این برند هرگز یک مرکز سود نخواهد بود. اما به نظر می رسد که تصمیم تسلا تغییر کرده است.

در ابتدا، تسلا بسیاری از مشتریان خود را به مدل S و برترین محققان سهام وال استریت انتظار دارند که کسب و کار سوپرشارژرهای تسلا تقریباً 3 تا 6 درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل دهد که به معنای کسب و کار 10 تا 20 میلیارد دلاری است.

این برآوردها بر اساس عوامل متعددی از جمله توافقنامه استاندارد شارژ آمریکای شمالی بین تسلا و چند خودروساز دیگر، تجارت انرژی، سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و افزایش ظرفیت تولید تسلا است.

گفته می شود رشد تقاضای جهانی برای خودروهای الکتریکی تسلا با وجود کاهش قیمت متوقف شده است. در حال حاضر، فقط برخی از مدل‌های قدیمی یا مشتریان مدل 3 که خودروهای خود را پس از ژوئن 2023 دریافت کرده‌اند، از ارسال رایگان و محدود بهره می‌برند.

دارندگان خودروهای فورد، جنرال موتورز، مرسدس بنز، هوندا، ولوو و نیسان که از شارژرهای تسلا استفاده می کنند، برای دریافت مجوز نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارند. اما در هر صورت این یکی از راه های افزایش فروش برق و افزایش سود تسلا به چند میلیارد دلار است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245944/%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری