همچنین با توجه به تجربیات تلخ سال های قبل از دولت سیزدهم مبنی بر عدم امکان ثبت نام شفاف و عادلانه متقاضیان و ناتوانی خودروسازان در انجام تعهدات خود در قبال مشتریان، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به گونه ای طراحی شد که مکانی مطمئن برای متقاضیان باشد. صبر کن. برای خودروهای داخلی و وارداتی که مورد استقبال مردم قرار گرفت.
این مقام مسئول در وزارت صمت تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، به منظور شناسایی مصرف کنندگان واقعی و سهولت دسترسی به بازار، کلیه عرضه کنندگان خودرو باید اطلاعات فروش و پیش فروش خود را ارائه دهند – طرح های فروش. در سامانه خود و هنگام امضای قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو را ثبت کنند.» و خریدار در سامانه یکپارچه.
در حالی که بانک مرکزی موفق به کنترل نرخ ارز و اجرای سیاست تثبیت اقتصادی شده است، خودروسازان به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند تا قیمت خودروهای کارخانه و بازار را به یکدیگر نزدیک کنند. چندی پیش ایران خودرو و سایپا تلویحا اعلام کردند با مجوز سازمان حمایت از سال آینده قیمت محصولات خود را افزایش و به روز خواهند کرد. هیات رقابت همچنین می گوید خودروسازان می توانند پس از ارائه صورت های مالی و مستندسازی تغییرات قیمت نهاده های تولید، قیمت محصولات خود را به روز کنند.
از سوی دیگر، براساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، تخصیص ارز به صنعت خودرو کشور بی سابقه بوده است. بر این اساس تا 21 دی ماه سال جاری 5 میلیارد و 406 میلیون دلار به صنعت خودرو اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته است. با وجود اینکه ارز مناسبی به خودروسازان اختصاص یافت، نتوانستند به بخشی از تعهدات خود عمل کنند.
همچنین روز گذشته صفحه اقتصادی روزنامه ایران با اشاره به اصلاحیه مصوب 633 شورای رقابت درباره احتمال افزایش قیمت خودروها نوشت: «بر اساس اصلاحیه شماره 633 شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودروسازان». مصوب شد خودروسازان می توانند اسناد و صورت های مالی خود را ارائه کنند هزینه های تولید را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان واگذار کنند. تولیدکنندگان باید آن را ارسال کنند تا این سازمان بر اساس اطلاعات مالی دریافتی، درخواست خودروسازان را برای به روز رسانی قیمت محصولات با توجه به تغییر نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و قیمت نهاده های تولید بررسی کند و در نهایت در چارچوب رقابت مصوبات شورا، خودروسازان مجاز به افزایش قیمت محصولات هستند.»
بر همین اساس افزایش قیمت کارخانه ای برخی خودروها بر اساس اصلاحیه مصوبه شماره 633 شورای رقابت صورت گرفت و از سوی دیگر خودروسازان مدتی است که از زیان انباشته خود صحبت می کنند و می گویند ضررشان به آن خواهد رسید. 200 همات تا پایان امسال. این موارد نشان می دهد که خودروسازان برای افزایش قیمت ها جهش کردند.
مهرداد خسروی، رئیس دفتر صنعت خودروی وزارت حراست گفت: در سال جاری حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودروی سواری تولید شد که نسبت به تولید 980 هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته 6 درصد رشد نشان میدهد. “.
خسروی ادامه داد: بخش خصوصی طی 11 ماه سال جاری حدود 280 هزار دستگاه خودرو تولید و 23 درصد در بین شرکتهای خودروسازی کشور سهم داشته است که در مقایسه با 173 هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته. این بخش حدود 61 درصد رشد داشته و در تولید به ثبت رسیده است.
وی افزود: از ابتدای سال تا پایان بهمن 1402 هجری شمسی، 152 هزار دستگاه خودرو و کامیون کوچک در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 34 درصد رشد نشان می دهد. حدود 34 هزار دستگاه خودروی سنگین (کامیون، وانت و تراکتور) تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.
قیمت پژو پارس TU5 18 میلیون تومان افزایش یافت
خودروهای داخلی دیروز از 1 تا 18 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. پژو پارس TU5 (1402) با 766 میلیون تومان افزایش 18 میلیون تومان، پارس ELX (1402) با 14 میلیون تومان افزایش 692 میلیون تومان، داینا پلاس اتوماتیک (1402) با 14 میلیون تومان افزایش. 948 میلیون تومان و سورن پلاس با موتور XU7P (1402) 607 میلیون تومان افزایش 12 میلیون تومانی و موتور تارا 6 دنده V1 پلاس (1402) با افزایش 858 میلیون تومانی معادل 11 میلیون تومان. تومان.
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 3 به 35 میلیون تومان بودیم. جایی که فینیکس اف ایکس پریمیوم (1402) با 2 میلیارد و 155 میلیون تومان رشد 35 میلیون تومانی، فینیکس تیگو 8 پرو پریمیوم (1402) 30 میلیون تومان با 2 میلیارد و 400 میلیون تومان و هایما اس 7 پلاس (1402) رشد کردند. با 30 میلیون تومان یک میلیون و ارزش ریالی آن با یک میلیارد و 620 میلیون تومان افزایش و قیمت Fenix Arrizo 6 Pro (1402) با افزایش یک میلیارد و 25 میلیون تومانی برآورد شد. 545 میلیون تومان.
همچنین شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی پریمیوم بودیم. قیمت تویوتا راو 4 فول دیفرانسیل با 150 میلیون تومان افزایش به 7 میلیارد و 100 میلیون تومان، هیوندای سانتافه با 50 میلیون تومان افزایش به 6 میلیارد و 150 میلیون تومان و کیا سلتوس (2023) افزایش یافت. با 50 میلیون تومان به 4 میلیارد و 450 میلیون تومان و رنو کولئوس با افزایش 50 میلیون تومانی به 5 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.
در بین خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد افزایش 300 و 400 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. ارزش لکسوس NX300 مدل هیبریدی 400 میلیون تومان افزایش 9.9 میلیارد تومانی ولوو برآورد شد. یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ارز مورد نیاز شرکت های خودروسازی برای انجام تعهدات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248291/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87