بازار خودرو روزهای گرم سال را در آرامش می گذراند

در کمتر از چهار ماه از سال جدید، بازار خودرو با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است. به ویژه در نیمه دوم فروردین، بخشی از اردیبهشت و هفته بین دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری.

در نیمه دوم فروردین ماه با توجه به رشد انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز، بازار خودرو روند صعودی به خود گرفت. در این مدت بیشترین افزایش قیمت در تاریخ بازار خودرو ایران به ثبت رسید. اما پس از مدت کوتاهی شروع به کاهش کرد.

اما بازار خودرو در فاصله دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران با افزایش قیمت مواجه شد. با این حال، قیمت بالا به رکوردی که در آوریل ثبت کرده بود، نرسید.

به نظر می رسد انتظارات شهروندان و بازارها نسبت به نتایج انتخابات باعث افزایش انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز شده و بازار خودرو نیز شاهد رشد قیمت بود. این در حالی است که فردای دور دوم انتخابات و پس از اعلام نام مسعود پاشیدیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، بازارها از این انتخاب استقبال کردند و در این بین قیمت خودرو در مسیر نزولی قرار گرفت.

بررسی رفتار قیمت خودروهای داخلی و تجمیعی در هفته گذشته (هفته پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری) نشان می دهد که قیمت ها حداقل 10 میلیون تومان کاهش یافته است، بنابراین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری درست نیست شوک قابل توجهی (در راستای کاهش قیمت ها) (حداقل تا امروز برای بازار خودرو) ایجاد کرده است، اما نتیجه انتخابات آرامش نسبی را برای میهمانان به همراه داشت و روند صعودی قیمت ها را در بازارها متوقف کرد. از جمله ماشین.

اما سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از مشتریان بازار خودرو را درگیر کند، در مورد آینده قیمت ها به ویژه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده است.

با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و اگر ترامپ در نظرسنجی ها پیشتاز باشد و احتمال پیروزی در ریاست جمهوری افزایش یابد، احتمالاً انتظارات تورمی در ایران در مسیر صعودی قرار می گیرد و منحنی قیمت در بازار خودرو دوباره افزایش می یابد.

البته عوامل دیگری مانند رشد عرضه و اعمال قانون واردات خودروهای فرسوده نیز وجود دارد که می تواند به کاهش قیمت خودرو در آینده کمک کند. به شرطی که با شعار حوادث سیاسی انتظارات تورمی بالا نرود و قیمت ارز جهش نکند.

در حال حاضر واردات خودروهای بدون آلایندگی نسبتا کند است، تولید نیز کاهش یافته و واردات خودروهای فرسوده رو به افزایش است. در حالی که اگر برعکس این روند را شاهد باشیم، به دلیل عدم وجود «انتظارات» تورمی و کنترل نرخ ارز، بازار خودرو شاهد کاهش بیشتر قیمت انواع مدل ها خواهد بود.

قیمت گوشی فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم 50 میلیون تومان کاهش یافت

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افت قیمتی از یک تا 15 میلیون تومان مواجه شدند. تارا اتومات V4 LX (1402) با 8 میلیون تومان کاهش به 957 میلیون تومان، داینا پلاس (5 دنده) (1403) با 9 میلیون تومان کاهش به 795 میلیون تومان و پارسال (شیر برقی) (1403) با کاهش قیمت. 7 میلیون تومان به 663 میلیون تومان، اطلس (سیاه و سفید) (1403) 6 میلیون تومان کاهش 527 میلیون تومان، سورین پلاس دوال (1403) 5 میلیون تومان کاهش 772 میلیون تومان، پژو 207. فول دنده (85 دنده) (1402) با کاهش 4 میلیون تومانی به مبلغ 732 میلیون تومان.

در بین خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت آنها از 3 تا 50 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد تومان، قیمت فونیکس اف ایکس پریمیوم (1403) با 30 میلیون کاهش به 2 میلیارد و 185 میلیون تومان رسید و قیمت KMC J7 (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 660 میلیون تومان، دانگ فنگ شاین مکس (2023) با 15 میلیون تومان کاهش به 1810 میلیون تومان و KMC X5 (1403) با 10 میلیون تومان کاهش به 1690 میلیون تومان رسید. تومان.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت ها بودیم. ارزش کیا سراتو 2000 با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 450 میلیون تومان، تویوتا پریوس تیپ C با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 50 میلیون تومان و فیات 500 (2023) کاهش یافت. 50 میلیون تومان به 2 میلیارد و 950 میلیون تومان سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 150 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر در بین خودروهای لوکس خارجی شاهد تغییرات قابل توجهی در قیمت ها نبودیم و این دسته از خودروها در آخرین روز هفته گذشته با ثبات نسبی قیمت به کار خود پایان دادند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249934/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B4-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری