به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ جلیل السالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در نشست خبری گفت: افزایش ناگهانی مصرف بنزین در کشور پس از کنترل کرونا، امکان صادرات بنزین را از بین برد. در شرایط کرونا در سال 2019 با مصرف روزانه حدود 70 میلیون لیتر بنزین و تولید حدود 93 میلیون لیتر امکان صادرات بنزین وجود داشت اما با افزایش 20 میلیون لیتری مصرف پس از کنترل کرونا. صادرات بنزین به خارج از کشور امکان پذیر شد. عملا امکان صادرات بنزین وجود نداشت.
وی افزود: در سال 2019 اگر وضعیت کرونا نبود مصرف بنزین به 105 میلیون لیتر می رسید و روزانه 12 میلیون لیتر کمبود بنزین داشتیم که این به دلیل کاهش بنزین بود. مصرف به دلیل انتشار ویروس.» با توجه به کرونا، صادرات بنزین امکان پذیر شده است.
سالاری ادامه داد: در زمان تحویل توسط دولت در سال 1400 هجری شمسی، تعهدات ما برای صادرات بنزین بالغ بر 744 میلیون لیتر بود که معادل 21 کشتی است و نیاز به حل و فصل داشت و 27 صادرات نیز بدون حمایت انجام شد. که معادل 58 کشتی بوده و جزء تعهدات نیز می باشد.
وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت تولید بنزین حدود 94 میلیون لیتر بود که این میزان را به 105 میلیون لیتر در روز رساندیم و با اقداماتی از جمله افزایش ظرفیت شرکت های پالایشی، تولید بنزین به 112 میلیون لیتر رسید. لیتر در روز
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: بنزین را به صورت تسویه و پایاپای وارد می کنیم و برای امسال منابع در نظر گرفته شده است.
السالاری در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تولید بنزین پتروشیمی گفت: چیزی به نام بنزین پتروشیمی نداریم اما در تولید بنزین از قطعات پتروشیمی مانند ریفرمیت و MTBE استفاده می کنیم و این ریفرمیت همین کیفیت را دارد. همانطور که پالایشگاه مجدداً فرموله شده و بر اساس استانداردها می باشد.
معاون وزیر نفت در خصوص برنامه های احتمالی برای افزایش قیمت بنزین گفت: موضوع سه نرخی شدن بنزین بی اساس است و تا امروز چیزی به این شکل اعلام نشده است. بلکه سیاست های غیر قیمتی در دستور کار دولت است و جلوگیری از نشت و قاچاق سوخت یکی از وظایفی است که برای آن تدابیری اندیشیده شده و این روند باید ادامه یابد.
وی افزود: مصرف بنزین کشور سه برابر جهانی است و در صورت کاهش 10 درصدی مصرف بنزین امکان صادرات این سوخت وجود دارد که درآمد قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.
سالاری تصریح کرد: هر خودروی ایرانی در هر 100 کیلومتر به طور متوسط 12 لیتر بنزین مصرف می کند که با هیچ استانداردی عددی غیر منطقی است و برای حدود 24 میلیون خودرو روزانه 116 تا 118 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که این رقم بسیار است. عدد بالا .
وی ادامه داد: متاسفانه اسقاط خودروهای فرسوده در کشور ما مغفول مانده است و باید با بهره برداری از اختیارات ماده 12 قانون رفع موانع تولید این موضوع در دستور کار قرار گیرد و امسال یک میلیون و 500 هزار خودرو اضافه می شود. ” برای ناوگان حمل و نقل کشور که میزان مصرف آن ها 5 میلیون لیتر در روز خواهد بود.
سالاری با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت قبل به بهره برداری رسید اما مشکلات جدی در حوزه بهره برداری و نگهداری در این پالایشگاه وجود داشت، گفت: اقدامات جهادی و فنی در دولت سیزدهم باعث شد این مشکلات عمده حل شود. .
وی افزود: پس از تشکیل دولت سیزدهم 1600 نقطه در پالایشگاه اصفهان دارای نقص فنی شناسایی شد و در مدت کوتاهی با تعویض کالا تعمیرات لازم انجام شد که در افزایش تولید و کیفیت موثر بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: زیان انباشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در سال 1400 بالغ بر 118 درصد بوده و با اقدامات موثر در ارتقای کیفیت و مدیریت منابع در دولت سیزدهم، این شرکت توانسته است. از ضرر و زیان جبران شد.
وی ادامه داد: تمامی 360 حساب بانکی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در این ماه در خزانه داری کشور متمرکز شد.
سالاری علت کمبود سوپر بنزین در جایگاه ها را به دلیل نوسازی پالایشگاه شازند اعلام کرد و گفت: اولویت سوپر بنزین ناوگان هوایی است که در بخش هواپیماهای آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249540/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF