بایدها و نبایدهای رئیس جدید خودرو

عضو هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

با مشخص شدن نتیجه انتخابات، رویکرد کلی برخورد با فضای اقتصادی و سیاسی ایران در چهار سال آینده نیز مشخص شده است.

با انتخاب مسعود مزیگیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، چشم انداز اقتصادی کشور روشن تر از گذشته به نظر می رسد. روز گذشته بازار مالی با کاهش قیمت ارز و خودرو در بازار، واکنش مثبتی به این انتخاب داشت. افکار عمومی نیز به این انتخاب واکنش مثبت نشان دادند و شرایط مناسبی را برای ریاست جمهوری و تشکیل دولت قدرتمند فراهم کردند.

در صنعت خودرو برای مسعود بزکیان و تیم اقتصادی اش بایدها و نبایدهایی وجود دارد. خودرو به عنوان صنعتی که بسیاری از صنایع دیگر را هدایت می کند بسیار مهم است. رشد تولید در این صنعت به افزایش تولید سایر صنایع کمک می کند.

بنابراین سیاست اساسی دولت جدید باید کمک به رشد تولید و حمایت واقعی از این صنعت باشد.

تسهیل شرایط تولید در صنعت خودرو می تواند به سایر صنایع نیز کمک کند. در حال حاضر مشکل اصلی صنعت خودرو شبکه تامین و کمبود نقدینگی ریالی و ارزی است.

در سال های اخیر صنایع مختلف در زمینه ثبت سفارش و عرضه ارز با چالش های زیادی با وزارت حراست و بانک مرکزی مواجه بوده اند. این مشکل در صنعت خودرو به شکل عجیبی خود را نشان داده و منجر به کاهش تولید در سه ماهه نخست سال جاری شده است. این روند مطمئناً تأثیر منفی بر بسیاری از صنایع دیگر خواهد داشت. بنابراین انتظار می رود دولت جدید با تامین نقدینگی صنعت خودرو و سایر صنایع وابسته را از این وضعیت خارج کند.

یکی دیگر از مواردی که صنعت خودرو به شدت به آن نیاز دارد حذف قیمت گذاری اجباری و کناره گیری از دخالت در خودروسازی است. در سه سال گذشته، دولت به طور رسمی کنترل تولید و فروش خودرو را در دست گرفته است.

مشکلی که در کنار قیمت گذاری اجباری باعث افزایش ضرر خودروساز و همچنین نارضایتی خریدار خودرو از سهولت دسترسی به خودرو شده است.

دولت جدید باید قیمت گذاری دستوری این صنعت را لغو کند و همانطور که رئیس جمهور جدید وعده داده بود همزمان واردات خودرو آزاد شود و بازار خودرو با تعرفه ساده تنظیم شود. تورم بازار در اقتصاد با نرخ های نجومی افزایش یافته است.

برای حل همه مشکلاتی که در این سال ها گریبانگیر این صنعت مهم کشور شده است، به نظر می رسد اولین قدم ثبات اداری باشد. آنچه صنعت خودرو را با چالش های زیادی مواجه می کند، تصمیمات دولت برای انتخاب مدیران ارشد خودروسازان بزرگ کشور است. انتخابی که از بیرون بدون در نظر گرفتن علاقه صنعت انجام شده است.

تغییر لحظه ای مدیران خودروسازان داخلی همواره عملکرد خودروسازان را پایین آورده و بسیاری از برنامه های مهم و اساسی این صنعت را ناتمام گذاشته است.

شاید بتوان گفت مهم ترین تصمیم دولت در این بخش، کنار گذاشتن شرکت های خودروسازی است. دولت باید هر چه زودتر جلوی این صنعت را بگیرد و تصمیم گیری های ریز و درشت را به مدیران و هیئت مدیره این شرکت ها بسپارد.
اما آنچه می تواند دولت را به عاملی برای پیشرفت خودروسازان تبدیل کند، حمایت های بی بدیل است که باید در نقش دولت و نه سهامدار انجام دهد. سیاست هایی که همه خودروسازان را به یک چشم می بیند و از تولیدکننده داخلی در هر سطحی فارغ از دولتی یا خصوصی بودن آن حمایت می کند.

از ابتدا، سیاست‌های دولت باید به گونه‌ای تنظیم شود که همه بخش‌های صنعت از واردات و صادرات گرفته تا توسعه بازار داخلی و رفع نیازهای خریداران را در بر گیرد.

صنعت خودرو نیاز به نقشه راه و سیاست درست دارد. در حال حاضر چشم انداز و برنامه مشخصی برای این صنعت وجود ندارد و هیچکس نمی داند در ده سال آینده به کجا خواهیم رفت. بنابراین دولت باید برنامه جامعی برای این صنعت تدوین کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249842/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری