بازار خودرو از ابتدای تیرماه گذشته و همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شاهد روند صعودی بوده است. قیمت برخی خودروها رشد بیش از 3 درصدی را تجربه کرد و روند قیمت ها به کندی افزایش یافت.
این در حالی است که رشد نرخ ارز در روزهای اخیر این بازار را تشدید کرده و اکنون به نظر می رسد این روند تا پایان مرحله دوم انتخابات و انتخاب رئیس جمهور جدید ادامه داشته باشد. از سوی دیگر، پیش بینی پس از انتخابات 50-50 است. احتمال نجومی شدن قیمت ها پس از مرحله دوم انتخابات وجود دارد و همچنین ممکن است با مشخص شدن نتایج انتخابات، شاهد کاهش موقت و کوتاه مدت قیمت دلار نیز باشیم. مانند کاهش قیمت خودرو در بازارها.
در حال حاضر، قیمت خودرو در بازار در انتظار تعیین نهایی انتخابات است و احتمالا تا زمان مشخص شدن نتیجه نهایی، شیب ملایمی از افزایش قیمت را حفظ خواهد کرد. برای مشخص شدن نتیجه باید یک هفته دیگر منتظر بمانیم و سعید جلیلی را پشت فرمان ماشینش ببینیم که تیبا به خیابان پاستور می آید یا مسعود مازیکیان پشت فرمان ماشین 206.
در چارچوب آنچه گفته شد با حسن قاضیان کارشناس و فعال بازار خودرو به گفت وگو نشستیم.
در خصوص برگزاری و مرحله انتخابات، فکر می کنید بازار خودرو چه واکنشی نشان خواهد داد؟
هفته گذشته همزمان با مناظره های انتخاباتی، قیمت خودرو تحت تاثیر رشد نرخ ارز تا حدودی افزایش یافت. به نظر می رسد تا زمان برگزاری دور دوم انتخابات و مشخص شدن نتیجه نهایی، بازار روند صعودی خود را هر چند کند ادامه خواهد داد. در نهایت اینکه کدام نامزد برنده نهایی و رئیس دولت چهاردهم خواهد بود، تاثیر زیادی بر بازار ارز و در نهایت بازاری مانند خودرو دارد. با بررسی روند فعلی مشخص می شود که در یک مورد برای مدت کوتاهی روند قیمت دلار نزولی و در حالتی دیگر احتمالاً صعودی خواهد بود. بنابراین تا زمان تعیین نخست وزیر جدید، شرایط بازار خودرو به آرامی رو به بهبود است.
با فرا رسیدن تابستان شرایط بازار خودرو تحت تاثیر تقاضا شکل گرفت یا مسائل انتخاباتی تاثیرگذار بود؟
بازار خودرو در کشور دیگر مانند قبل نیست، زیرا تقاضا در یک نقطه رشد می کند و هیچکس تمایلی به خرید خودرو در نقطه دیگر ندارد. در حال حاضر عموم مردم به ویژه جوانان خواهان خرید خودرو هستند و دیگر زمان مناسبی برای موکول شدن آن به پایان سال و شب عید یا تعطیلات تابستان و مدارس نمی بینند. این در حالی است که بازار از ابتدای تیرماه در حال افزایش قیمت بوده است. رشد قیمت برای برخی محصولات بیشتر و برای برخی دیگر روند کندتر و متعادل تری داشته است. به هر حال شرایط عمومی این روزهای کشور متاثر از انتخابات است و تا پایان و مشخص شدن رئیس جمهور جدید، قیمت ها همچنان افزایش می یابد.
در شرایط فعلی چه خودروهایی افزایش تقاضا و چه خودروهایی افزایش قیمت داشته اند؟
همانند چند ماه گذشته قیمت محصولات دینا در ایران افزایش بیشتری داشته است. این خودرو در بازار ایران جا افتاده و صاحبان خاص خود را دارد. این روند باعث شده است که با هر حرکتی در بازار ارز علاوه بر تلاطم های سیاسی و اقتصادی، قیمت این محصول افزایش یابد. قیمت محصولی مانند رانا پلاس نیز افزایش یافته است.
قیمت رانا پلاس در روزهای اخیر به بیش از 625 میلیون تومان رسیده است. قیمت دنا اتوماتیک در بازار نیز به یک میلیارد و 400 میلیون تومان رسید که البته ممکن است قیمت ها تا 5 میلیون تومان نیز در نوسان باشد.
همچنین محصولی مانند کوئیک که یکی از پرفروش ترین محصولات بازار است با افت 5 میلیون تومانی مواجه شد. البته احتمال افزایش مجدد قیمت ها وجود دارد. در بخش خودرو چین نیز شاهد افزایش آهسته قیمت ها هستیم. این در حالی است که برخی خودروها نیز با درصد بسیار کمی کاهش یافتند. خودروهای خارجی و وارداتی نیز مشتریان خاص خود را دارند و قیمت آنها افزایش یافته است. در مجموع می توان گفت به استثنای تعداد محدودی از خودروها، مابقی خودروها شاهد رشد قیمت بیش از 3 درصدی بوده اند.
با توجه به رویکرد کاندیداهای باقی مانده، فکر می کنید موضوع واردات خودرو به کجا می رسد؟
به نظر من با روی کار آمدن هر دوی این نامزدها و تشکیل دولتی که احتمالا تا شهریور ادامه دارد، شاهد فشارهای مجلس نمایندگان برای تسریع در واردات خودرو خواهیم بود. احتمالاً واردات خودروهای نو و دست دوم تحت فشار مجلس در ماه های پایانی سال افزایش خواهد یافت.
بنابراین وزیر بعدی با چالش واردات مقابله خواهد کرد. فرقی نمی کند کدام یک از کاندیداها نخست وزیر دولت چهاردهم شوند، زیرا بحث واردات خودرو ابزار و اهرمی برای مجلس برای فشار بر دولت و وزارت صمت خواهد بود. از این رو انتظار می رود دولت آینده برای افزایش سرعت واردات و واردات بیشتر خودرو به کشور تلاش کند.
با این حال به نظر می رسد در دولت آینده شاهد تغییرات بزرگ تری در حوزه وزارت حریم خصوصی باشیم.
آقای جلیلی به طور مشخص در مورد واردات خودرو گفت: «واردات خودرو باید به عنوان ابزاری برای ارتقای کیفیت خودرو و کاهش قیمت خودرو در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد، این بحث 100 درصدی نیست که واردات خودرو آزاد شود یا ممنوع شود در شرایطی که حمایت مشروط است، یعنی این حمایت باید به افزایش کیفیت و کاهش قیمت منجر شود.»
وی درباره میزان تعرفه واردات نیز گفت: نمیتوانیم بگوییم چون میخواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم، مثلاً تعرفه را بالا ببریم یا واردات را ممنوع کنیم که البته عمومیت این حرفها است درست است، اما باید دانست که “آیا می توان از این موضوع اطمینان حاصل کرد که منجر به کاهش کیفیت و افزایش قیمت نشود؟ بنابراین دولت باید برای هر دو موضوع برنامه داشته باشد.”
آقای مازیکیان در توضیح مخالفت خود با قیمت گذاری اجباری گفت: وقتی قیمت نهایی یک کالا 10 دستگاه است، آیا می توانیم به او دستور بدهیم که محصولش را 8 دستگاه بفروشد، همین تفاوت قیمت خودرو در کارخانجات خودروسازی و بازار آزاد است؟ به دلیل ماهیت منظم اقتصاد کشور.
وی با وجود مخالفت شدید با واردات خودرو در حمایت از مصوبه دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۶، اکنون به اعلام مخالفت خود با واردات خودروهای فرسوده بسنده کرد و گفت: آیا خودروی فرسوده برای ما افتخاری شده است؟
پزشکان حتی افزایش قیمت بنزین را شرط ورود گسترده خودروهای کم مصرف به عموم مردم دانستند و با اشاره به اینکه نمی توانیم مردم را مجبور به ترک خودرو کنیم و گفتند که بنزین هم باید گران شود، گفت. اگر روزی قیمت بنزین افزایش پیدا کند، ابتدا باید خودروهای باکیفیت وارد شود که در هر 100 کیلومتر 3 تا 4 لیتر بنزین مصرف کنند.
نکته جالب اینجاست که حتی محمدباقر قالیباف هم که حالا از دور رقابت ها کنار رفته است، نظر پزشکان را درباره واردات خودرو تایید کرد و گفت 8 میلیارد دلار برای خودرو پرداخت کرده اند، اما ببینید چه چیزی به شرکت تحویل داده شده است. مردم در مورد ماشین حق داشتند. به نظر من بهره وری بهتر از سرمایه گذاری است.
وی البته در مورد واردات خودروهای فرسوده نظر متفاوتی نسبت به پزشکان داشت و به صراحت گفته بود: قطعا در دولت آینده قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را به طور کامل اجرا خواهیم کرد.
اگر نرخ ارز افزایش شدیدی را تجربه کند، بازار خودرو به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟
برخی کارشناسان انتظار داشتند ارزش ارز به 70 یا 80 هزار تومان برسد. مسلما با این نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار 50 درصد افزایش می یابد. با این حال، دیگر مشتری با قیمت های نجومی وجود نخواهد داشت. در حال حاضر با وجود کم بودن تعداد مشتریان، کمتر از یک میلیارد تومان مشتری خودرو وجود دارد.
معتقدم اگر نرخ ارز جهت گیری نجومی داشته باشد، بازار خودرو کاملاً دچار رکود می شود. چون اساسا خودرویی که دیروز 600 میلیون قیمت دارد و امروز بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد، توجیهی ندارد. بنابراین خرید و فروش در بازار خودرو به پایین ترین حد خود خواهد رسید. چون قدرت خرید مردم زیاد رشد نکرده است.
زمانی خرید 206 با 500 یا 600 میلیون تومان خیلی عجیب بود اما الان خیلی ها با این قیمت خرید می کنند. بنابراین در صورت جهش مجدد قیمت ها، بازار برای مدت طولانی وارد رکود عمیقی می شود به گونه ای که خرید با قیمت های بالاتر دوباره عادی می شود.
با این حال افزایش نرخ ارز برای بازار خودرو خبر خوبی نیست زیرا منجر به کاهش تعداد بیشتر مشتریان می شود. با این حال، برای دارندگان و فروشندگان خودرو بسیار امیدوار کننده خواهد بود. زیرا قیمت خودروهای آنها در مدت کوتاهی صدها یا میلیاردها افزایش یافت.
در شرایط فعلی اگر قیمت خودرو توسط خودروسازان افزایش یابد و به بازار آزاد نزدیک شود، در بازار چه اتفاقی می افتد؟
در این صورت قیمت خودرو در بازار آزاد نیز افزایش می یابد. این بدان معنی است که حداقل در کوتاه مدت، قیمت ها رشد خواهند کرد و فاصله فعلی را حفظ خواهند کرد. به عنوان مثال اگر 300 میلیون تومان بین قیمت خودرو کارخانه و بازار تفاوت وجود داشته باشد، این تفاوت با رشد قیمت کارخانه ادامه خواهد داشت. مگر اینکه رفتار خودروساز با افزایش قیمت ها تغییر کند.
یعنی اگر شرایط به گونه ای پیش برود که هیچکس در صف سامانه و همچنین خودروساز برای خرید دانا قرار نگیرد و بتواند مستقیم خرید کند و خودرو را به سرعت تحویل بگیرد، ممکن است بازار به حاشیه برود. اما اگر قیمت فقط افزایش یابد، اما تغییری در رفتار خودروساز ایجاد نشود، بازار نمی تواند در جهت عکس عمل کند.
با این حال، یک ماشین مورد نیاز است. اکنون یا خودروسازان در سریع ترین زمان ممکن اقدام به عرضه خودرو کرده و پاسخگوی بازار هستند و یا مانند شرایط فعلی به دلیل مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و غیره در عرضه سریع خودرو به بازار مشکل دارند. در این صورت رشد شدید قیمت خودرو در بازار قطعی خواهد بود. حتی با گذشت زمان، شکاف قیمت بین کارخانه و بازار افزایش می یابد. اما نباید فراموش کرد که توجیه اقتصادی خرید خودرو و توانایی عموم مردم سقف دارد و از مقطعی دیگر هیچکس قادر به خرید نخواهد بود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249733/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA