اعتصاب کارگران خودروسازی آمریکا

بر اساس گزارش‌های اولیه، نزدیک به 13000 کارگر UAW اعتصاب بی‌سابقه‌ای را علیه فورد، جنرال موتورز و Stellantis آغاز کردند. این اولین بار در تاریخ 88 ساله اتحادیه است که اعتصابی علیه هر سه خودروساز بزرگ آمریکایی به طور همزمان سازماندهی می شود.

UAW و سه خودروساز در حال مذاکره برای تمدید قرارداد چهار ساله امضا شده در سال 2019 هستند. اما این مذاکرات با وجود پیشنهاد بی سابقه افزایش 20 درصدی دستمزد متوقف شد. در نهایت، اتحادیه از امضای قرارداد جدید خودداری کرد، که منجر به چیزی شد که شان فاین، رئیس اتحادیه، مبارزه عادلانه علیه سه بزرگ دیترویت نامید.

او بلافاصله پس از شروع اعتصابات در فیس بوک به اعضای UAW گفت: «مهم نیست چه اتفاقی می افتد. همه باید به تجمع و اعتراض ادامه دهیم. ما باید به شرکت ها نشان دهیم که همه شما آماده پیوستن به اعتصاب هستید. مقابله کنید و بجنگید.»

این اعتصابات برخی از کارخانه های فورد، جنرال موتورز و استلانتیس را در میشیگان، اوهایو و میسوری فلج می کند و به سرعت بر تولید خودروهای پرتقاضا مانند فورد برونکو، جیپ رانگلر و شورولت کلرادو تأثیر می گذارد.

نقش سیاستمداران در اعتصابات

علاوه بر دیترویت، کارگران در میسوری، میشیگان و اوهایو تجمع کردند. البته این اعتصاب با واکنش دولت و اعزام تیم مذاکره کننده توسط جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) مواجه شد. برنی سندرز در جمع کارگران اعتصابی روز شنبه گفت: «برای برخی شرکت‌ها غیرقابل تحمل است که با توجه به حمایت دولت، اغراق کنند.

سندرز به کارگران گفت: «جنگی که شما در اینجا می‌جنگید، فقط در مورد دستمزد منصفانه، مزایای منصفانه و شرایط کار منصفانه در صنعت خودرو نیست. نه! نبردی که شما می کنید نبردی است با طمع و غرور وحشیانه شرکت هایی که مدیران آن معتقدند حق همه چیز را دارند و چیزی که نباید به آن اهمیت دهند نیازهای کارگران است.

وی ادامه داد: مبارزه ای که شما می کنید برای بازسازی طبقه متوسط ​​در کشور ما است که سطح رفاه آنها قبلاً اسفناک بود، روزی کارگران دنیا پشیمان شدند که کارگران یک کارخانه بزرگ خودروسازی در آمریکا نبودند و از نهایت شأن انسانی برخوردار نیست.» «و شرایط اجتماعی و مالی مناسب است! اما متاسفانه امروز کار به مرحله ای رسیده است که همه باید با اعتصاب حق خود را مطالبه کنیم».

سندرز که خود کارگر جوان فورد در میشیگان بود، می‌گوید: «مدیران و سهامداران بزرگ‌ترین خودروسازان ایالات متحده مانند راهزنان عمل می‌کنند. اینکه کارگران حدود 20 سال است که دستمزد منصفانه و سهم واقعی از سود دریافت نکرده اند، معجزه ای در اقتصاد آمریکا ایجاد کرده است یا اینکه با وجود فقر روزافزون کارگران، وضعیت اقتصادی کشور ما بدتر شده و قابل کنترل نیست؟! هیچ کس در دریافت حقوق بین 21 تا 27 میلیون دلار برای مدیران مشکلی ندارد و ساعت کاری یک کارگر ماهر در یکی از خودروسازان آمریکایی 16 دلار و افزایش دستمزد کمتر از 5 درصد است که به نظر می‌رسد باعث ایجاد مشکلاتی در این شرکت شده است. اقتصاد آمریکا!

رئیس اتحادیه کارگران اتومبیل (UAW)، شان فاین، سخنران تجمع چند هزار نفری قبل از سخنرانی سندرز بود. فاین هنگام معرفی سندرز گفت: «زمان انتخاب طرف است. “شما یا با طبقه میلیاردر هستید یا با طبقه کارگر.”

همانطور که باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده دیروز در بیانیه ای اعلام کرد: “اکنون که خودروسازان ما از سود بالایی برخوردار هستند، زمان آن فرا رسیده است که با کارگران منصفانه رفتار کنیم تا صنعت خودرو متحدتر و رقابتی تر از همیشه باشد.”

خودروسازان پاسخ می دهند

دقایقی پس از شروع اعتصاب، جنرال موتورز و استلانتیس با صدور بیانیه های رسمی پاسخ دادند. در بیانیه جنرال موتورز آمده است: «ما از اقدامات رئیس UAW با وجود بسته اقتصادی بی‌سابقه‌ای که جنرال موتورز روی میز آورده است، از جمله افزایش بی‌سابقه دستمزدها، ناامید هستیم».

استلانتیس گفت: «ما عمیقاً از امتناع رئیس UAW از همکاری برای دستیابی به یک توافق عادلانه که به نفع کارگران، خانواده‌ها و خریداران است، ناامید شده‌ایم.

گفته می شود این اعتصابات حداقل تا پایان این هفته ادامه خواهد داشت و اگر استراتژی UAW برای دستیابی به یک قرارداد جدید کارساز نباشد، کارخانه های بیشتری در سراسر ایالات متحده می توانند هدف اعتصابات برای افزایش فشار بر خودروسازان قرار گیرند. اتحادیه همچنین می تواند تمام کارخانه های این شرکت را فلج کند. Stellantis دیروز آخرین پیشنهاد خود را به اتحادیه ارائه داد که دستمزد پیشنهادی خود را تقریباً با رقبای خود مطابقت می دهد. مالک کرایسلر نیز اعلام کرد که از نظر دستمزد ساعتی حدود 21 درصد افزایش پیشنهاد خواهد کرد و در صورت تایید قرارداد بلافاصله 10 درصد افزایش خواهد یافت. با این حال، پیشنهادات خودروسازان همچنان کمتر از تقاضای کارگران برای افزایش 36 درصدی دستمزد طی چهار سال است. کارگران آمریکایی سه خواسته واضح دارند: اول، افزایش 40 درصدی حقوق آنها در چهار سال آینده. هفته ای 32 درصد ساعات کار آنها کاهش یابد و ثالثاً حقوق و مستمری آنها بدون تاخیر پرداخت شود. این اولین بار است که شرکت های خودروسازی به طور همزمان و در اقدامی مشابه اعتراض می کنند. آنها به دنبال حقوق بهتری هستند. این اعتصاب ممکن است به توقف تولید خودرو در آمریکا و سایر کشورهای وابسته به صنعت خودروسازی آمریکا منجر شود. سه شرکت بزرگ خودروسازی در ایالات متحده از شبکه پیچیده ای از کارخانه های مختلف استفاده می کنند که متکی به دریافت قطعات از کارخانه های دیگر است. تأخیر یا توقف تولید در چند کارخانه موتور یا دنده هر شرکت ممکن است به اندازه یک ضربه کامل در همه کارخانه ها مؤثر باشد. به گفته جف شوستر، رئیس جهانی خودرو در GlobalData، یک مشاور صنعت، یک کارخانه موتور یا گیربکس برای هر شرکت می تواند برای بسته شدن حدود سه چهارم کارخانه های خودروسازی ایالات متحده کافی باشد. UAW به دنبال بهبود شرایط برای دستمزد و حقوق، بیمه درمانی، امنیت شغلی و حقوق بازنشستگان در مذاکرات با سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکایی است. این اتحادیه همچنین از تاثیرات منفی فرآیند برقی شدن صنعت خودرو بر اشتغال و آینده کارگران ابراز نگرانی می کند. همانطور که سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکایی تلاش می کنند خود را با تغییرات بازار، فشارهای رقابتی و محیطی وفق دهند، UAW می خواهد از منافع و حقوق کارگران در این فرآیند محافظت کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246050/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری