تاکسی آنلاین: گزینه «عجله دارم» به نفع مسافران است

با وجود جنجال هایی که پیرامون حذف گزینه «عجله دارم» از پلتفرم های تاکسی آنلاین، شایعاتی مبنی بر استفاده مجدد از این گزینه در تاکسی های آنلاین وجود دارد.

آیا حذف گزینه “عجله دارم” قیمت ها را افزایش داد؟

گزینه “I’m in a hurry” در سال 2016 و 2017 توسط دو پلتفرم تاکسی آنلاین به اپلیکیشن ها اضافه شد. هدف از این گزینه تسریع در یافتن راننده و رساندن مسافر سریعتر به مقصد بود. اگرچه این گزینه پرطرفدار است، اما انتقاداتی نیز از جمله عدم کارایی، مدت زمان انتظار طولانی و عدم شفافیت در محاسبه قیمت ها به آن وارد شده است. در سال 1400 با افزایش تقاضا برای تاکسی آنلاین و سوء استفاده برخی رانندگان از این گزینه، سازمان تعزیرات حکومتی وارد این پرونده شد و به این دو پلتفرم تاکسی آنلاین هشدار داد. تلاش این دو شرکت برای اصلاح گزینه «عجله دارم» کافی نبود و سرانجام در اسفند 1402 مقام جنایی دولت دستور حذف این گزینه را صادر کرد.

حذف این گزینه با انتقاداتی همراه بود. به عنوان مثال، رئیس کمیسیون دانش و اقتصاد دیجیتال مجلس یازدهم در نامه ای به رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد که الزام شرکت های تاکسیرانی آنلاین به حذف گزینه «عجله دارم» ناقض حق مصرف کننده است. برای انتخاب و همچنین دسترسی اعضای انجمن به ارائه دهندگان حمل و نقل ناوگان را محدود می کند. قیمت ها نیز ممکن است افزایش یابد.

اختلاف بر سر مثال گران فروشی

چند هفته پیش نامه ای منتشر شد که بر اساس آن بازگشت گزینه «عجله دارم» به تاکسی های آنلاین در جلسه دبیرخانه شورای آزادسازی و بهبود فضای کسب و کار بررسی شد. وزارت اقتصاد با حضور نمایندگان دفتر حقوقی ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی.

معاون حقوقی بر اساس نتایج آن جلسه، گزینه «عجله دارم» را مصداق گران فروشی ندانست و معتقد بود که پلتفرم های تاکسی اینترنتی می توانند این گزینه را به خدمات خود بازگردانند.

در صورتجلسه نیز آمده است که سکوها موظفند ظرف دو هفته اطلاعات تحلیل قیمت خود را به دبیرخانه شورای عالی نظارت بر تشکل های صنفی ارائه کنند.

در نهایت دبیرخانه شورای عالی نظارت بر تشکل های تجاری کشور متعهد می شود با برگزاری جلساتی با نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اطلاعات دریافتی از تریبون های مربوطه را به دست آورد. پس از دریافت اطلاعات مربوطه و ظرف دو ماه، گزارش آتی با بررسی این اطلاعات، توصیه‌ها و الزامات بالقوه پلتفرم‌ها را اعلام خواهد کرد. این در حالی است که معاون حقوقی رئیس جمهور ساعاتی پس از انتشار این پیام در رسانه ها، امکان بازگشت گزینه «عجله دارم» به تاکسی آنلاین را تکذیب کرد.

محمدهادی عبادی، معاون برنامه ریزی معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص اخبار منتسب به معاون رئیس جمهور مبنی بر اینکه گزینه «عجله دارم» در بسترهای تاکسی آنلاین مصداق باج خواهی نیست، گفت: معاونت حقوقی رئیس جمهور مرجع تشخیص باج خواهی نیست و خلاف قوانین نهادهایی مانند قانون جزا و دولت است.

وی همچنین با تایید اینکه تصمیمی برای بازگرداندن گزینه عجله دارم به تاکسی های آنلاین گرفته نشده است، اظهار داشت: نهاد تعزیرات حکومتی پیشنهاداتی را ارائه کرده و پس از بررسی با حضور حاضرین در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد. . از طرف ذینفعان.

همچنین به نظر می رسد به گفته رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار، وزارت اقتصاد و سازمان تعزیرات درباره بازگشت این گزینه به تاکسی های آنلاین اختلاف نظر دارند. البته همانطور که مشخص است هنوز امکان بازگشت گزینه «عجله دارم» به پلتفرم های تاکسی آنلاین وجود ندارد و آنها معتقدند بازگشت این گزینه مستلزم حکم قضایی است.

معاون عملیات یکی از بسترهای تاکسی اینترنتی درباره آخرین تحولات بازگشت آپشن به این بستر گفت: با توجه به اینکه این آپشن با حکم قضایی از تاکسی اینترنتی حذف شد، بازگشت آن نیز مستلزم حکم قضایی است. نظر معاون حقوقی رئیس جمهور صرفا نظر یک کارشناس بود.

به گفته وی، در خصوص بازگشت گزینه «عجله دارم» تصمیمی گرفته نشده است و بسترهای تاکسی اینترنتی منتظر نظر و اقدام سازمان العقب هستند.

لزوم تجربه و مشاوره

مدیرعامل یک شرکت تاکسیرانی اینترنتی در گفت‌وگویی درباره این موضوع گفت: در رسیدگی به مواردی که با آن مخالفیم و شاید مدارک کافی برای آن داریم، قبل از صدور حکم نهایی، نحوه کار کارشناسی و مشاوره نیز در دستور کار است. ” همچنین باید از ما دعوت شود که در صورت وجود شکایت، نظرات خود را اعلام کرده و به آن پاسخ دهیم و در یک سلسله جلسات کارشناسی، مزایا و معایب با توضیحات ذینفعان و منطق و دلایل راه اندازی این امر سنجیده شود. امکان به دقت مطالعه خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه در مورد گزینه «عجله دارم» به ما می گویند متهم به گران فروشی است. اما تعریف اخاذی در قانون مجازات این است: ارائه کالا و خدمات به قیمتی بالاتر از درصدی که مقامات رسمی به صورت تقسیم یا قطعی تعیین می کنند. همین تعریف در نوشته دیگری در قانون نظام صنفی نیز آمده است. اما با توجه به نکاتی که در مورد دستورالعمل ها و تعریف گران فروشی گفتید، به نظر می رسد که آیا گران فروشی اتفاق افتاده است یا خیر، جای بحث دارد. البته اینها مسائل اساسی حقوقی است. تیم حقوقی ما در حال حاضر در حال تحقیق و توسعه یک دفاع جامع در رابطه با مدل قیمت گذاری و گزینه “عجله دارم”.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249617/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B9%D8%AC%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B9-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری