به خاطر داشته باشید که فروش خودروهایی که توسط متحدان اروپایی ساخته نشده اند، احتمال بیشتری برای حمله به بازار توسط مقامات دولتی دارند. این موضوع ماه ها در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است. مقامات اروپایی، از جمله اورسولا فون در لاین، سخنگوی اتحادیه اروپا، از اینکه خودروهای برقی چینی در بازار اروپا به طور متوسط 20 درصد ارزان تر از همتایان داخلی خود هستند، ابراز نارضایتی کرده اند. جالب اینجاست که مدیران ارشد خودروسازان مطرح اروپایی با موضع اعضای کمیسیون اروپا موافق نیستند.
اولا کالنیوس، رئیس مرسدس بنز، بارها گفته است که اروپایی ها باید با شرکت های چینی رقابت عادلانه داشته باشند تا تجارت آنها در چین به خطر نیفتد.
سه گل چین برای اروپا
کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که تعرفه های جدیدی بر محصولات خودروسازان مشهوری مانند BYD، جیلی و SAIC اعمال خواهد شد. این تعرفه برای BYD 17.4 درصد، برای جیلی 20 درصد و برای فولکس واگن شریک CYC 38.1 درصد افزایش خواهد یافت.
سایر شرکت هایی که خودروهای برقی را از چین به اتحادیه اروپا وارد می کنند باید 21 درصد مالیات بپردازند. این شامل بیامو و تسلا میشود که علاوه بر کارخانه گیگافکتوری آلمان (نزدیک برلین) محصولات خود را در چین نیز تولید میکنند. مالیات بر خودروهای برقی وارداتی از چین از 10 درصد تجاوز نکرد.
کارشناسان تأیید می کنند که مالیات فعلی اعلام شده بالاتر از نرخ های مورد انتظار است. در این راستا اتحادیه اروپا راه آمریکا و ترکیه را دنبال می کند که اخیرا تعرفه 100 و 40 درصدی بر خودروهای برقی چینی را اعلام کردند.
در اواسط آوریل سال جاری، آمریکا بر واردات خودروهای الکتریکی، نیمه هادی ها، پنل های خورشیدی و دیگر کالاهای چینی تعرفه وضع کرد. ایالات متحده، مانند اتحادیه اروپا، پکن را به رقابت ناعادلانه متهم می کند و به حمایت قابل توجه دولت چین اشاره می کند. نمایندگان کمیسیون اروپا تاکید می کنند که این کمیسیون، برخلاف ایالات متحده، بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی عمل می کند.
مشکل اصلی اروپایی ها
در سال 2023، چین 1.2 میلیون خودرو صادر کرد که تقریباً 78 درصد بیشتر از سال 2022 است. طبق داده های دفتر فدرال صنعت خودرو آلمان، تعداد خودروهای جدید چینی در سال گذشته نسبت به سال قبل 47.6 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که خودروهای چینی از نظر کمیت (33699 دستگاه) به میزان قابل توجهی از رقبای خود در سایر کشورها عقب بودند و سهم واردات آنها به اتحادیه اروپا در سال 2023 تنها 7.9 درصد بود.
به نظر می رسد مقامات اتحادیه اروپا نگران نباشند، اما تصمیم BYD برای ساخت کارخانه مونتاژ در مجارستان و چشم انداز افزایش سهم چین به 15 درصد از بازار تا سال 2025 وضعیت را تشدید کرده است.
اگر پکن پیشنهادهایی برای اصلاح وضعیت فعلی ارائه دهد، کمیسیون اروپا ممکن است اعمال این مالیات ها را تعلیق کند. کارشناسان معتقدند امکان ارائه راه حل سریع برای این مشکل بسیار کم است.
دولت چین بلافاصله به این بیانیه واکنش نشان داد و اروپا را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرد. وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای در وب سایت رسمی خود اعلام کرد: چین تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت های چینی انجام خواهد داد.
اتحادیه اروپا قوانین سازمان تجارت جهانی را نادیده گرفته و مقاومت تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نادیده گرفته است. مردم چین بر این باورند که فروش موفق خودروهای برقی چینی نتیجه رقابت آزاد است. چین نگران و ناراضی است. این یک اقدام محافظه کارانه با هدف حذف رقابت منصفانه است.
پکن تأکید کرد که این تعرفهها «تاثیر مشخصی بر توسعه شرکتهای چینی» خواهد داشت و از اروپاییها خواست که «تصمیمات اشتباه خود را اصلاح کنند».
نیوهم موتورز به این مشکل پاسخ داد. یکی از نمایندگان این شرکت گفت که نیو با افزایش تعرفه ها مخالف است و امیدوار است اتحادیه اروپا و چین در نهایت به توافق برسند. با این حال، نیو می خواهد علیرغم تعرفه های اعلام شده به اروپا وفادار بماند، تعهد نیو به بازار خودروهای الکتریکی اروپا تغییری نکرده است و ما به خدمات رسانی به مشتریان خود در اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد.
چینی ها از احتمال اتخاذ تصمیمات افراطی اتحادیه اروپا آگاه بودند و پاسخ خود را از قبل آماده کرده بودند. در اوایل 22 می 2024، اتاق بازرگانی و صنعت چین در بروکسل هشدار داد که به این تصمیم پاسخ خواهد داد. کارشناسان می گویند چین در حال بررسی اعمال تعرفه 25 درصدی بر خودروهای وارداتی با موتورهای بزرگ است.
وابستگی متقابل
این تصمیم اتحادیه اروپا عواقبی برای آنها خواهد داشت. چین بزرگترین بازار خودرو در جهان است و برای خودروسازان اروپایی بسیار مهم است. به عنوان مثال، BMW مدل های سری 4 و 7 خود را از اتحادیه اروپا به چین صادر می کند.
پورشه همچنین ممکن است با واکنش شدید چین روبرو شود که یکی از مهم ترین بازارهای این شرکت آلمانی است. آئودی همچنین به چین متکی است و قصد دارد در سال 2024 حدود 60000 خودرو در آنجا بفروشد.
سال گذشته نزدیک به یک سوم محصولات مرسدس بنز در چین فروخته شد. فولکس واگن نزدیک به 50 درصد از خودروهای خود را در آنجا می فروشد، در حالی که بسیاری از محصولات خود را در چین مونتاژ می کند.
بر اساس آمارهای رسمی، تنها 0.6 درصد از مدل های فولکس واگن فروخته شده در این کشور در سال 2023، وارداتی از کشور فرانسه در اعمال این تعرفه های جدید بوده است. دلیل آن هم این است که خودروسازان این کشور، رنو و گروه استلانتیس، عملاً هیچ فعالیتی در چین ندارند و بر خلاف آلمانی ها، نگران اقدامات تلافی جویانه پکن نیستند. با این حال، فرانسوی ها اخیرا هشدار داده اند که تصمیم کمیسیون اروپا می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
صنعتی که در محل تولدش در خطر بود
در ماه مه امسال، کارلوس تاوارس، رئیس Stellantis، هشدار داد که اتحادیه اروپا ممکن است در یک تله قرار بگیرد، زیرا افزایش تعرفه ها در نهایت باعث می شود خودروهای برقی گران قیمت کمتر از قبل شوند.
سخنگوی این گروه گفت: Stellantis به عنوان یک شرکت جهانی معتقد به رقابت آزاد و منصفانه در فضای کسب و کار است و از سیاست هایی که منجر به اختلاف نظر و جدایی کشورها از یکدیگر می شود، حمایت نمی کند.
کارشناسان این تغییر موضع فرانسوی ها را ناشی از توافق جدید استلنتیس و خودروساز چینی لیپموتور می دانند که بر اساس آن قرار است گروه خودروسازی فرانسوی محصولات این شرکت چینی را در اروپا به فروش برساند. بنابراین هرگونه موانع تجاری برای آنها مضر خواهد بود.
رنو که با جیلی در زمینه موتورهای احتراق داخلی همکاری می کند، همچنین قصد دارد یک Twingo نیمه الکتریکی جدید در چین توسعه دهد، بنابراین نمی خواهد در مورد مالیات های جدید اعمال شده توسط اتحادیه اروپا اظهار نظر کند. از سوی دیگر، خودروسازان آلمانی ممکن است نه تنها از اقدامات تلافی جویانه چین، بلکه از سوی اتحادیه اروپا نیز آسیب ببینند، زیرا آنها محصولات خود را در چین نیز تولید می کنند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249666/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7