بازار خودرو یا معادله بسیاری از مجهولات؟!

بازار خودرو در چند سال گذشته به ویژه در نیمه دوم سال 1401 هجری قمری به حواشی بسیاری دست یافته است. این در حالی است که در آن دوره افزایش بی رویه قیمت خودرو عادی شد. در نیمه اول سال جاری رکود نسبی در بازار وجود داشت که منجر به کاهش قیمت ها در بازار آزاد شد. اما باید دید در نیمه دوم امسال شرایط بازار خودرو چگونه خواهد بود؟
بازار خودرو مدتی است که یکی از بزرگترین بازارهای کشور بوده است.

از دلایل اصلی بحران ها و التهابات متعدد صنعت خودرو می توان به وابستگی این صنعت به بازار جهانی، نیاز مبرم به انتقال فناوری و نرخ ارز آن اشاره کرد. اولین بحران این صنعت در دوره پس از نقض برجام توسط ایالات متحده رخ داد. بدهی های تولیدکنندگان و مونتاژکنندگان خودروهای داخلی یکی از این بحران ها بود.

به عنوان مثال سایپا در آن زمان اعلام کرد که متقاضیان رنو ساندرو می توانند سه دستگاه برای یک خودروی خوب تهیه کنند. همانطور که اشاره کردیم در نیمه دوم سال گذشته افزایش قیمت خودرو به قدری عجیب بود که می توان گفت همه را غافلگیر کرد.

در این میان کارشناسان بازار خودرو معتقدند که این بازار شبیه یک معادله مجهول چندگانه است که با تغییر هر متغیر، سرنوشت آن تغییر می کند. بر این اساس، اگر خودروهای فرسوده در نیمه دوم سال در تیراژ معقول و بزرگی مانند 20 تا 30 هزار دستگاه وارد کشور شوند، می توان به کاهش قیمت ها در این بازار خرسند بود وگرنه به مرور زمان حباب قیمتی ایجاد می شود. بازار خودرو دوباره رشد خواهد کرد.

قیمت خودرو نیز قبل از اینکه تابع قوانین و عملکرد بازار خودرو شود، مشمول مسائل کلان اقتصادی مانند قیمت ارز است. به عنوان مثال سال گذشته قیمت خودرو نیز همزمان با دلار افزایش یافت; با این تفاوت که افزایش قیمت خودرو بسیار بیشتر از افزایش قیمت دلار بوده است.

این در حالی است که طی چند هفته گذشته برخی خودروهای داخلی، چینی و خارجی مجددا با افزایش قیمت مواجه شده اند. بر این اساس، با افزایش قیمت مدل های ساینا و پژو پارس که از محصولات سایپا و ایران خودرو هستند، روند اصلاح قیمت خودرو برای دومین بار در سال جاری شکل رسمی به خود گرفت.

البته به نظر می رسد این موضوع به این دو مدل محدود نمی شود. چرا که آخرین سخنان سهر داگوی تواکولی، مدیر روابط عمومی هیات رقابت در خصوص برگزاری جلسات هفتگی شورا و اعلام قیمت های جدید در روزهای آتی نیز موید خبری است که بر اساس آن علیرغم مخالفت قبلی هیئت رقابت به درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت، این شورا برای اولین بار تصمیم خود را تغییر داده و در سال دوم، قیمت تعیین شده است.

بر این اساس، کارشناسان بازار خودرو دلیل اصلی تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت در بازه زمانی چهار ماهه از آخرین مجوز تغییر قیمت را نبود نقدینگی لازم برای افزایش گروه تولیدی تا پایان سال می دانند. . پایان سال 1402.

هایما 8 اس بیشترین افزایش قیمت را در خودروهای چینی به دست آورد

در اولین روز کاری هفته همچنان شاهد افزایش قیمت اکثر خودروها در بازار آزاد هستیم. این در حالی است که خودروهای چینی تا 20 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. بر این اساس هایما 8 اس قیمت خود را 20 میلیون تومان افزایش داد که بالاترین رشد قیمت در بازار است.

خودروهای داخلی روز گذشته با افزایش قیمت از 1 به 8 میلیون تومان مواجه شدند. پارس تخصیصی ELX (1402) با 8 میلیون تومان رشد به 573 میلیون تومان، پارس (1402) به 530 میلیون تومان 7 میلیون تومان و داینا پلاس توربو 6 دنده (1402) با رشد 6 میلیون تومانی رسید. به 756 میلیون تومان پژو 207 تیپ 5 (1402) با 5 میلیون تومان افزایش قیمت به 548 میلیون تومان رسید.

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت برخی مدل ها از 5 به 20 میلیون تومان بودیم. هایما 8 اس (1402) با 20 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 870 میلیون تومان، فینیکس تیگو 8 پرو پریمیوم (1402) با افزایش 15 میلیون تومانی 2 میلیارد و 255 میلیون تومان و فیدلیتی پرایم 7 نفره (1402) با 15 میلیون تومان یک میلیارد و 580 میلیون تومان و نیوفیس جک S5 (1402) به ارزش یک میلیارد و 390 میلیون تومان با 10 میلیون تومان افزایش.

از سوی دیگر در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت برخی مدل ها بودیم. قیمت کیا اسپورتیج جی تی لاین با 50 میلیون تومان افزایش به 4 میلیارد و 350 میلیون تومان، تویوتا CH-R هیبریدی با 50 میلیون تومان افزایش به 4 میلیارد و 900 میلیون تومان و رنو تالیسمان قیمت خورد. با 50 میلیون تومان افزایش به 3 میلیارد تومان رسید. 350 میلیون تومان، میتسوبیشی اوتلندر 50 میلیون تومان به 4250 میلیون تومان و نیسان جوک اسپرت با 50 میلیون تومان افزایش به 3220 میلیون تومان رسید.

همچنین شاهد افزایش 200 میلیون تومانی قیمت خودروهای لوکس خارجی بودیم. مرسدس بنز E200 با 200 میلیون تومان افزایش به 12 میلیارد و 200 میلیون و پورشه ماکان با 200 میلیون تومان افزایش به 11 میلیارد و 200 میلیون رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246049/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D9%87%D9%88%D9%84%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری