اکنون باید ابتدا در کمیته صنایع و معادن شورای اسلامی حضور یابد و سپس به صحن علنی برود تا بتواند برای تصدی یکی از بزرگترین و مهم ترین وزارتخانه ها اعتماد نمایندگان را جلب کند.
اگرچه وی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شد و رسیدگی به امور صنایع، معادن و تجارت کل کشور از سوی وی طبیعی است، اما به نظر می رسد مانند وزرای قبلی باید اولویت را به “خودرو” بدهد. . و نگاهی دقیق تر به سایر بخش ها بیندازید
این حساسیت و اهمیت به حدی است که اغراق نیست اگر بگوییم «ماشین» در رأی گیری وزرای پیشنهادی و البته عزل و عزل آنها نقش محوری داشت. با توجه به انباشته شدن چالش های خودرویی در دولت قبل و انتقال آن به دولت جدید، به نظر می رسد وزیر جدید چاره ای جز اولویت دادن به خودروها و تمرکز بر حل این چالش ها از ابتدا نداشته باشد.
بخش خودرو در حال حاضر با چالش های عمده ای روبرو است. چالش هایی که به نظر می رسد برای حل آنها نیازمند اقدامات اساسی و ساختاری است. حقیقت این است که دوره تجویز مسکن برای خودروها به پایان رسیده است و باید ریشه های بیماری های این صنعت را به طور دقیق شناسایی کرد و به سمت درمان آن حرکت کرد.
به گفته کارشناسان و فعالان حوزه خودرو، وزیر دولت چهاردهم در این حوزه حداقل با چهار چالش تولید، قیمت گذاری، خصوصی سازی و واردات مواجه است.
در دولتهای گذشته، وزرای صنعت و امنیت نتوانستند در این چالشها، بهویژه خصوصیسازی و قیمتگذاری، اقدام اساسی و اساسی انجام دهند و در عوض بر تجویز مسکن متمرکز شدند.
در هر صورت چالش های حوزه خودرو به قدری مهم و حساس است که به نظر می رسد طرح ها و مواضع پیشنهادی وزیر صامت نقش بسیار مهمی در رای اعتماد مردم بهارستان داشته باشد.
این احتمال وجود دارد که «ماشین» و چالشهای آن در اولویت اول یا جزو اولویتهای اصلی انتخاب وزیر صمت توسط نمایندگان مجلس باشد. بنابراین، مواضع و برنامه های اتابک در مورد مسائلی مانند خصوصی سازی، قیمت گذاری، تولید، واردات و کیفیت بسیار مهم است.
با توجه به کلیات وزیر پیشنهادی درباره خودرو، نمی توان در مورد آینده خودرو با وزارت متبوعش نظر خاصی داد. اما آنچه مسلم به نظر می رسد این است که اتابک (در صورت کسب رای اعتماد) با چالش های عقب ماندگی خودروها مواجه خواهد شد.
البته قبل از آن باید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و سپس سایر نمایندگان را از برنامه های خود در حوزه خودرو قانع کند. این اتفاقی است که نقش مهمی در رای اعتماد به او خواهد داشت.
در واقع، «ماشین» میتواند عامل مهمی برای وزیر پیشنهادی باشد تا راه خود را به سمت صندلی کابینه ساکت کند. زیرا این قسمت برای نمایندگان مجلس بسیار مهم است.
این اهمیت به این دلیل است که شهروندان نسبت به خودرو به ویژه مسائلی مانند قیمت و واردات بسیار حساس هستند. در این زمینه می توان گفت فاطمی امین با وعده های خودرویش به وزارتخانه ساکت شد و همین «ماشین» باعث برکناری وی شد.
کاهش 50 میلیون تومانی قیمت هوندا وزل (2023)
خودروهای داخلی روز گذشته شاهد کاهش قیمت های خود از یک تا 17 میلیون تومان بودند که قیمت خودروی جدید کویک را به کمتر از 400 میلیون تومان رساند. داینا پلاس اتوماتیک (85 دنده) (1403) با 17 میلیون تومان کاهش به 925 میلیون تومان، داینا پلاس (5 دنده) (1403) با کاهش 13 میلیون تومانی به 763 میلیون تومان و سورین پلاس دوال (1403) به 718 میلیون تومان کاهش یافت. 12 میلیون تومان، پژو 206 پانوراما (1402) 7 میلیون تومان، 620 میلیون تومان، پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1403) 6 میلیون تومان، 858 میلیون تومان و Quick GXH (1). 5 میلیون تومان 445 میلیون تومان کاهش یافت.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 35 میلیون تومان بودیم. قیمت گوشی فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 35 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 950 میلیون تومان، قیمت دیگنیتی پرستیژ (1402) با کاهش 20 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 125 میلیون تومان رسید. و هایما S7 پلاس (1403) با 15 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 590 میلیون تومان، JAC S5 Neovis (1403) با کاهش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 570 میلیون تومان و JAC S3 (1403) با کاهش 8 میلیون تومانی رسید. تومان به یک میلیارد و 152 میلیون تومان رسید. تومان.
در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش قیمت از 20 تا 100 میلیون تومان بودیم. جایی که هیوندای کونا (2024) با کاهش 100 میلیون تومانی، 4 میلیارد و 450 میلیون تومان، هوندا وزل (2023) با کاهش 50 میلیون تومانی، 4 میلیارد و 400 میلیون تومان، هیوندای کرتا (2023) کاهش یافت. 50 میلیون تومان به ارزش 3 میلیارد تومان و دانگ فنگ شاین مکس (2023) با افت 20 میلیون تومانی 1.750 میلیارد تومان برآورد شد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250349/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF