با افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی در آمریکا و رشد بی سابقه فروش خودروهای شرقی، جنگ قیمت ها بالا گرفته است. بر اساس گزارش مجله فورچون، صادرات خودرو چین به بالاترین سطح خود در تاریخ این کشور رسیده است. چینی ها با افزایش حجم صادرات و تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده خودرو در آسیا با پیشی گرفتن از ژاپن در تلاش هستند تا به سودآوری بیشتر و بازارهای مهم تری دست یابند. رشد خودروهای چینی که با پیشرفت تکنولوژی رانندگی الکتریکی امکانپذیر شده است، تنها نشانهای از «عرضه بیش از تقاضا» و «مازاد عرضه» از دیدگاه اروپا و آمریکا است. این یک تهدید شناخته شده در سطح جدی برای صنعتگران و صنعتگران در غرب است.
اسرار دولتی
از سوی دیگر، صنعت گران شرق دوست ندارند غربی ها درباره استفاده خود از پول دولت چین برای تولید خودرو و صادرات آن به کشورهای دیگر صحبت کنند.
در همین راستا، پارکر شی، مدیر شرکت Greatwall Motor International، در مصاحبه ای با رسانه فایننشال تایمز، ایده مازاد عرضه را مفهومی نادرست و نادرست توصیف کرد. شی میگوید غربیها بدون اینکه بدانند شرکتهایی مانند Greatwall چگونه کار میکنند، این نظرات را بیان میکنند. فرآیند تولید محصول در دنیا باعث می شود شرکت ها با ظرفیت مشخصی خط تولید بسازند. این ظرفیت با توجه به بررسی ها و تحلیل های آمارهای مالی و وضعیت بازار تعیین می شود و تولیدکننده سعی نمی کند از آن عقب بماند یا از آن فراتر رود.
شی معتقد است که بازار پتانسیل «تجارت خوب» را دارد. دیگر خودروسازان چینی معتقدند موفقیت بالای آنها در بازار بیشتر به دلیل سطح بالای فناوری خودروهای الکتریکی چین است تا حمایت دولت.
Zhan Fan، مدیر طراحی سازنده خودروهای لوکس چینی Zhanzhou، در کنفرانس Design Brainstorm به رسانه فورچون گفت که تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی باید محصولات خود را با سرعت دو برابر خودروسازان توسعه دهند.
مایکل شاو، مدیر کل BYD در اروپا، چند ماه پیش گفت که قیمت پایین خودروهایش نتیجه مدیریت بهتر و کارآمدتر توسط مقامات این شرکت است. مقامات دولت چین نیز در مقابل اظهارات غرب در مورد تولید بیش از حد کشورشان موضع گرفتند.
ریاست جمهوری چین در دیدار با همتایان اروپایی خود مشکل تولید بیش از حد چین را رد کرد. گریت وال موتور با درآمد 23 میلیارد دلاری در سال 2023 به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در چین شناخته می شود. این شرکت تنها در سال گذشته توانسته بود 1.23 میلیون خودرو به بازار عرضه کند که از این تعداد 256400 دستگاه از “منابع انرژی جدید” (اشاره به مدل های برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی) استفاده کردند. با این حال، گریت وال هنوز تا رسیدن به رتبه اول در اختیار BYD فاصله دارد. گزارش شده است که محصولات الکتریکی BYD در سال گذشته 600000 دستگاه فروخته است.
زمان طلایی در پیشرفت تکنولوژی
تمرکز شدید صنعت خودروی چین بر توسعه خودروهای الکتریکی به این کشور کمک کرده تا از نظر صادرات از ژاپنی ها پیشی بگیرد. در مقایسه، شرکت های ژاپنی تمایل کمتری به تولید خودروهای الکتریکی دارند.
تنها 1.7 درصد از خودروهای فروخته شده در بازار ژاپن در سال 2022 الکتریکی خواهند بود. غول های خودروسازی ژاپنی مانند تویوتا و نیسان رویکرد محتاطانه ای را برای توسعه و تولید خودروهای الکتریکی در پیش گرفته اند. تمرکز این شرکت ها بیشتر بر روی توسعه خودروهای هیبریدی است. از سوی دیگر، غول های خودروسازی چینی مانند بی وای دی و جیلی در حال تولید مدل های الکتریکی جدید در مقیاس وسیع هستند.
ارقام منتشر شده توسط انجمن خودروسازان ژاپن در روز چهارشنبه 31 ژانویه 2024 نشان می دهد که محموله های صادراتی خودرو، کامیون و اتوبوس این کشور در سال گذشته 16 درصد افزایش یافته و به 4.42 میلیون دستگاه رسیده است.
از سوی دیگر، انجمن خودروسازان چین اعلام کرد که در سال گذشته نزدیک به 50 هزار خودروی اضافی نسبت به ماه گذشته صادر شده است.
مجموع صادرات خودروسازی چین به خارج از کشور در سال جاری به 4.91 میلیون خودرو رسید. اداره گمرک چین آمار بیشتری در این زمینه اعلام کرده است.
گمرک چین مدعی شد در سال 2023، 5.22 میلیون خودرو از این کشور به سایر نقاط جهان ارسال شده است که این آمار نسبت به سال گذشته 2022 افزایش 57 درصدی را نشان می دهد.
از هر سه خودروی چینی صادر شده، یک خودرو کاملا برقی است. پیش از آن چینی ها توانستند برای چند ماه با پشت سر گذاشتن ژاپنی ها به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شوند. اما این اولین باری است که صنعت خودروی چین توانسته است رتبه اول صادرات خودرو را برای یک سال تمام به خود اختصاص دهد. البته این آمار تعجب آور نیست.
تفاوت بین رویکردهای چینی و ژاپنی
خودروسازان ژاپنی مانند تویوتا و نیسان دهه های اخیر را صرف توسعه خطوط تولید خود در کشورهای مختلف کرده اند. تویوتا و نیسان مقدار زیادی از محصولات خود را در سایت های مونتاژ خارج از ژاپن تولید می کنند، بنابراین نیاز کمتری به صادرات مستقیم دارند.
خودروسازان ژاپنی در سال 2022، 7.84 میلیون خودرو در کشور خود تولید کردند، در حالی که خودروسازان ژاپنی 17 میلیون خودرو در خارج از کشور تولید کردند.
خودروسازان ژاپنی مدتهاست بر روی ترکیب نیروی باتری با موتورهای احتراق داخلی تمرکز کردهاند. آنها با محصولاتی مانند تویوتا پریوس در بازار خودروهای پاک پیشگام بوده اند.
ژاپنی ها در حال حاضر در تلاش برای بهبود فناوری باتری هستند. تویوتا اعلام کرد که قصد دارد سالانه 1.5 میلیون خودروی الکتریکی تا سال 2026 و 3.5 میلیون خودرو تا سال 2030 بفروشد.
این شرکت همچنین امیدوار است باتریهای حالت جامد را به تولید انبوه برساند که سریعتر از باتریهای معمولی شارژ میشوند و به خودروهای الکتریکی برد بیشتری میدهند. از سوی دیگر، صنعت خودروی چین با حمایت قوی دولت این کشور، خودروهای برقی بیشتری تولید می کند.
بی وای دی، بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی جهان، روز سه شنبه گفت که انتظار دارد سود خالص آن در سال گذشته به 29 تا 31 میلیارد یوان (4.1 تا 4.4 میلیارد دلار) برسد.
صادرات بی برنامه
بر اساس CPCA، در ماه گذشته، در حالی که فروش کلی محصولات الکتریکی 5.7 درصد کاهش داشت، فروش محصولات الکتریکی چین 28 درصد رشد داشت.
به گفته این موسسه، در حالی که جنگ قیمت خودروهای برقی شدیدتر از همیشه شده است، تولید خودروهای درون سوز نیز با مشکل مواجه شده است. در پی این اتفاقات، چینی ها به دنبال بازارهای جدید هستند.
در تهدیدی برای خودروهای برقی چینی، کاخ سفید تعرفه واردات را از 28 درصد به 100 درصد افزایش داد و مشوق های مالیاتی را برای شرکت هایی که از قطعات یدکی چینی استفاده می کنند حذف کرد. بنابراین واضح است که سه ضلع خودروسازی آمریکا، اروپا و چین تلاش زیادی برای کنترل بازار دارند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249576/%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%BA%D9%85-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%84-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF