برای گزارش دادن «اخبار خودرو»محمود خادم گفت: این طرح بر اساس استراتژی های کلی طیف محصولات ایران خودرو و تارا با نیروهای محرکه متفاوت از جمله موتور سه سیلندر کم مصرف، دستیابی به اهداف کمی برای مصرف سوخت محصولات و کاهش آلایندگی تعیین شد.
وی افزود: در این محصول حجم موتور IK3 نسبت به موتور TU5 به میزان 300 سی سی کاهش یافت و مصرف سوخت آن نیز 1.2 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافت و قدرت موتور 10 درصد و گشتاور آن 25 درصد افزایش یافت. تمام شد. تغییرات ایجاد شده در سیستم کلاچ، همراه با استفاده از گیربکس MT6، شتاب بهتری را برای تارا جدید فراهم می کند.
خادم ضمن اعلام تغییرات گسترده در محفظه موتور تارا با موتور سه سیلندر، خاطرنشان کرد: در این طرح علاوه بر تطبیق موتور جدید با خودرو، از سیستم های کمکی مانند گیربکس، ترمز، کلاچ موتور، موتور، هوا استفاده می شود. سیستم مکش و اگزوز نیز طراحی و توسعه یافته است. تامین سوخت، خنک کننده، اینترکولر، الکتریکی، الکترونیک و کالیبراسیون موتور و همچنین سنسورهای مختلف مربوط به موتور مجموعه کاملی را در محفظه موتور تشکیل می دهند.
وی افزود: با توجه به توربوشارژ بودن موتور سه سیلندر تارا، قطعات جدیدتری مانند اینترکولر نیز در این خودرو تعبیه شده است تا راندمان و کارایی بالاتری نسبت به محصول پایه ارائه کند.
خادم با اشاره به اجرای شبکه برق و الکترونیک ایران خودرو (IKBCM) در تارا با موتور سه سیلندر، گفت: تمامی صندلی های سرنشینان مجهز به سنسور سرنشینان و بر اساس استاندارد اجباری R16، صوتی و تصویری خواهد بود. برای بستن کمربند ایمنی هشدار داده شده است که منجر به تعویض سیستم الکتریکی، کمربند ایمنی و ایمنی در خودرو می شود. این اولین محصول ایران خودرو منطبق بر استاندارد R16 خواهد بود. همچنین با توجه به تغییرات فیزیکی و ابعادی موتور و متعلقات آن، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده نیز بررسی و تست می شود.
وی با اشاره به اینکه تارا جدید پس از اخذ گواهی انطباق با استاندارد 85 تولید و عرضه می شود، تاکید کرد: این محصول حتی فراتر از استاندارد 85 نیز کار می کند.
مدیر پروژه تارا با موتور سه سیلندر با اشاره به اینکه نمونه آزمایشگاهی این خودرو قبلا تولید شده است، گفت: شرکت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران خودرو در حال انجام مراحل مربوط به کالیبراسیون و اصلاحات نهایی است. موتور این محصول از تیرماه سال جاری مرحله نمونه سازی با تست های اولیه کارخانه و بومی سازی آغاز می شود و پس از دریافت بازخورد و انجام اصلاحات لازم، ساخت و تولید قالب های قطعه آغاز می شود. در پایان سال جاری تست های تایید صلاحیت خودرو انجام می شود و در نهایت این محصول در نیمه دوم سال 1404 هجری شمسی به بازار عرضه و آماده عرضه به بازار می شود.
وی به ظرفیت تولید این محصول در خطوط ایران خودرو اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی ها تعداد تولید این نسخه تارا در سال اول تولید 10 هزار دستگاه و در سال دوم 35 هزار دستگاه افزایش می یابد. .
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249566/%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-3-%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A8%D9%88