برخی از صاحبان آژانس ها نیز جذب تاکسی های آنلاین شده اند!

کسب و کار نابود شده توسط تاکسی های آنلاین!

چند خانواده هستند که هنوز خاطره نوشتن کد اشتراک تاکسی تلفنی را در دفترچه تلفن مقوایی ندارند. اشتراک هایی که مدت زمان مکالمه با اپراتور آژانس را کوتاه می کند کافی بود کد را به اپراتور آن طرف خط بدهید و ماشین بعد از چند دقیقه جلوی درب منزل شما قرار می گیرد. در اواسط دهه 1970، توسعه و ترویج مدارس غیرانتفاعی و همچنین افزایش تعداد زنان شاغل، آژانس ها را به تدریج به سمت خدمات تاکسی مدارس سوق داد.

آژانس های کرایه تاکسی با شماره رندشان بخش مهمی از زندگی روزمره مردم بود. اما اکنون با ظهور تاکسی های آنلاین، آژانس های کرایه تاکسی فراموش شده اند و دیگر رونق ندارند. برخی از آنها که در این شغل باقی می مانند در اوقات فراغت خود از آژانس در تاکسی های آنلاین کار می کنند.

مدیر یک آژانس قدیمی که در حال تعطیل شدن است، می گوید: «کسب و کار ما مثل گذشته به صرفه نیست. تاکسی های آنلاین کسب و کار ما را نابود کرده اند.»

وی با اشاره به اینکه زمانی 30 خودرو در این تاکسی تلفنی بود و زمانی 12 راننده خانم داشتیم که به تدریج تعداد آنها کاهش یافت، گفت: امروز سه تا چهار راننده در آژانس مانده اند که آنها نیز سرویس مدرسه را دریافت کنند تا بتوانند امرار معاش کنند و بین «این خدمات هم می آیند تاکسی تماس بگیرند تا مسافر پیدا شود».

یکی دیگر از صاحبان آژانس می گوید: «طبق آمار، در دو سه ماه گذشته تنها هفت تا هشت آژانس تعطیل شده اند.» اگر هر کدام از آنها فقط یک کارگر و هفت راننده داشته باشند، حداقل 50 خانواده در یک ماه نان خود را از دست می دهند. این یک نمونه بد از اتفاقاتی است که برای آژانس‌ها رخ داده است.»

دلیل اصلی این امر تاکسی های آنلاین است، این نماینده گفت: تاکسی های تلفنی مالیات، کرایه، آب، گاز، تلفن و … پرداخت می کنند اما مشتری کسی است که تلفن همراه خریداری کرده و سابقه کار با آن را ندارد. ” شش ماه. این افراد اغلب حتی نمی دانند چگونه با مشتریان برخورد کنند. “بسیاری از آنها شهر را نمی شناسند و از روی نقشه رانندگی می کنند، که درست نیست.”

لزوم ارائه تسهیلات برای تاکسی های تلفنی

به گفته رئیس اتحادیه اجاره خودرو کرمانشاه، در دو سه سال گذشته با فعالیت تاکسی آنلاین، حدود 200 آژانس تاکسی تلفنی در کرمانشاه راکد شده اند. عبدالرضا الفتی با اشاره به رکود فعالیت آژانس های تاکسی تلفنی در کرمانشاه گفت: تا چند سال پیش حدود 240 دستگاه تاکسی تلفنی در کرمانشاه فعال بود اما اکنون تعداد آژانس های فعال به حدود 40 دستگاه رسیده است. ”

وی همچنین به کاهش تعداد رانندگان در آژانس ها اشاره کرد و ادامه داد: زمانی هر آژانس تا 40 راننده در آن مشغول به کار بود، اما اکنون هر آژانس تاکسی تلفنی 8 یا 9 راننده دارد.

رئیس اتحادیه موسسات کرایه خودرو کرمانشاه گفت: برخی از آژانس‌ها هنوز مجوز خود را لغو نکرده‌اند اما غیرفعال هستند و امیدواریم وضعیت بهتر شود.

وی تجارت آنلاین تاکسی را یکی از مهم ترین دلایل رکود آژانس های کرمانشاه دانست و گفت: بیشتر رانندگان جذب تاکسی های آنلاین شده اند و حتی برخی از آژانس داران نیز به این کار پیوسته اند.

الفتی گفت: تاکسی های آنلاین مزایایی مانند یارانه سوخت، سهمیه لاستیک و … را برای رانندگان خود در نظر می گیرند، اما متاسفانه این مزایا به آژانس های با سابقه چندین ساله تعلق نمی گیرد و همه آنها مجوز دارند. بنابراین، بسیاری از رانندگان ترجیح می دهند در تاکسی آنلاین کار کنند.

وی گفت: اکثر افرادی که اکنون در آژانس های تاکسیرانی اقامت می کنند، افراد مسن یا بازنشسته هستند که برای استفاده از تاکسی آنلاین به گوشی هوشمند دسترسی ندارند.

رئیس فدراسیون شرکت های کرایه خودرو در کرمانشاه یکی از دلایل رکود آژانس های تاکسی تلفنی را گرانی اجاره مغازه دانست که باعث شده بسیاری از آنها نتوانند کرایه را پرداخت کنند و واحدهای خود را تعطیل کنند. وی ادامه این روند را دلیل تعطیلی سایر تاکسی های تلفنی باقی مانده در کرمانشاه دانست و تاکید کرد: البته این مشکل منحصر به کرمانشاه نیست و همه شهرها درگیر آن هستند.

الفتی معتقد است در نظر گرفتن تسهیلاتی برای تاکسی های تلفنی مشابه آنچه برای تاکسی های آنلاین ارائه می شود می تواند تا حدودی به بهبود شرایط این اتحادیه ها کمک کند.

در پایان باید گفت که تعطیلی تاکسی های آنلاین نیز امکان پذیر نیست، همانطور که بستن تاکسی های تلفنی اشتباه است. از سوی دیگر، اینها بخش خصوصی هستند و دولت نمی تواند مستقیماً در امور آنها دخالت کند. اما راه حل نهایی برای این مشکل چیست؟ با صحبت با کارشناسان متوجه می‌شویم که راه‌حل مشخصی برای این مشکل وجود ندارد، اما تاکسی‌های تلفنی می‌توانند به سیستم‌های آنلاین مجهز شوند و البته مشوق‌هایی را برای مسافران خود در نظر بگیرند تا بتوانند با تاکسی‌های آنلاین رقابت کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246357/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری