امکانات جایگزین؛ حلقه مفقوده طرح نوسازی ناوگان جدید

بازار و صنعت خودروهای تجاری در سال های اخیر با بحران های زیادی مواجه بوده است. اگرچه تمامی صنایع کشور در دهه گذشته متاثر از تصمیمات داخلی و روابط بین‌الملل با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده‌اند، اما صنعت خودروهای تجاری در کشور به دلیل حساسیت بالا، آسیب‌های بیشتری را متحمل شده است. افزایش مداوم قیمت خودروهای تجاری مشکلی است که بازار این خودروها را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش تقاضا برای خرید این خودروها شده است. در عین حال با کاهش تولید و توقف واردات، در این سال ها بازار با کمبود خودرو مواجه شد که این امر باعث افزایش قیمت مدل های موجود نیز شد. در یکی دو ماه گذشته بر اساس آنچه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، تولید خودروهای تجاری در بسیاری از بخش ها افزایش یافته است. یعنی در صورت ادامه این روند می توان به آینده صنعت و بازار خودروهای تجاری امیدوار بود و به نوسازی ناوگان فرسوده کشور امیدوار بود.

برنامه ریزی برای نوسازی 85000 ساختمان تجاری فرسوده، بدون جزئیات

یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری در گفت و گو با «دنیای خودرو» در خصوص ادامه تلاطم بازار این خودروها گفت: خودروهای تجاری با وجود اهمیتی که برای بازار و صنایع مختلف دارند، کمترین توجه را به خود جلب کرده اند. این سالها.»

میلاد خمیسیان افزود: در این سال‌ها برنامه‌های مختلفی برای عرضه مدل‌های جدید به بازار و غلبه بر تحریم‌ها ایجاد شده است، اما حقیقت این است که تا به امروز این برنامه‌ها بدون توجه به سازمان و وزارتخانه‌ای که اجرا می‌شود بسیار موفق بوده است. “این کار را نکرد.”

وی ادامه داد: اخیراً دولت با درخواست چند وزارتخانه مبنی بر نوسازی 85 هزار خودروی فرسوده تجاری موافقت کرده است، اما هنوز جزئیات مشخصی اعلام نشده است و مشخص نیست به چه قیمتی و با چه ظرفیتی تولید می شود یا خیر. این برنامه را می توان وارد کرد. “تمام خواهد شد.”

درآمد صاحبان مشاغل از مخارج باقی مانده است

خمیسیان با اشاره به اینکه قیمت خودروهای تجاری یکی از مهمترین مشکلات بازار است، گفت: خودروهای تجاری بر خلاف خودروهای سواری سرمایه صاحبان این خودروها محسوب می شوند. بنابراین، این خودروها زمانی خریداری می‌شوند که برای صاحبانشان به صرفه باشد.»

وی افزود: صرفه اقتصادی این خودروها هماهنگی بین هزینه های زندگی، اقساط، نگهداری خودرو و درآمد مالک خودرو است.

وی همچنین گفت: برخی از این خودروها گاه در خانواده های پرجمعیت مورد استفاده قرار می گیرند و مالک این خودرو باید بتواند از محل درآمد حاصل از آن هزینه زندگی چند نفر را تامین کند.

وی توضیح داد: هم اکنون حواستان باشد که قیمت این خودروها در کمتر از 5 سال به شدت افزایش یافته و قیمت برخی از مدل ها به 1 میلیارد تا 10 میلیارد تومان رسیده است، یعنی قیمت 10 برابر شده است.

وی ادامه داد: اما آیا می توان گفت در این پنج سال درآمد خودروهای سنگین از حمل و نقل کالا در کشور بیش از 10 برابر شده است؟

تمدید بدون پرداخت توسط تسهیلات امکان پذیر نیست

این فعال صنعت خودروهای تجاری کشور گفت: در اکثر کشورهای پیشرفته که صنعت حمل و نقل آن ها بحران ها و تلاطم هایی را پشت سر گذاشته است، شاهد این هستیم که خودروها توسط شرکت های حمل و نقل مدیریت می شوند و دولت ها این خودروها را خریداری و به طور مستمر نوسازی می کنند و مشوق ها را نیز اعمال کرده اند. پروژه ها را انجام داده و صاحبان این خودروها را به استفاده از مدل های جدید و به روز با آلایندگی و مصرف سوخت کمتر تشویق می کند.

وی افزود: نگاهی به وضعیت خودروهای فرسوده ناوگان در کشور نشان می‌دهد که دولت‌ها در این سال‌ها نه تنها توانسته‌اند برای نوسازی ناوگان به اجماع برسند، بلکه تسهیلاتی که در برخی سال‌ها پرداخت شده را حذف کرده‌اند. گفت.

وی ادامه داد: حال باید دید یک راننده کامیون یا صاحب خودروی فرسوده که درآمدش متناسب با تورم در این سال ها رشد نکرده است چگونه می تواند هزینه های روزافزون زندگی و هزینه های نگهداری خودرو را بپردازد. خودروهایی که بیشترشان به فرسودگی رسیده اند و هر روز هزینه های بیشتری را به صاحبانشان تحمیل می کنند؟

وی اذعان داشت: این نکته را نیز باید در نظر گرفت که اگر راننده بتواند به راحتی از عهده این هزینه ها برآید، باز هم نمی تواند در هزینه تبدیل خودرو خود به مدل جدید صرفه جویی کند و حتی اگر قیمت های تجاری تغییر نکند، باز هم نمی تواند در هزینه های خود صرفه جویی کند. چند سال طول می کشد تا سرمایه را برای خرید یک مدل چند میلیارد دلاری جمع کنید؟

هماهنگی بین وزارتخانه ها و حمایت های دولتی

میلاد خمیسیان گفت: هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما و احتمال تغییر هوا، خودروهای تجاری فرسوده به عنوان یکی از بزرگترین عوامل آلودگی هوا معرفی می شوند، اما باید نسبت به نوسازی آن واقع بین بود. امکان ایجاد ناوگانی متشکل از بیش از 100 هزار خودروی فرسوده یک شبه وجود دارد، اما اینطور نیست و باید زمان و هزینه زیادی برای آن صرف شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای رسیدن به چنین هدفی باید سازمان ها و وزارتخانه های متولی دور هم جمع شوند و زیر یک پرچم حرکت کنند.

وی در پایان گفت: اگر سازمان ها، وزارتخانه ها یا مسئولان فقط به فکر منافع خود باشند، دولت از طرح های نوسازی حمایت نمی کند و با تغییر دولت ها پروژه ها نیمه کاره می مانند و قانون و تشکیلاتی وجود ندارد. حمایت در این راستا حتی با گذشت زمان و هزینه های زیاد و حتی در صورت لغو تحریم ها، امکان تمدید آن وجود نخواهد داشت.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246339/%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AD%D9%84%D9%82%D9%87-%D9%85%D9%81%D9%82%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری