ریزش کوه در جاده های شمال کشور از روز اول فروردین ماه سال جاری تلفات جانی به همراه داشته است. در جدیدترین مورد، روز گذشته خبری مبنی بر جان باختن یکی از سرنشینان خودرو و مجروح شدن سه نفر دیگر بر اثر ریزش سنگ بر روی خودرو در جاده هراز در استان مازندران به دست آمد. در زیر با مشکل ریزش سنگ در جاده های شمال کشور آشنا می شویم.
مرگ شهروندان بر اثر ریزش کوه قابل تحمل نیست
چندی پیش فرماندار چالوس در این باره گفت: در پیگیری های مکرر برای ایمن سازی جاده چالوس از بنیاد مصطفان نیز خواستیم در کنار وزارت راه و شهرسازی و ستاد مدیریت بحران کشور قرار گیرد و تخصیص دهد. درصدی از درآمد عوارض بزرگراه برای ایمن سازی این جاده.» تخصیص جاده پرتردد کشور و پرداخت هزینه آن.»
علی قاسمی خواستار مشارکت جدی همه دستگاه های ملی و منطقه ای برای رفع این مشکل و ایمن سازی جاده چالوس شد. فرماندار چالوس ادامه داد: مرگ شهروندان در جاده چالوس بر اثر ریزش کوه قابل تحمل نیست، نگاه ملی، اراده و اعتبار باید در اولویت این محور باشد.
وی با تاکید بر اینکه حفظ جان و آرامش شهروندان در جاده چالوس خط قرمز ماست و همه در این مسیر مسئولیت و وظیفه دارند و باید پاسخگو باشند، گفت: در آینده این پیگیری ها، مذاکرات، و تلاش برای تامین اعتبار ملی برای ارتقای سطح امنیت جاده چالوس ادامه خواهد داشت که با حمایت ها ادامه خواهد داشت.
وی با اعلام اینکه با پیگیری استاندار مازندران، نرده های سوئیسی به جاده چالوس اختصاص یافت، افزود: نرده های سوئیسی در برخی نقاط حادثه خیز نوعی اسکان و درمان موقت است و قطعاً نصب سالن نرده های سوئیسی، بالا بردن دیوار و گاهی ساختن تونل راه حل های موثری برای خروج است که از جمله آنها می توان به حفظ ایمنی، جلوگیری از حوادث مشابه و نجات جان مردم منطقه و مسافران از ریزش سنگ بر روی چالوس اشاره کرد. جاده.
وی با یادآوری اینکه 14 نقطه حادثه خیز در منطقه چالوس شناسایی شده است که البته در مراجع ذی ربط نیز منعکس شد و قطعا پیگیری، کار میدانی و رایزنی در این زمینه ادامه خواهد داشت، گفت: همچنین می خواهم مشخص شود. وظیفه و انتخاب پیمانکار ساخت قطعه سوم بزرگراه تهران – شمال از پل زنجوله تا دوآب در حوزه استحفاظی شهر چالوس هستیم.
سقوط سنگ ها تهدیدی دائمی برای مسافران شمال است
تصادفات ناشی از ریزش سنگ در جاده چالوس باعث آسیب جدی به خودروهای عبوری و همچنین جراحت و حتی مرگ مسافران می شود. به گفته برخی کارشناسان، علت آسیبپذیری بیشتر جاده چالوس در برابر سنگها و سنگهای سست در دیواره کوه مجاور جاده میتواند دلایل متعددی باشد. به عنوان مثال، بر اساس برخی از تئوری های پیشنهادی، ممکن است این سقوط ها بی ارتباط با ساخت بزرگراه نباشد.
مقاومت دیوارهای سنگی و صخره ای حاشیه جاده چالوس در فواصل معینی از جاده در سال های اخیر و همزمان با شروع ساخت بزرگراه کاهش یافته است.
اینکه تا چه حد می توان فرضیه ارتباط بین این فرآیند و کاهش انعطاف پذیری راه را مطرح و مورد توجه قرار داد، بستگی به تفسیر فنی و تشریح مشکل توسط متولیان این دو بخش دارد. زمانی احداث سد و نیروگاه در مسیر جاده چالوس به بحث هایی در مورد ارتباط احتمالی فرونشست بخش هایی از جاده و ریزش دیواره های جاده منجر شد.
برخی کارشناسان نیز از احتمال عادی شدن ریزش در جاده چالوس صحبت می کنند و اشاره می کنند که شاید برخی مسئولان این تصور را داشته باشند که طبیعت جاده چالوس با ریزش های گاه و بیگاه و حتی روزانه و هفتگی دیوارهای جاده پیوند خورده است.
اگر این امکان وجود داشته باشد، تأثیر این مشکل در آینده به شکل تضعیف فرآیندهای نوسازی ظاهر خواهد شد. در این صورت با عنایت به اینکه تردد در جاده چالوس تا تکمیل قطعات 2 و 3 بزرگراه ادامه خواهد داشت و حتی پس از آن تداوم تصادفات و ناایمن بودن جاده بر تردد در این جاده اثرگذار خواهد بود.
همچنین گفته می شود تیم های مسئول ایمن سازی جاده چالوس با دو مانع روبرو هستند. اعتبار مالی برای انجام عملیات نوسازی و زمان محدود برای قطع مسیر. البته کارشناسان ایمنی راه تایید می کنند که هزینه ای که برای توقف فرآیند ایمنی پرداخت می شود بسیار بیشتر از مواردی است که اولویت با تخصیص اعتبار به ایمنی راه ها باشد و این جاده برای مدت طولانی (تا پایان زمان) بسته باشد. فرآیند ایمنی جاده). حفاظ دیوار تکمیل شد.)
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246074/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%DA%86%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87