افزایش حضور مصرف کنندگان واقعی در بازار خودرو

صنعت خودرو در ایران این روزها شرایط متفاوتی را تجربه می کند. این صنعت از یک سو منتظر آزاد شدن قیمت هاست و از سوی دیگر بحث واردات خودروهای فرسوده شرایط متفاوتی را برای این صنعت به وجود آورده است. بازار خودرو نیز در شش ماه گذشته با وعده های واردات در رکود کامل به سر می برد. در صورت وقوع واردات و افزایش تولید، انتظار کاهش قیمت در بازار منطقی است. اما اگر واردات صورت نگیرد و در حد حرف و شعار بماند، در صورت افزایش تولید، شاهد افزایش قیمت در بازار خواهیم بود. در این صورت واردات هر خودرویی به سمتی می رود که سیاستمداران انتظار ندارند. وزیر جدید صمت از ابتدای کار خود درباره واردات و تولید خودروهای برقی و ایجاد تحول در صنعت خودرو صحبت کرد. با این حال بسیاری از کارشناسان این قضیه را یک وعده می دانند و راه درازی برای احیای صنعت و بازار خودرو در ایران در پیش است.

با بابک صدرائی کارشناس و فعال حوزه خودرو درباره وضعیت بازار و صنعت خودرو و همچنین تاثیر واردات خودروهای فرسوده بر این دو حوزه مهم گفت وگویی انجام داده ایم.

وضعیت صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

تولید امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و تمام تلاش می شود تا نسبت عرضه به تقاضا همخوانی داشته باشد. این را می توان هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مشاهده کرد. در همین حال، با از بین رفتن قیمت ها و به سمت واقعی شدن، انگیزه تولید برای هر دو بخش افزایش می یابد. بحث دیگر این است که تولید ما با تقاضای کاذب همراه بود که بیشتر برای حفظ ارزش پول توسط تجار و برخی سرمایه گذاران انجام شد. این تقاضا در حال کاهش است و امسال بیشترین تقاضا برای خریداران و خریداران واقعی خودرو است. اگر روند تولید به همین ترتیب ادامه یابد، نسبت بین تقاضا و عرضه نزدیک می شود. بر این اساس می توان گفت که دو عامل رخ داده است: اولاً تولید نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از سوی دیگر سفارش‌های دلالی و سفارش‌های انجام شده برای حفظ ارزش پول با کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش یافت. بنابراین، بازار به سمت تعادل بیشتر حرکت می کند.

آیا تضاد قیمتی که از ابتدای سال بین شورای رقابت و خودروسازان وجود دارد، تاثیری در تولید خواهد داشت؟

قیمت گذاری اجباری مطمئناً تأثیر خواهد داشت. زمانی که قیمت گذاری اجباری می شود، نحوه توزیع خودروها مختل می شود و انگیزه شرکت ها برای سرمایه گذاری و توسعه کاهش می یابد. همانطور که دیده ایم؛ بازار خودرو از ابتدای سال تاکنون شاهد رکودی بی سابقه بوده است. اخبار مختلف از مسائل بین المللی و همچنین واردات خودرو در کنار تغییر سیستم فروش به تمامی متقاضیان خودرو، این بازار را در رکود و تقاضای کم فرو برده است.

برخی از خریداران نیز منتظر می مانند تا در صورت برآورده شدن انتظارات خود به بازار جدید خودروهای وارداتی بروند و در صورت برآورده نشدن مجدداً به همان بازار مراجعه کنند که در این صورت تقاضا افزایش می یابد و قیمت مجدد افزایش می یابد.

این بدان معناست که قیمت گذاری دستوری در بلندمدت سازوکار موثر و سازنده ای نخواهد بود و در نهایت به مردم و خودروسازان آسیب وارد می کند. این روش سیستم های توسعه و انگیزه های سرمایه گذاری را از بین می برد. چرا که خودروسازان در حال حاضر بر روی بحث ها و سودهای کوتاه مدت تمرکز کرده اند تا از این ریسک فاصله بگیرند.

آیا واردات خودروهای فرسوده انگیزه خودروسازان خصوصی و دولتی را کاهش داده است؟

نظر من این است که با توجه به ساختار اقتصاد و بازار کشور، برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که همه سهم خود را از بازار بگیرند. در حال حاضر خودروسازان دولتی نیز وارد بحث خودروهای فرسوده شده اند. این نشان دهنده این است که همه به دنبال کسب سود از خودروهای وارداتی محدود هستند تا بتوانند با واردات خودرو قسمت کوچکی از زیان خود را جبران کنند و سود کلانی به دست آورند. اما ساختار روانی واردات این تردید را ایجاد کرده است که واردات خودرو در ایران هرگز روندی منظم و باثبات نخواهد داشت و پس از چند سال به دلایلی این واردات ممنوع خواهد شد. بر این اساس شرکت های واردکننده این بار با کمترین هزینه های سرمایه گذاری، تبلیغات و بازاریابی به دنبال حداکثر سود هستند. این طرز تفکر بازار آنها را از خودروهای تولیدی جدا نگه می دارد.

مقررات واردات خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟ تاثیر این مقررات بر بازار چیست؟

خروج ارز از کشور و واردات خودروهای بی ضابطه بسیار خطرناک است. دولت به این نتیجه رسیده است که در شرایط فعلی به دلیل ممنوعیت ورود خودرویی با برد صفر کیلومتر بسیار سخت است و برای اینکه در بین دلالان و خودروهای وارداتی حساسیت ایجاد نشود به دنبال خودروهای فرسوده است. حتی اگر آژانس بخواهد از کشورهای همسایه خودرو به ما بدهد، به دلیل تحریم ها خیلی محافظه کارانه عمل می کنند و هرگز 10 هزار خودرو به ما نمی دهند.

به همین دلیل دولت خودروهای مشابه صفر با کارایی پایین را از کشورهای همسایه وارد می کند تا آلرژی ایجاد نکند. به نظر من قصد دارد جو روانی ایجاد کند و می گوید می خواهد همه موانع را بردارد و خودرو وارد کند تا بتواند بازار خود را در مقابل عوامل تورمی که در کشور ایجاد می شود کنترل کند. البته این را هم باید در نظر گرفت که با توجه به وضعیت بازار جهانی خودرو در کشورهای اطراف خودرو با تاخیر تحویل می شود.

همچنین با توجه به مشکلات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، علاقه به خودروهای فرسوده در اکثر کشورها افزایش یافته است و امکان واردات سریع تعداد زیادی خودروی فرسوده وجود ندارد. اما قطعاً خودروهای دست دومی وجود دارد. هدف دولت از بین بردن تمامی موانع کنترل روانی بازار است.

به عنوان مثال در بحث واردات خودروهای صفر گفته می شود که برخی خودروها شش ماه است که در گمرک می نشینند و استاندارد تعاونی نیست. حال دولت می خواهد در این مورد برعکس عمل کند و نظارت بر همه موارد را لغو کند تا این خودروها سریعا به بازار برسند و این سبد تاثیر بیشتری بر بازار بگذارد و از این طریق نشان دهد که در مهار تورم و کنترل خودرو موفق بوده است. قیمت.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245971/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری