تست پایداری خودرو یکی از تست های محبوب برای خریداران خودرو است. تست کنترل و پایداری خودرو که با تست موش یا آهو اندازه گیری می شود، مدتی است که در ایران توسط دو خودروساز داخلی انجام شده و فیلم نمایش داده می شود.
در ویدئویی که به تازگی توسط گروه خودروسازی سایپا منتشر شده است، عملکرد موفق خودروی اطلس در تست غزال را مشاهده می کنید.
سایپا اطلس که با طراحی و ظاهری جدید در نمای جلو و عقب عرضه می شود، در انواع مختلف وارد بازار می شود.
موتور M15GSI در اطلس مجهز به فناوری VVTI است که حداکثر گشتاور را در دورهای پایینتر ارائه میکند. این ویژگی در استفاده شهری از اطلس باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت رانندگی خواهد شد.
با توجه به سهم بزرگی که سایپا پس از عرضه سه هاچ بک پراید 111، تیبا 2 و کویک در بازار داخلی هاچ بک به دست آورد، انتظار می رود با عرضه اطلس تسلط سایپا در بازار هاچ بک داخلی و بازار کراس اوور هاچ بک تضمین شود. . ; به خصوص که از این به بعد اطلس از نظر طراحی، فضای داخلی، مصرف سوخت، آپشن ها و تنوع رنگ بهتر از دیگر خودروهای هم کلاس خود ظاهر شده و مورد تحسین جوانان و بانوان قرار گرفته است.
طراحی بدنه و کابین هاچ بک جدید سایپا
اطلس جدیدترین عضو خانواده سایپا X200 است که طراحی مدرن و بهتری نسبت به کویک دارد. جلوپنجره شش ضلعی سایپا اطلس و خطوط کرومی عمودی آن به سبک Shark Nose طراحی شده است، بنابراین این خودرو را می توان با چهره ای بروز و متفاوت به خانواده پلت فرم X200 سایپا اضافه کرد. استقبال از خودروهایی با این سبک طراحی نشان دهنده علاقه مردم به طرح های مدرن تری است که سایپا روی خودروی اقتصادی پیاده کرده است. چراغ های جلو اطلس نیز با نیمرخ نسبتا کشیده و باریک طراحی شده اند.
در دو طرف سپر جلو، مه شکن های دایره ای شکل در یک قاب کرومی وجود دارد و ورودی دیگری نیز بین آن ها قرار گرفته است. در نمای عقب، اطلس طراحی زیباتر و چشم نوازتری نسبت به کویک دارد.
چراغ های عقب این خودرو مستطیل شکل، C شکل و به صورت دو تکه طراحی شده است که جلوه زیبایی به این قسمت از خودرو بخشیده است. درب صندوق عقب نیز طراحی ساده ای دارد و برخلاف کویک که صفحه روی در صندوق عقب نصب می شود، این قسمت در این اطلس بر روی سپر نصب می شود. اطلس از کابین جدید و زیبا نیز بهره می برد. تریم داخلی دورنگ به زیبایی این خودرو افزوده است.
داشبورد اطلس صفحه نمایش نسبتا بزرگی دارد که از داشبورد بیرون زده است. دریچه های سیستم تهویه مطبوع به صورت دایره ای طراحی شده اند و در انتهای داشبورد تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و تعدادی کلید کنترل خودرو قرار داده شده است. تغییر بعدی کابین این خودرو به کیلومتر شمار خودرو مربوط می شود. فرمان ظاهری اسپرت دارد و D شکل است.
مواد به کار رفته در داشبورد و کابین اطلس کیفیت بالاتری نسبت به کویک دارد. از نظر فضای اتاق و کابین، این خودرو کاملاً شبیه کویک است و فضای پا و سر برای سرنشینان جلو مناسب است.
مشخصات و ویژگی های فنی سایپا اطلس
قلب تپنده سایپا اطلس نسل جدید موتور معروف M15 با کد M15GSI است که یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری هشت سوپاپ است که قادر به تولید حدود 92 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور است. به گفته مهندسان سایپا، تغییرات ایجاد شده توسط این موتور با نسل قبلی خود شامل تغییرات در سرسیلندر و سر و همچنین ارائه سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها است که باعث می شود گشتاور بیشتری در دورهای کمتر در دسترس باشد.
گیربکس دستی اطلس یک گیربکس دستی پنج سرعته است که نیروی موتور را به محور جلوی خودرو منتقل می کند. لازم به ذکر است؛ اطلس در نسخه اتوماتیک نیز تولید خواهد شد که دارای گیربکس اتوماتیک CVT خواهد بود. مصرف سوخت نسخه دستی این خودرو در حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است، همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و باک 41 لیتری است.
امکانات رفاهی و ایمنی در نسخه دنده ای اطلس
سایپا اطلس دو نوع با گیربکس پنج سرعته دستی خواهد داشت. نوع S، مدل پایه، و Type G، یک مدل اطلس کاملا آپشن با گیربکس دستی. در نسخه اطلس امکاناتی مانند فرمان هیدرولیک، رینگ فولادی 14 اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل استارت در سربالایی، ایربگ راننده، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ عقب، سفر کامپیوتر چراغ های روشنایی روز، رادیو (AUX، USB و بلوتوث)، سنسور کنترل فشار باد لاستیک (TPMS)، سنسور نور و … قابل مشاهده است.
اما در مدل تمام آپشن اطلس Gear یا G-Type، امکاناتی مانند صفحه نمایش چند رسانه ای 7 اینچی، دوربین دنده عقب، کنترل صدا از روی فرمان، صندلی های چرم مصنوعی، آینه های تاشو برقی، آنتن سقف کوسه، تزئینات داخلی دو رنگ همچنین اضافه شده است.این خودرو دارای سانروف برقی و سقف رنگی می باشد.
امکانات رفاهی و ایمنی در نسخه اتوماتیک اطلس
تیپ L سایپا اطلس نسخه پایه اطلس اتوماتیک خواهد بود که دارای ویژگی هایی مانند فرمان برقی، چرخ های فولادی 14 اینچی، ترمزهای ABS و EBD، کنترل پایداری الکتریکی، کنترل استارت در سربالایی، ایربگ راننده و سرنشین است. و یک سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ عقب، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، سنسور نظارت بر فشار لاستیک (TPMS)، سنسور نور، نمایشگر چند رسانه ای 7 اینچی، دوربین عقب، آنتن سقف کوسه، آینه های تاشو برقی ، 2-تریم داخلی، سدان دارای کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای است.
اما در نسخه E که کامل ترین نسخه اطلس به حساب می آید، امکاناتی مانند سانروف، سقف رنگی متفاوت، صندلی راننده برقی دو طرفه، گرمکن صندلی راننده، شیشه عقب دودی، سنسور باران، 2 آینه و رادار نقطه کور. بر این اساس، اطلس در نوع S ارزانترین و گونه E گرانترین نوع محصول جدید سایپا خواهند بود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246067/%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C