افزایش 40 درصدی هزینه نگهداری خودروهای سنگین

همزمان با تشدید تحریم ها و افزایش بی رویه نرخ ارز در سال های اخیر و همگام با افزایش قیمت خودروهای تجاری، قیمت لوازم یدکی مورد نیاز این خودروها نیز در بازار به شدت افزایش یافته و در برخی موارد مواردی که این خودروها با کمبود قطعات یدکی مواجه شده اند.

این مشکل به تدریج وضعیت سلامت خودروهای تجاری را تحت تاثیر قرار داده و بر حجم تصادفات و خسارات ناشی از آن افزوده است. در حالی که در تمام دنیا نگهداری صحیح و تعمیر به موقع خودروهای تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولاً زیر نظر شرکت ها و سازمان های حمل و نقل انجام می شود. اما در ایران از آنجایی که ناوگان خودروهای سنگین و نیمه سنگین مالک محور است، تعویض قطعات مصرفی و حتی اورجینال خودروهای تجاری به مالکان سپرده شده و نظارت خاصی صورت نمی گیرد.

بنابراین در شرایطی که قیمت قطعات یدکی افزایش می یابد و هزینه های نگهداری و تعمیر خودروها افزایش می یابد و یا در برخی موارد قطعه اصلی آن به اندازه کافی در دسترس نیست، دور از ذهن نیست که صاحبان این خودروها از این موضوع انتظار داشته باشند. تمایل به تعویض قطعات یدکی کمتر دارند و این خودروها را به حال خود رها می کنند.صاحبان خودروهای فرسوده به دلیل کمبود قطعات یدکی بیشترین آسیب را از این وضعیت می بینند، بنابراین مجبور می شوند یا با سختی قطعات را تعمیر کنند یا به دنبال سوزن بگردند. در انبار کاه و قطعات استفاده شده را پیدا کنید.

درصد بالای خودروهای فرسوده به دلیل کمبود قطعات یدکی و گرانی آنها

صحبت هایی درباره کمبود قطعات یدکی خودروهای تجاری در کشور مطرح می شود که خودروهای فرسوده سهم زیادی از ناوگان تجاری را به خود اختصاص داده اند. بنابراین در شرایطی که پتانسیل نوسازی ناوگان تجاری به کمترین حد خود رسیده و قابل تعویض نیست، وجود این قطعات به وفور و امکان تعویض به موقع قطعات یدکی و مواد مصرفی و حتی تعمیرات اساسی بسیار حائز اهمیت است. قطعاتی مانند موتور و گیربکس برای مالکان باید در دسترس باشد.

این در حالی است که قطعات یدکی خودروهای تجاری نسبت به سال های اخیر بسیار نایاب و در برخی موارد نادرتر شده اند و مدل های اصلی و باکیفیت جایگزین قطعات یدکی بی کیفیت و بدلی شده است. بنابراین خریداران این قطعات نمی توانند مطمئن باشند که در صورت دسترسی به قطعه و پرداخت هزینه بالا، قطعه ای باکیفیت دریافت خواهند کرد.

خرید قطعات یدکی از کشورهای همسایه

مدل های قدیمی که بیشترین مشکلات را در ناوگان ایجاد می کنند، در تهیه قطعات جایگزین با مشکلات بیشتری مواجه هستند. به دلیل محدودیت در دسترس بودن قطعات یدکی این خودروها، بسیاری از دارندگان خودروهای تجاری در سال های اخیر مجبور به خرید این قطعات از کشورهای همسایه شده اند. در عین حال، گزارش ها حاکی از آن است که برخی از این قطعات که نیاز به تعویض دارند، پس از تعمیر در برخی کارگاه ها به چرخه استفاده بازمی گردند. مشکلی که ممکن است خطرات زیادی را برای وسایل نقلیه باربری تجاری ایجاد کند.

رشد 40 درصدی هزینه سالانه نگهداری وسایل نقلیه سنگین

مشکل اصلی تامین قطعات یدکی خودروهای تجاری و عدم تمایل به سرویس این خودروها را می توان در گرانی قطعات یدکی جستجو کرد. هزینه های بالای نگهداری خودروهای تجاری به همراه درآمد کمتر و کار کمتر برای این خودروها باعث شده تا صاحبان خودروهای ناوگان سنگین و نیمه سنگین تمایل چندانی به نگهداری و ادامه این شغل نداشته باشند.

یکی از فعالان حوزه خودروهای سنگین با اشاره به هزینه های بالای نگهداری خودروهای سنگین به «دنیای خودرو» گفت: کمبود کالا در کشوری که حمل و نقل آن به جاده و خودروهای تجاری وابسته است به این معناست که حجم زیادی از خودروها باقی می ماند. استفاده نشده، و در نهایت بسیاری از آنها بیکار خواهند شد. رانندگانی هستند که سال ها در این بخش سخت کار کرده اند.»

میلاد خمیسیان تاکید کرد: کمبود بار به معنای نداشتن درآمد است، زمانی که هزینه یک راننده وسیله نقلیه سنگین بر درآمد او غالب شود یعنی ماندن در این زمینه به صرفه نیست، در یکی دو سال گذشته کمبود کالا و درآمد در از یک سو هزینه نگهداری این خودروها را افزایش داده است.» بسیاری از افراد این شغل را ترک می کنند.

وی گفت: قیمت لوازم یدکی خودروهای سنگین در سال گذشته بین 20 تا 50 درصد و در برخی نقاط شاید 100 درصد افزایش یافت و قیمت لاستیک این خودروها نیز در این مدت بیش از 40 درصد افزایش یافت. تورم در حوزه حمل و نقل نیز مانند بسیاری از شرکت ها از درآمد آن بیشتر بوده و هزینه نگهداری این خودروها بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246052/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B4%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری